Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    02-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Mann-verfilming uit 1959 in de nacht van maandag op dinsdag op Duitsland 1
    Een halve eeuw geleden opgenomen
    Begin volgende week, in de nacht van maandag 5 op dinsdag 6 januari — tussen 01:05 uur en 03:30 uur — wordt, op het eerste publieke Duitse televisienet ARD/Das Erste, een herhaling gepresenteerd van de, gedurende de afgelopen halve eeuw, reeds vaker vertoonde verfilming van Thomas Manns roman Buddenbrooks uit 1959, welke de afgelopen jaren zowel door Arte-televisie, alsook door het, met de ARD in concurrentie verkerende, Zweite Deutsche Fernsehen werd uitgezonden.
    Uitgebreide informatie over deze zwart/wit-productie kunt u vinden in een artikel dat ik heden op het fin de siècle-weblog All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd.
    Het meest opmerkelijke aan deze productie is wel dat Thomas Manns dochter Erika (1905-1969) heeft meegeschreven aan het draaiboek en daarvoor een hier en daar ingrijpende bewerking van de roman van haar vader voor lief heeft genomen.

    02-01-2009 om 15:26 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste zaterdagavond van 2009 biedt direct al drie klassieke opera's via de ether
    Puccini: La Bohème
    In het programma Opera on 3 — Live from the Met wordt zaterdag 3 januari door BBC Radio 3 een rechtstreekse uitzending verzorgd van de Matinee in de New Yorkse Metropolitan Opera van het muzikale melodrama La Bohème van Giacomo Puccini. Dit programma begint om 19:00 uur en zal tot ongeveer 22:15 uur duren.
    Meer daarover kunt u lezen in het artikel dat ik heden op de fin de siècle-website All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd.

    Verdi: Don Carlos
    Twee minuten nadat de voorbereidingen tot de intense tragedie rond protagoniste Mimi in Puccini's La Bohème op BBC Radio 3 hun loop nemen, gaan op de Nederlandse zender Radio 4 de lijnen open naar het Italiaanse Milaan waar in het operahuis La Scala op 10 januari 1884 Verdi's tweede en definitieve versie van het geniale muziekdrama Don Carlos in première is gegaan. Ter viering van het 125-jarig bestaan van dit werk wordt het die avond aldaar opnieuw uitgevoerd met een sterbezetting.
    Daarover kunt u eveneens een bijdrage lezen, die ik heden op de genoemde site heb afgedrukt.

    Glinka: Roeslan en Ljoedmila
    Terwijl de beide bovengenoemde tragedies op de verschillende radiozenders nog hun loop nemen, start om 20:30 uur de muziekzenderMezzo met een verfilmde versie van het muziekdrama Roeslan en Ljoedmila uit 1842 van de Russische componist Michail Glinka (1804-1857).
    glinka-rjepin.jpgHoewel een sprookje niet direct de aangewezen literaire basis vormt voor een uiting van podiumkunst, zijn er toch diverse componisten geïnspireerd geraakt door deze uiting van dichterlijk vermogen. Zo zijn er in de negentiende eeuw enkele musici geweest, die Roeslan en Ljoedmila van Aleksandr Poesjkin (1799-1837) als uitgangspunt voor een compositie hebben gekozen.
    Reeds in 1821 heeft de thans geheel vergeten componist Scholz een ballet op dit thema geschreven, en heeft Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) zijn Skazka voltooid, hetwelk eveneens is gebaseerd op de proloog van datzelde stuk.
    Tussen 1840 en 1842 werkte Michail Glinka (1804-1857) aan zijn vierde opera, die eveneens is gebaseerd op Poesjkins verhaal. Hij had aanvankelijk nog de hoop gekoesterd dat de auteur zelf het libretto zou willen schrijven, maar dat bleek al spoedig een onmogelijkeid doordat Aleksandr Poesjkin in 1837 aan de verwondingen overleed, die hij tijdens een duel had opgelopen. Daarom toog Glinka zelf aan het werk, waarbij hij maar liefst door vijf schrijvers werd ondersteund.

    Eerste uitvoering
    De première was op 9 december 1842, en werd een enorme mislukking, mede als gevolg van ziekte en onderlinge ruzies tussen de solisten. Na drie uitvoeringen werd dat echter toch anders, en zou het, mede door toedoen van Franz Liszt (1811-1886) die toen in Rusland verbleef [1] zou het werk zelfs een ware zegetocht beschoren zijn in de rest van Europa. De ouverture van deze opera is één der oudste voorbeelden van romantische Russische muziek, die repertoire heeft weten te houden. In tegenstelling tot menig ander werk van Glinka wordt deze ouverture niet gekenmerkt door nationale of nationalistische elementen. Het is een opvallend stuk opgewekte, levendige muziek.
    poesjkin-standbeeld.jpg
    De ouverture
    Na een fortissimo-inzet van het gehele orkest volgt het melodieuze eerste thema in violen, alten en fluiten, waarna het geheel opgewekt verder ‘loopt’. Dan klinkt het tweede thema: een aangename melodie in alten, celli en fagot, met begeleiding van de overige strijkers. Na de gebruikelijke uitwerking met herhalingen in diverse groepen van instrumenten volgt de coda. Deze begint met het hoofdthema, eerst in de violen, dan in de lagere stijkers en fagotten. Violen en houtblazers voeren het naar een wilde climax, waarna de ouverture besluit met een feestelijk ritme, dat reeds in de inzet werd voorgesteld.
    ____________

    [1] Zie daartoe mijn artikel De andere Franz Liszt Pianopedagoog en orgelcomponist, verschenen op dinsdag 7 augustus 2007 op de website van Mens en melodie.
    ___________
    Afbeeldingen

    1. Henri Murger(1822-1861), de schrijver van de oorspronkelijke roman Scènes de la vie de bohème (1849).
    2. François Joseph Méry (ca. 1798-1865), librettist van Don Carlos.
    3. Michail Glinka, geschilderd door llja Rjèpin (1844-1930).
    4. Poesjkin-standbeeld in Sint Petersburg.



