Men stelde mij de vraag hoe VLIEGTUIGEN in VLUCHT hun weg vinden daarboven want er staan geen WEGWIJZERS??
Mijn ervaring als INSTRUCTEUR PILOOT kan ik hier een korte beperkte toelichting geven;
Initieel leert de kandidaat piloot gebruik te maken van speciale topografische luchtvaartkaarten welk de karakteristieke kenmerken op de grond weergeven
Tevens maakt hij gebruik van een MAGNETISCH COMPAS om zich in een wel vooraf bepaalde richting te verplaatsen
Tevens kent hij in functie van het gebruikte motorvermogen welke SNELHIED het VLIEGTUIG zich zal verplaatsen
In vlucht zal hij op de kaart kunnen bepalen welk de afgelegde reisweg is en vooraf bepalen hoeveel tijd hij nodig heeft om zich van de plaats van VERTREK naar de BESTEMMING te verplaatsen
Het is wel te verstaan dat de vlucht in VFR gebeurt met zicht op de grond
in functie van de heersende wind op zijn vlieghoogte die hij bekwam van de weerkundige diensten bij de voorbereiding van zijn vluchtplan zal hij in vlucht bepaalde aanpassingen van zijn vliegrichting ( KOERS) en de SNELHEID ten opzichte van de GROND (GROUNDSPEED) aanpassen
Dit is de initieele VLUCHTNAVIGATIE
later zal hij ook leeren om gebruik te maken van RADIONAVIGATIE systemen op de GROND( NDB,VOR,DME) en zodoende met gebruik van INSTRUMENTEN aan boord bepalen welke reisweg hij volgt en niet meer afhankelijk van het gebruik van de TOPOGRAFISCHE LUCHTVAART KAARTEN op zicht
Er bestaan twee bepaalde manieren van VLIEGEN namelijk VFR ( vliegen op ZICHT) en
IFR ( vliegen op INSTRUMENTEN)
De meeste LICHTE VLIEGTUIGEN maken vooral gebruik van het VFR vliegen
COMMERCIELE VLUCHTEN en GROTERE VLIEGTUIGEN maken gebruik van IFR vluchten
Heden worden de RADIONAVIGATIEBAKENS op de grond ook vervangen door signalen van
SATELIETEN ( GPS en GALILEO)
Deze korte toelichting is het onderwerp van een uitgebereide opleiding in THEORIE en PRAKTIJK van NAVIGATIE door de kandidaat piloot
Hierover zijn uitgebreide handboeken beschikbaar in de VLIEGSCHOLEN
Bij een LUCHTVAARTONGEVAL zijn er twee verschillende ONDERZOEKEN;
Het GERECHTELIJK onderzoek welk zich toespits op ; WIE IS VERANDWOORDELIJK uitgevoerd door het PARKET
Een tweede onderzoek door de diensten van een speciale dienst welk in uitvoering van ICAO bepaalt wat de OORZAAK is en vooral om te bepalen hoe men zulk een ONGEVAL voorkomen en dus niet bepaald wie er VERANTWOORDELIJK voor is en det mogelijke SCHADECLAIMS zal moeten bekostigen???
Ik ben geen LUCHTVERKEERSLEIDER ( ATCO) maar als PILOOT-INSTRUCTEUR in de MILITAIRE LUCHTVAART ( LT/AVN) en BURGERLUCHTVAART voor
PPL, CPL,IFR,CFI in ZWEEFVLIEGTUIGEN , VLIEGTUIGEN ( SEL) en HELICOPTER heb ik veel persoonlijk contact gehad met zowel de MILITAIRE als BURGERLIJKE ATCO alsook via EUROCONTROL en heb ik een inzicht in deze taak om de LUCHTVARENDE te begeleiden.
Tevens heb ik de FIC en ARO bemant in MILITAIRE middens
Onze ZOON was aktief als OPERATIONEEL MILITAIRE ATCO ( TWR en GCA) bij de BAF
Ik hoop dat deze toelichting volstaat om alle vergissingen te vermijden????
In functie van de huidige speech van de UK-1e MINISTER in de MEDIA krijg ik veel E-mailtjes met vragen over de werking van de EU ??
In functie daarvan krijg ik een intresante toelichting via:
WWW.GRASPE.EU door het personeel van
de EU-INSTELLINGEN
Is wel zware kost om te begrijpen, in het verleden had ik persoonlijk contact met personen welk betrokken waren bij deze teksten en bekwam van hen toelichtingen
Mijn OPINIE is nog steeds dat de EU is belangrijk voor de WERELDVREDE en de rol van EUROPA ( EU) op WERELDVLAK voor de toekomst van ONZE KINDEREN , ACHTERKLEINKINDEREN en NAZATEN !!!