    01-01-2009 om 20:09 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een valse lente '” Terugblik op Johnny van Doorn

    Minder dan een halve eeuw
    In de onnavolgbare VPRO-programmaserie Herenleed speelde hij de Vader, de Engel, de Kermisklant, de Kabouter: "Kabouters voor! Kabouters na!" en de Bruid: "Dag schat, is de boel aan kant?", alsmede zoveel andere, soms tot ver in het absurdistische reikende, rollen, die voor zijn participanten, Cherry Duyns en Armando, inspirerend hebben gewerkt. "Gisteren heb ik slechts twee pauwen gezien..."
    Het Nederlandse digitale televisiekanaal GeschiedenisTV herhaalt op donderdag 1 januari — tussen 22:51 uur en 23:46 uur — een NPS-documentaire uit 2003, die werd uitgezonden in de reeks Het uur van de wolf,  over leven en werk van de als performing poet te boek staande Johnny the Selfkicker, in het burgerlijke bestaan de Arnhemmer Johnny van Doorn (1944-1991).
    Met zijn de gedichtenbundel Een nieuwe Mongool, in 1966 deed hij zijn intrede in de Nederlandse letteren. Zes jaar later veroorzaakte de prozabundel Mijn kleine hersentjes, verschenen in 1972, baarde hij flink wat opzien, en kreeg hij uit de te verwachten hoeken veel lof, respectievelijk intense afwijzing. Dat laatste kwam vooral door de onverwisselbare toon die de teksten karakteriseerde, en als hij uit eigen werk voorlas, werd dit element nog eens versterkt door zijn wijze van spreken, die niemand onberoerd kon laten. Zijn veelal korte stukken werden binnen twee decennia in zes bundels bijeengebracht. In de laatste verzameling, De lieve vrede, beschreef Johnny van Doorn, toen vijfenveertig jaar oud, het moderne gevoel dat zich in de jaren zestig van de vorige eeuw allengs had ontwikkeld, in 'legendarische momenten' tussen zijn geboortejaar 1944 en het jaar van verschijnen, 1990. Twee jaar daarvoor waren — onder de intrigerende titel Door de weken heen — reeds zijn dagboeken verschenen, die echter alles behalve dagboeken zijn, doch veeleer persiflerende notities over, doch vooral tegen, het leven van alledag.

    01-01-2009 om 17:43 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    31-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over taaldomheden op de Facebook-Homepage

    Taaltreurnis alom
    De onderstaande, vet gezette, tekst kunt u vinden in de marge van het als communicatieve internetgebeuren bekend staande Facebook. Zoals vrijwel al die nieuwerwetse, onprofessioneel werkende, maar zich o zo graag als kenners van alle ins and outs profilerende organisaties, verkeert de 'redactie' of de soortgelijke, daarvoor verantwoordelijke, afdeling, op voet van oorlog met de Nederlandse taal.
    Hoezeer het ook gratis is, men heeft niet het recht u te vragen of u al een lid heeft. Want dat staat er door de toevoeging van het (hoe kon het ook anders) LID-woord EEN.
    Daar hoort te staan: AL LID?

    ..........
    heeft zich aangemeld op Facebook.

    Registreren voor Facebook
    om in contact te komen met
    ...........

    Het is gratis en iedereen
    kan lid worden. Al een lid?
    Aanmelden om in contact
    te komen met..........


    En voor degene die zich heeft aangemeld (en daarna dus van diegene), verschijnt er een tekstregel, eventueel aangevuld met fotootjes, waarin staat:
    Hier zijn een aantal vrienden van..........

    Doch ook die zin deugt niet. Het onderwerp van de zin, aantal, is een enkelvoud — wat daarachter als bijstelling komt: dieren, dingen, honingsoorten, koninginnen, keizers of kiezers, is niet van enig belang — en daarom hoort daar te staan:
    Hier is een aantal vrienden van.........

    En of je nu op E-Kudos kijkt, alsmede op zo menig ander, soortgelijk eigentijds, medium — het is taaltreurnis alom. Geen wonder dat Henk Hofland in NRC/Handelsblad zijn ergernis over zulke web-instanties uitspreekt.

    31-12-2008 om 19:14 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BBC-documentaire over het Noorderlicht bij de Vara op Nederland 2

    De schoonheden van het Noorden
    In een documentaire — Joanna Lumley in the land of the Northern Lights — die op woensdag 31 december, vroeg in de avond — tussen 18:55 uur en 19:50 uur — door de Vara op Nederland 2 zal worden uitgezonden, gaat de Britse actrice Joanna Lumley op onderzoek uit naar het Noorderlicht, en tijdens die tocht trekken allerlei spectaculaire beelden in die zeer dun bevolkte gebieden, daar in het hoge Noorden, aan haar voorbij. Hier en daar staat ze even stil bij de indrukwekkende omgeving of datgene wat aan de horizon te zien valt.


    Niet iedereen — zeker niet degene, die bepaald niet dol is op die mevrouw — zal even gelukkig zijn met het feit dat het zo'n persoonlijke documentaire is geworden, vooral als ze zich via de camera direct tot de kijkers richt. Maar zo was deze film bedoeld en hetvoor ons allen zichtbar, en daardoor soms zelfs 'voelbare', resultaat is er niet minder door geworden. De natuurverschijnselen aldaar blijven ook met de aanwezigheid van Joanna Lumley overrompelend.
    Maandagavond werd deze film reeds door de Britse televisiezender BBC Two, eveneens vroeg in de avonduren, uitgezonden, opdat zoveel mogelijk jeugd deze wonderen ook op zich kan laten inwerken.

    31-12-2008 om 13:46 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puccini's Tosca in de 'historische' versie van1992 woensdagavond op Arte-tv

    Historisch
    De Frans-Duitse cultuurzender Arte-televisie presenteert op woensdag 31 december — tussen 21:00 uur en 22:50 uur — éénmalig de opera Tosca van Giacomo Puccini. Deze uitzending betreft een registratie op die plekken in Rome waar het verhaal zich afspeelt. Het is een opname uit 1992 — een Duits-Italiaanse coproductie met een lente van 109 minuten — die in menig opzicht als historische gebeurtenis is gewaardeerd. Zangsolisten zijn onder anderen Placido Domingo, Catherine Malfitano en Ruggiero Raimondi. Verder zingt het Koor en speelt het symfonieorkest van de RAI. Dirigent is Zubin Mehta. De enscènering werd gerealiseerd door Giuseppe patroni Grilli, de televisieregie berustte bij Brian Large.

    De basis
    Tosca
    is een opera in drie bedrijven op tekst van Giuseppe Giacosa (1847-1906) en Luigi Illica (1857-1919), die het toneelstuk La Tosca uit 1887, van de Fransman Victorien Sardou (1831-1908), als basis hebben genomen.
    De première van Puccini's Tosca werd te Rome gegeven op 14 januari 1900. Het verhaal speelt zich af in het Rome van 1800. Het verhaal, met de tot vocale en instrumentale hoogstandjes aanleiding gevende gebeurtenissen daarin, mag na goed een eeuw — op grond van de enorme populariteit van deze opera, die tot de Tre Capolavori (de drie hoofdwerken) van Puccini wordt gerekend — bekend worden verondersteld.

    ____________
    Afbeeldingen

    1. Tenor Placido Domingo.
    2. Librettist Giuseppe Giacosa.
    3. Librettist Luigi Illica.

    31-12-2008 om 13:22 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontmoeting met de uitzonderlijke percussionist Martin Grubinger '” op WDR 3-radio
    Bijzondere ontmoeting
    In de serie TonArt van de Duitse radiozender WDR 3, vol culturele programma's, wordt op woensdag 31 december — 's middags tussen 15:05 uur en 17:45 uur — aandacht besteed aan de Oostenrijkse percussionist Martin Grubinger, die er met zijn vooruitstrevende manier van muziek maken niet alleen in is geslaagd de jeugd van tegenwoordig aan zich te binden, maar tevens het meer conservatieve muziekpubliek, zowel in eigen land alsook daarbuiten.


    In 2006 heeft Martin Grubinger de internationale doorbraak weten te bereiken met een optreden in de Wiener Musikvereinssaal met zijn project Showdown. Dat was een slagwerkmarathon van maar liefst vier uur. Daarmee heeft hij — voor zover dat nog nodig was — de directe toehoorders in het geïnteresseerde publiek dolenthousiast gemaakt, maar heeft hij tevens de harten veroverd van de meeste, zo niet alle, aanwezige critici.
    Aan het doen en laten van deze tot in elke vezel muzikale, maar tevens humoristisch-sympatiek optredende, jonge Oostenrijker hebben ik op de site Tempel der Toonkunst een artikel gewijd, en wel op vrijdag 30 november 2007.
    __________
    Afbeelding: Martin Grubinger in actie met een batterij slagwerk. (Foto: "Foto Körner.)

    31-12-2008 om 08:57 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Claude Casadesus '” verjaardagsconcert uit 2005 en een gefilmd portret op Mezzo-televisie
    Verjaarsconcert
    Onlangs, op 7 december 2008, was het inmiddels 73 jaar geleden dat Jean-Claude Casadesus werd geboren. Hij is zijn muzikale carrière begonnen als slagwerker, maar heeft zijn activiteiten aangevuld met directielessen, allereerst bij Pierre Dervaux in Parijs, vervolgens bij Pierre Boulez in Basel. In 1968 werd hij vaste dirigent van de Parijse Opéra en de Opéra Comique aldaar. Drie jaar daarna heeft hij zijn leermeester Pierre Dervaux geassisteerd bij de oprichting van het Orchestre Philharmonique de la Loire, waar hij tot 1976 als assistent-dirigent aan bleef verbonden. In datzelfde jaar stichtte hij het Orchestre National de Lille, en met dat ensemble heeft Casadesus diepe indruk gemaakt, zowel binnen Frankrijk alsook daarbuiten, hetgeen onder meer is gebleken uit diverse tournees naar zevenentwintig landen.
    In 2005 werd, ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Jean-Claude Casadesus een speciaal concert gegeven met Vadim Repin als solist. Dat concert is de afgelopen tijd al vaker door de muziekzender Mezzo gepresenteerd. Op woensdag 31 december wordt dit concert herhaald tussen 10:55 uur en 12:30 uur.

    Lamlendigheid bij Mezzo
    In de programmagegevens die Mezzo-tv via het internet beschikbaar stelt, worden wel tijdstip, type concert, de duur en de naam van de regisseur van de verfilming vermeld, maar — zoals dat tegenwoordig steeds vaker bij die onnozelaars voorkomt — naar het programma mogen we raden. Het feit dat ik van elders heb vernomen dat Vadim Repin daarin optreedt, maakt het vermoeden dat er een vioolconcert zal worden uitgevoerd, weliswaar groter, maar in die discpline is de keuze voor gissen veel te groot. Het begrip amateurisme is voor deze dagelijkse omissies bij Mezzo een absoluut eufemisme. Helaas. Nog een stupiditeit van de Mezzo-redactie is de plaatsing van een foto van violist Zino Francescatti (1902-1991) naast de schaarse gegevens over het concert in kwestie. Maar deze topviolist van anno toen is alleen te zien in een programma voorafgaand aan [1] het verjaardagsconcert van Casadesus junior, namelijk bij het gefilmde recital dat deze violist met diens vader, Robert Casadesus (1899-1972) heeft gegeven, maar dat moet zo'n vier decennia geleden zijn. Dat recital is ook al diverse keren door Mezzo uitgezonden.

    Filmportret
    In aansluiting op dat jubileumconcert presenteert deze zelfde zender vanaf 12:30 uur een gefilmd portret, eveneens uit het jaar 2005, van die "eeuwig jonge" dirigent. Deze bijdrage duurt 54 minuten, en ook daar houdt het op qua gegevens, en ook daar wordt opnieuw een foto van Zino Francescatti bij dat al te kleine testblok vertoond.
    Labbekakkerij in diverse teksten of juist door het ontbreken daarvan. Zulke incompetentie komen we eveneens tegen op het gebied van de ordening van 'optredende' musici. Omdat Francescatti op die foto's een viool onder zijn kin houdt, betekent dit niet dat hij Vadim Repin is. Die analfabeten bij Mezzo hebben kennelijk niet verder gekeken dan de naam Casadesus. Maar het is niet zo gemakkelijk om in 2005 een filmportret te realiseren van een dan zeventigjarige dirigent die reeds 33 eerder de eeuwige speelvelden heeft opgezocht.
    En of dat alles niet imbeciel genoeg is, worden wel alle verstreken uitzenddata van het programma in kwestie vermeld, doch weer niet de (eventueel) nog volgende. Zouden er bij Mezzo überhaupt mensen werken die ook maar de geringste kennis van klassieke muziek hebben, of wordt zulks niet meer gewenst als de kandidaten maar met een computer kunnen spelen?
    Uniek is het bij Mezzo wel: zo'n breed uitgemeten conglomeraat van redactionele onbekwaamheid.
    __________

    [1] Tussen 10:00 uur en 10:55 uur wordt dat boeiende recital van Zino Francescatti met Robert Casadesus weer eens door Mezzo uitgezonden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Dirigent Jean-Claude Casadesus. (Foto: Naxos.)
    2. Violist Vadim Repin. (Foto: © Kasakara, Deutsche Grammophon Gesellschaft.)
    3. Logo van de (klassieke) muziekzender Mezzo.

    31-12-2008 om 07:22 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    30-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilde zwijnen in het Teutoburger Woud '” Documentaire op WDR-tv

    De Westdeutsche Rundfunk (WDR) zendt op dinsdag 30 december — 's avonds tussen 20:15 uur en 21:00 uur 3 — een documentaire uit over de wilde zwijnen die zich in het Duitse Teutoburger Woud ophouden. Deze dieren kunnen niet alleen met hun tamelijk grote snuit dieper in de aarde wroeten waarmee ze een extra mogelijkheid hebben voor het vinden van voedsel: truffels, bijvoorbeeld. Tegelijkertijd zorgen zij met die ' woelig-woelende werkzaamheden' ervoor dat andere dieren in het bos daarna gemakkelijker toegang hebben tot wormen en wortelen. Deze wilde zwijnen zijn met hun lichaam eveneens in staat om zich zodanig te wentelen dat er een prima slaapplaats voor het relatief omvangrijke lichaam ontstaat.
    Een jaarlang heeft filmer Gunter Goldmann een kudde wilde zwijnen in dat bos gevolgd, en het resultaat daarvan kunnen we in ongeveer drie kwartier aan beeldmateriaal bekijken. Daarin onder meer de kleintjes — nieuwgeborenen — en de zich flink wat ruwer gedragende volwassen mannetjes, die zich in de herfst vooral doen gelden.
    Volgens kenners van het Teutoburger Woud ontgaat veel van deze pracht aan de duizenden bezoekers die voor geheel andere doeleinden in die regio komen.

    30-12-2008 om 14:12 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze week nog twee Hitchcock-thrillers op BBC 2
    Spanning van anno toen
    Na de twee speelfilms van the master of suspense, Alfred Hitchcock, die maandagochtend op BBC Two onmiddellijk achter elkaar werden uitgezonden — Suspicion en Notorious —, komen er deze week nog twee van zijn klassiekers bij. Eerst op woensdag 31 december, ook nu laat in de ochtend: van 11:20 uur tot 13:05 uur. Dan wordt het psychologische drama Spellbound uit 1945 uitgezonden. Deze rolprent is in breedbeeld opgenomen. De hoofdrollen worden vertolkt door twee Hollywood-sterren welke in die dagen tot de top behoorden: Ingrid Bergman (1915-1982) en Gregory Peck (1916-2003).
    Op vrijdag 2 juanuari 2009, in de middag — tussen 14:15 en 15:55 uur — is die fameuze Hitch opnieuw aan de beurt op BBC Two met The wrong man — een film in breedbeeld uit 1956. Ook in dit geval mogen we gerust spreken van een sterbezetting: Henry Fonda (1905-1982), naast Vera Miles (geboren 1929) — die kort daarna opnieuw in een Hitchcock-film op het witte doek zou verschijnen: Psycho. De derde echte Hollywood-man uit die tijd is Anthony Quayle (1913-1989).
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Regisseur Alfred Hitchcock.
    2. Hitchcock-actrice Vera Miles, hier in The wrong man.

    30-12-2008 om 09:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beethovens Negende onder leiding van Christoph Eschenbach dinsdagochtend op Mezzo-televisie
    Koor en vier vocale solisten
    In het jaar 2004 heeft dirigent Christoph Eschenbach met het Orchestre de Paris in het Theatre Mogador van de Franse hoofdstad een uitvoering gegeven van de Negende Symfonie in d klein, opus 125, van Ludwig van Beethoven (1770-1827), welke is gecomponeerd in de periode 1822/24. Het is zonder twijfel de meest bekende van de symfonieën van deze meestercomponist, vooral doordat het orkest in het vierde deel wordt versterkt door vier vocale solisten — sopraan, alt, tenor en bariton — en eveneens een groot gemengd koor. Dat laatste element vormt echter niet zelden een probleem, aangezien elk (middel)groot toonkunstkoor toch eigenlijk de ambitie koestert dat werk ook maar eens te presenteren. Doch in wezen kan die uiterst veeleisende koorpartij alleen maar door een (op zijn minst semi-) professioneel koor adequaat worden uitgevoerd.
    De opname van het concert met deze mijlpaal in de geschiedenis van de westerse muziek zal worden uitgezonden op dinsdag 30 december, tussen 11:40 uur en 12:55 uur.

    Echt Mezzo
    Met de verstrekking van de juiste of volledige informatie zijn er veel problemen geweest zolang de zender Mezzo in de ether is. In de loop der tijden is men overgegaan tot een ander systeem dat niet alleen een duidelijker overzicht biedt, maar eveneens een aantrekkelijker voorkomen heeft. Dat veel omroepgidsen dikwijls heel summiere gegevens verstrekken, ligt voor de hand: die hebben immers heel wat meer te publiceren dan alleen de programma's van deze klassieke muziekzender. Helaas is er op de site met de programmagegevens geen enkele informatie te vinden over de vier solisten die, en over het koor dat, in deze interpretatie van Beethovens Negende mede van de partij zal zijn.
    Het betreft de verfilming van dat concert, gemaakt door François Goedghebeur. Gezien het jaar van ontstaan zou men al wel mogen verwachten dat niet alleen het geluid in stereo zal worden uitgezonden, maar dat het hier tevens gaat om een film in breedbeeld. Doch ook dat thema wordt op de, nog steeds niet aan minimum eisen beantwoordende, website van deze zender niet aangeroerd.
    Uitgebreide informatie over het werk en een nadere toelichting daarop is te vinden in een artikel dat ik op vrijdag 11 juli van dit jaar heb opgenomen op deze muzieksite Tempel der Toonkunst.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Dirigent Christoph Eschenbach in 1994. De foto is genomen in Houston, USA.
    2. Beethoven in 1823, toen hij aan de Negende Symfonie werkte. Portret door Ferdinand Georg Waldmüller (1793-1865).

    30-12-2008 om 08:43 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deze week nog tweemaal Miss Marple op BBC Two in de middaguren

    Jane Marple op Barbados
    Nu Jane Marple, het fragiele vrouwtje met het messcherpe brein, de moord met de spiegels heeft opgelost en in de apotheose van haar betoog plechtig een citaat van Alfred Tennyson uit een op de situatie direct betrekking hebbend gedicht ten beste heeft gegeven, is ze op dinsdagmiddag alweer op Barbados om enigszins uit te rusten en aan te sterken van de vele toestanden en gebeurtenissen op het Engelse platteland en van het klimaat aldaar, met veel regen en kilte, maar — "Oh dear — echte rust zal ze ook daar niet kunnen vinden, aangezien ze alweer snel tot aan — of misschien wel tot en met haar knoetje — in de intriges en andere dubieuze zaken verwikkeld raakt, en opnieuw wordt geconfronteerd met moord.


    Die Agatha Christie heeft in haar tachtig boeken heel wat, al dan niet liederlijke, lieden op tal van uitermate onaangename manieren aan hun einde laten komen, en slechts hoogst zelden was daarbij sprake van een natuurlijk verscheiden. De film — die dinsdag 30 december, in de middag tussen 15:25 uur en 17:15 uur door BBC Two zal worden uitgezonden — draagt de titeld A Carbbean Mystery en werd in 1989 gerealiseerd door Christopher Petit. Naast Joan Hickson komen we nog een oudgediende van het Engelse witte doek en dito beeldbuis tegen: Donald Pleasance (1919-1995).

    Hotelmysteries
    De echte liefhebber die al deze Miss Marple-films naar de romans van Agatha Clarissa Miller reeds heeft gezien, maar daar nooit genoeg van kan krijgen, zal woensdagmiddag haar of zijn hart weer kunnen ophalen. De intriges en geheimzinnigheden spatten ook dan weer van het huiskamerscherm af als Jane Marple op onderzoek uitgaat en zaken aan het licht brengt die sommige mensen liever in het verborgene hadden gehouden. Tussen 16:45 uur en 18:35 uur trakteert BBC Two de kijker opnieuw, en nu op de twee jaar vóór de bovengemelde film uitgekomen rolprent At Bertram's hotel van Mary MacMurray. Miss Marple voelt zich uitgedaagd door een nachtelijke overvaller en een zomaar verdwenen kantoorbediende. En dan volgt de ene verwikkeling na de andere, die uiteindelijk — al rolprentend op uw eigen en andermans thuisbuis — belanden in een climax, gevolgd door een hoogtepunt, maar dan is het eerst weer gedaan met de pret. Maar één troost heeft u: vooralsnog is die Jane Marple onsterfelijk in die vele nieuwerwetse elektronische weergavemogelijkheden, ook als het alweer een heel decennium is geleden dat ze op 92-jarige leeftijd het Engelse plattelandsbestaan heeft ingeruild voor het zogeheten eeuwige leven.
    ___________
    Afbeeldingen

    1. Signatuur van Agatha Christie.
    2. Acteur Donald Pleasance met zijn onvergetelijke karakterkop.
    3. Actrice Joan Hickson in één van de uniformen van Jane Marple.

    30-12-2008 om 02:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Friedrich Rückert (1788-1866) '” Zeit und Ewigkeit
    Bezinning
    In perioden van terugblikken en andersoortige beschouwelijkheden, zoals de laatste dagen van het jaar, passen sommige teksten beter dan andere omdat ze ook getuigen van bezinning op elementen die in een mensenleven onontkoombaar zijn, maar die niet altijd bewust worden ervaren, doch waarvoor sommige schrijvers, en vooral dichters, zeer adequate bewoordingen hebben gevonden. Eén van hen is de Duitse dichter Friedrich Rückert, die in zijn gedichtenreeks Die Weisheit der Brahmanen schrijft over tijd en eeuwigheid.


    Zeit und Ewigkeit

    Du fragst, was ist die Zeit? Und was die Ewigkeit?
    Wo hebt sich Ewiges an und hebet auf die Zeit?
    Die Zeit, sobald du sie aufhebst, ist aufgehoben,
    wo dich das Ewige zu sich erhebt nach oben.
    Die Zeit ist nicht, es ist allein die Ewigkeit,
    die Ewigkeit allein ist ewig in der Zeit.
    Sie ist das in der Zeit sich stets Gebärende,
    als wahre Gegenwart die Zeit Durchwährende.
    Wo die Vergangenheit und Zukunft ist geschwunden
    in Gegenwart, da hast du Ewigkeit empfunden.
    Wo du Vergangenheit und Zukunft hast empfunden
    als Gegenwart, da ist die Ewigkeit gefunden.
    __________

    Uit: Die Weisheit des Brahmanen (1835-36)
    Tevens opgenomen in de Reclam-bundel Gedichte
    herausgegeben von Walther Schmitz
    Philipp Reclam jun., Stuttgart (1988)
    RUB 3672; ISBN 978-3-15-003672-0

    30-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charles Darwin een kapelaan van de duivel? '” ZDF-documentaire en de Ultieme Biografie
    Documentaire
    Op zondag 28 december presenteert het tweede Duitse publieke televisienet ZDF — tussen 19:30 uur en 20:15 uur — een nieuwe documentaire in de reeks Terra X. Deze keer is de aandacht meer gericht op een persoon dan op een natuurfenomeen, hoewel er tamelijk veel mensen zijn, die de mening zijn toegedaan dat de protagonist van dat programma deze avond ook een heel bijzonder natuurfenomeen was en zelfs is gebleven: Charles Darwin (1809-1882).
    De titel van de aflevering luidt Charles Darwin — Kaplan desTeufels, een film van Elke Schmitz en Susanne Utzt. De documentaire zal worden uitgezonden op het formaat 16:9 en is voorzien van stereofonisch geluid.
    Het zal duidelijk zijn dat in den beginne — toen zijn theorieën begonnen door te dringen in het streng gelovige Engeland van het Victoriaanse tijdperk — grote groepen zeer ongelukkig waren met de volgens hen opruiend-onwaarachtige beweringen, die twijfel zaaiden aan de Almachtige Schepper en de gevolgen van diens hemelse werken op de aardbol. Toch slaagde de man erin langzaam maar zeker de algeheel rots van behoud binnen dat Anglicaanse christendom flink dooreen te schudden en veel godsdienstige waarden in ieder geval op te stoten in de vaart van onderwerpen voor ernstige twijfel(s). De belangrijkste oorzaak daarvoor lag in de verschijning van Darwins hoofdwerk The Origin of Species, voor het eerst uitgekomen in 1859.

    Darwin-jaar
    Zo hier en daar merken we het al enkele maanden: het Darwin-jaar is in aantocht, al zou je op sommige momenten — als je niet beter wist — best willen geloven dat het in 2008 rees in volle hevigheid was uitgebroken. In sommige geledingen van ons bestaan is dat ook al wel het geval, maar dan houdt men zo'n jaar aan andere data dan die welke liggen tussen de data 1 januari en 31 december.
    Zulks is legitiem, maar om in het kader van het doorgaans sterk dominerende ronde getallen-fetisjisme te blijven, mag het ware Darwin-jaar pas op 12 februari aanstaande losbarsten: dan is het exact tweehonderd jaar geleden dat de man werd als Shropshire-lad in de Engelse plaats Shrewsbury werd geboren.

    De ultieme Darwin-biografie
    Mochten degenen, die in ons taalgebied die drie kwatier durende aflevering van Terra X bekijken en geprikkeld raken meer over de mens Charles Darwin, diens persoonlijke ontwikkeling, zijn intiemere wel en wee uit te zoeken, dan is daar kortgeleden een prachtige extra mogelijkheid bijgekomen door de vooruitziende — en voor kwaliteit nimmer troebele — blik die een (van de) oudgediende(n) binnen uitgeverij Nieuw Amsterdam: de Nederlandse vertaling van de in 1991 voor het eerst in het Engels verschenen Darwin-biografie bij uitstek, geschreven door Adrian Desmond en James Moore.
    Het spreekt vanzelf dat er nog altijd hele volksstammen zijn die vasthouden aan een volstrekt onrealistische visie op het ontstaan van de wereld en alles daarom heen: een schepping door één (non)entiteit, maar onder meer de zogeheten creationisten wijzen alles wat met de persoon Darwin en diens wetenschappelijk werk te maken heeft, categorisch van de hand. Een enkeling gaat daarbij zo ver dat hij de bewering doet dat Darwin op zijn sterfbed zijn hele evolutieleer zou hebben herroepen. De man was niet van die gedachte af te brengen, want hij had God gezien en dus moest iedereen beseffen dat God bestond.
    Meer nog dan Karl Marx en Sigmund Freud heeft Charles Darwin gezorgd voor een andere kijk op het leven — weliswaar niet in filosofisch-maatschappelijke zin, zoals dat door de twee hiervoor genoemden werd bewerkstelligt, maar veeleer naar het levende wezen mens en zijn oorsprong.
    Hoewel de Victorianen — en daar maakte de jonge Darwin van lieverlee deel van uit — hun vast geloof beleden dat hen van dwalingen kon bevrijden en de dreigende gevaren geen directe twijfel konden verwekken, aangezien zij zich vast verankerd voelden in de rotsgrond der onsterfelijkheid [1], zijn er allengs meer twijfelaars gekomen, die deels — zij het spontaan dan wel na innerlijke gevechten — naar het Darwin-kamp zijn overgestapt. Deze geleerde kwam met veel tastbaars dat tevens controleerbaar was, hetgeen inzake van een geloof dat niet wordt ondersteund door een mogelijkheid tot — hoe oppervlakkig ook — naspeuringen op aannemelijkheid, nimmer het geval kan zijn.
    Toch heeft die Charles Darwin menig hard gevecht moeten leveren om in bredere kring eerst klankborden en vervolgens adepten te vinden, alsmede de ondersteuging van mensen die inzagen welk groots werk hij had verricht. Maar die steun werd hem ook gegeven, zelfs als het om de publicatie van zijn (blijvende) standaardwerk The Origin of Species ging dat hij twee decennia lang had achtergehouden aangezien hij besefte tot welke stormen — niet alleen uit aarstconservatieve, christelijke hoek —dat zou kunnen leiden. Die twijfel van Darwin — die geen atheïst was, maar een agnost — ging zo ver dat hij af en toe vreesde voor anarchist te zullen worden aangezien, terwijl hij 'slechts' een liberale denker en onderzoeker was, hetgeen in die tijd van woelingen en regelrechte omwentelingen bepaald geen kleinigheid moet zijn geweest.
    Goed hondertwintig bladzijden van het boek zijn gewijd aan het notenapparaat en zestien aan het Register. Alleen al daaruit blijkt dat de beide auteurs van deze veelzijdige levensbeschrijving meer hebben gedaan dan wat globale feiten verzamelen.
    Er zullen zich de komende maanden ongetwijfeld nog voldoende gelegenheden voordien om nader op dat unieke boek, dan wel gedeelten ervan terug te komen.

    [1] Deze begrippen zijn afkomstig uit het gedicht Last Lines van Darwins (tijdelijke) contemporain, de — eveneens in het Victoriaanse Engeland, in een domineesgezin levende — schrijfster Emily Brontë (1818-1848) in een bijdrage van donderdag 25 december, op onze zustersite Tempel der Letteren.

    Afbeeldingen
    1. Charles Darwin als joch van zeven jaar
    2. Darwin als jongeman.
    3. Tekst op de titelpagina van een moderne editie van The Origin of Species.
    4. Rug van het stofomslag van de Nederlandse versie van de Darwin-Biografie.
    5. HMS Beagle, het schip waarmee Darwin zijn lange reis ondernam.
    6. Charles Darwin als zestigjarige. Portret door Julia Margaret Cameron (1815-1879).

    7. Voorzijde van het stofomslag van de Nederlandse uitgave van de Darwin-biografie.
    8. Adrian Desmond samen met James Moore:
    de beide auteurs van de ultieme Darwin-Biografie.
    __________
    Adrian Desmond & James Moore: DARWIN — De Biografie. Vertaald uit het Engels door Henk Moerdijk; 960 pag., gebonden, met stofomslag; met 42 foto's, verspreid over twee katerns in de tekst. Nieuw Amsterdam Uitgevers, Amsterdam, 2008
    ISBN 978-90-468-0415-5

    28-12-2008 om 18:51 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rossini's Petite messe solennelle eenmalig op Arte

    Herdenking
    Hoewel Giacchino Rossini (1792-1868) zijn grote bekendheid vooral te danken heeft aan de exact veertig opera's die hij heeft gecomponeerd — ook al zijn enkele daarvan nadrukkelijker gemeengoed geworden dan de meeste andere —, heeft deze man toch ook in tal van andere disciplines als schepper van bijzondere toonkunst de sporen heel ruim verdiend. Het is dan ook volkomen terecht dat men Rossini onlangs in het Leipziger Gewandhaus heeft gemomoreerd naar aanleiding van een iets minder rond aantal jaren na zijn heengaan dan gebruikelijk. Al moet daar volledigheidshalve aan worden toegevoegd dat degenen, die er op één of andere manier brood of heil in zien, elke gelegenheid met overmatige graagte zullen aangrijpen.
    Op 13 november dit jaar was het alweer honderdveertig jaar geleden dat deze componist de laatste adem heeft uitgeblazen.


    Dat deze herdenking werd gerealiseerd met één van Rossini's laatste werken — dat tegelijkertijd de laatste van de tien composities in de categorie geestelijke muziek is — mag alleen maar veelwaardering oogsten; op de theaterplanken wordt hij vrijwel elke dag wel ergens ter wereld, al dan niet nadrukkelijk, herdacht. Bovendien geniet deze compositie de reputatie dat het één der belangrijkste voorbeelden van geestelijke muziek in dit genre is. Het gaat hierbij om de Petite Messe solennelle, waarvan twee versies bestaan: de eerste werd in 1863 gecomponeerd, de tweede in het jaar voordat Rossini overleed.
    De verfilmde uitvoering in het Leipziger Gewandhaus heeft een duur van bijna anderhalf uur; deze werd recentelijk aldaar opgenomen met vier vocale solisten: de sopraan Alexandrina Pendantschanka; de alt Manuela Custer; de tenor Stefano Secco; en de bariton Mirco Palazzi. Verdere medewerking wordt verleend door het koor van de Leipziger Opera en het Gewandhausorchester; het geheel staat onder leiding van Riccardo Chailly.


    Michael Beyer tekent voor de regie van dit filmdocumen dat op het formaat 16:9 zal worden uitgezonden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Gioacchino Rossini. Tekening van Elzo Smid, Groningen, 1987. (Collectie Heinz Wallisch, tevens ©.)
    2. Concertzaal in het nieuwe Gewandhaus dat in 1981 in gebruik is genomen.

     

    28-12-2008 om 17:19 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.William Barnes (1801-1866) '” A Winter Night


    A Winter Night

    IT was a chilly winter's night;
    And frost was glittering on the ground,
    And evening stars were twinkling bright;
    And from the gloomy plain around
    Came no sound,
    But where, within the wood-girt tower,
    The churchbell slowly struck the hour;

    As if that all of human birth
    Had risen to the final day,
    And soaring from the worn-out earth
    Were called in hurry and dismay
    Far away;
    And I alone of all mankind
    Were left in loneliness behind.

    * * * * *
    Meer over deze dichter is te vinden op de website van de William Barnes Society.


     

    28-12-2008 om 08:07 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven van pianiste Hélène Grimaud zondag op Arte in documentaire

    Romantiek en eigentijds
    Arte-televisie, de Frans-Duitse cultuurzender presenteert op zondag 28 december, tussen 18:15 uur en 19:00 uur de film Mein Leben — Hélène Grimaud, een portret van deze pianiste. Het is een coproductie van Frankrijk, de Verenigde Staten en Frankrijk. Deze documentaire is in 2006 tot stand gekomen onder regie van Alix François Meier; in de Bondsrepubliek valt deze film onder verantwoordelijkheid van het Zweite Deutsche Fernsehen.
    De voorkeuren van deze in 1969 geboren Franse pianiste liggen in de sfeer van de muziek der Romantiek, evenals bij de eigentijdse toonkunst binnen het repertoire voor haar instrument, solo met een enkele andere muzikant of een heel ensemble.
    Haar ouders, die beiden leraar waren, hebben het de eerste zeven jaar erg moeilijk gehad met hun hyperactieve dochter, die het in dit leven niet kon vinden, totdat ze voor muzieklessen werd aangemeld en het bij haar passende leven voor haar open lag.
    ____________
    Afbeelding: Pianiste Hélène Grimaud. (Foto: © Mat Hennek; Deutsche Grammophon.)

    27-12-2008 om 22:29 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op het spoor van de heilige drie koningen in Arte-documentaire
    Wijzen, koningen — waarheid of legende?
    Op zes januari — de dag dat officieel een einde aan het kerstfeest is gekomen en men in principe de boom ook bij de straat zou moeten zetten om uiteindelijk bij het groene afval te kunnen worden gedaan — heet Driekoningen, ook wel Epifanias, In katholieke streken kom het nog steeds voor dat dan de sterrenzangertjes door de straten trekken en zich daarbij beroepen op de drie wijzen, aan wie tevens de functie van koning wordt toegedicht.


    Hoewel hun namen bij heel veel mensen bekend zijn — al moet daar direct aan worden toegevoegd dat menigeen in en quiz de drie namen niet uit haar of zijn mouw zou kunnen schudden —: Caspar, Balthazar en Melchor, is het nog steeds een open vraag of de drie wijzen uit het oosten, ook wel de heilige Drie Koningen genoemd, werkelijk hebben bestaan. Is datgene wat in het Matthaeus-Evagelie wordt beweerd — dat ze uit het oosten afkomstig waren, uit Nubië, Abessinië of Perzië, en een ster aan het firmament zijn gevolgd — eventueel juist? En hebben ze nu wel of niet met Herodes gesproken, of moet dat verhaal worden bijgezet als nog een legende in de verhalenschat? In de documentaire Den heiligen drei Köningen auf der Spur [1], van regisseur Stephane Bégoin — een 52 minuten durende coproductie van Frankrijk, Spanje en Italië uit 2008 — die heden tussen 21:00 uur en 21:50 door Arte-televisie zal worden uitgezonden, komt deze vraag uitgebreid aan de orde. De makers gaan op basis van de historische tekst na wat er aan de geschiedenis waarachtig kan zijn en daartoe bekijken ze kunst, die uitbeelding is van dit deel van het Evangelie, en worden evenrens die landschappen onder de loep waardoor de drie zouden zijn gereisd.
    De film, die dit jaar tot stand is gekomen, zal worden gepresenteerd in HD-kwaliteit op hetformaat 16:9. Arte televisie zendt hiervan geen herhaling.
    __________
    [1] Wie de voorkeur aan de Franse versie op Arte-televisie geeft, krijgt de film te zien als Les Rois Mages, sur les traces du mythe.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De drie Wijzen uit het Oosten brengen geschenken voor het borelingske. (Matthaeus II: 11.) Afbeelding uit de Nederlandse Printbybel van 1698.
    2. Historische grond in verband met de Drie Koninge? Hebben zij hier wellicht in de dagen van weleer hun voetstappen gezet? (Foto: Les films figures libres; Stephane Bégoin.)

    27-12-2008 om 19:42 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onthulligen van een Mummie in Nederlandse documentaire op Arte-televisie

    Sprekend verleden
    Op zaterdag 27 december vertoont Arte-televisie — tussen 21:00 uur en 21:50 uur — éénmalig de Nederlandse documentaire uit 2005 van Wolter Braamhorst over de mummie van Anchor, die de internationale titel The trail of the mummy meekreeg en die bij Arte Duitsland Enthüllungen einer Mumie en in het Frans Sur les traces de la momie als titel heeft meegekregen. De film duurt 52 minuten en wordt op het formaat 16:9 uitgezonden met stereofonisch geluid. Deze rolprent is afkomstig van het Zweite Deutsche Fernsehen.
    Die bijzondere stoffelijke resten betreffen een Egyptische priester die in deze vorm meer dan tweeënhalf millennium intact is gebleven. De rode draad in de documentairewordt gevormd door het moverende verhaal van een mummie die van de oevers van de rivier de Nijl in de middeleeuwen in Europa is beland, waar dat 'voorwerp' vol verbazing werd aanschouwd. Thans bevindt deze zich in het Museum voor Oudheden. Het is aan de museumleiding te danken dat Wolter Braamhorst toestemming heeft gekregen bij het onderzoek aan de mummie aanwezig te zijn en inzicht te krijgen in de 3D-scans en in het werk aan de reconstructie van het gezicht. Daardoor is hij er tevens in geslaagd in contact te treden met de beste mummie-experts ter wereld.
    Mummies vormen ook niet zelden enge elementen in griezelfilms, en mede daarom worden er kleine stukken uit de blockbuster De Mummie voorgesteld, evenals nimmer tevoren vertoond archiefmateriaal; dat alles moet de kijker in staat stellen de avontuurlijke reis door de tijd enigszins te volgen. Zo vormt deze documentaire niet alleen een goede 'ingang' tot begrip voor en inzicht in het historische onderzoek met betrekking tot deze fenomemen, maar tevens toont de film de wetenschappelijke waarde van zulk onderzoek.

    27-12-2008 om 17:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Königliche Hoheit, film naar Thomas Mann'” in zaterdagnachtprogramma van Duitsland 1
    Verfilming uit 1953
    Tijdens de programmering in de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 december zendt het eerste Duitse televisienet ARD/Das Erste om 02:20 uur opnieuw de verfilming uit van de roman van Thomas Mann (1875-1955), Königliche Hoheit, een boek dat voor het eerst is verschenen in 1909. Daarin krijgt een behoudende troonopvolger in Duitsland het moeilijk als hij verliefd wordt op een opgewekte dochter van een Amerikaanse industrieel en met haar een relatie begint.

    De verfilming dateert uit 1953 en wordt omschreven als een romantische komedie. De hoofdrollen zijn voorbehouden aan drie protagonisten van de Duitse cinema van thans alweer een halve eeuw geleden: Dieter Borsche, Ruth Leuwerik — die in de speelfilms over de Familie Trapp, het verhaal van de latere musical The sound of music — en Rudolf Fernau. Regisseur van deze rolprent is Harald Braun (1901-1960), die tevens filmproducent en dito scenarist was. Van de ruim veertig films, waaraan hij tussen 1937 en zijn sterfjaar — in minder dan een kwart eeuw tijds — in één der bovengenoemde hoedanigheden heeft bijgedragen, is in 1959 opnieuw een Thomas Mann-productie door Harald Braun gerealiseerd, als regisseur, tevens co-scenarist: de tweedelige film Buddenbrooks. Zie daartoe het artikel van zondag 7 januari 2007 op de Nederlandse fin de siècle-site All art is quite useless van Rond1900.nl.
    ________
    Afbeelding: Tekst met sierkader op de titelpagina van de roman Königliche Hoheit.

    27-12-2008 om 15:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!