Onderwijsminister Hilde Crevits: "We hebben tegen 2022 maar liefst 60.000 nieuwe leerkrachten nodig". Het cijfer is gebaseerd op de demografische ontwikkeling... "Demografische ontwikkeling"?... Demografisch?...
Lieve zal die demografische toestanden eens vertalen in gewone mensentaal : er gaat in de toekomst een alarmerende aangroei komen van de allochtone schoolbevolking. Die bruintjes blijven zich onverminderd en gestaag vermenigvuldigen en opeenstapelen. Scholen krijgen de inschrijvingen niet meer bijgehouden.
Hilde Crevits vervolgt: "Er zijn te weinig studenten die starten met een lerarenopleiding. Een ander probleem is de uitval: een kwart van de startende leerkrachten haakt af na 5 jaar. Het aantrekkelijk maken van het beroep is een prioriteit. De uitval heeft te maken met werkonzekerheid, maar ook met frustratie door planlast."
Te weinig starters en teveel afhakers dus. Lieve zal haar gedacht eens zeggen over die afhakers. Waarom haken afhakers af?... Vele kinderen zijn thuis de baas en dan denken ze dat ze in school het ook voor het zeggen hebben. De inspraak van leerlingen én ouders is op school veel te groot. Leerkrachten laten ook onvoldoende zien wie de baas is in de klas en op de speelplaats. De meesten verschijnen niet in fatsoenlijke kledij voor de klas: slobbertruien of flodderjeans of diepe decolletés... Welk kind kan hiervoor nog respect opbrengen? Wanneer leerkrachten gezag uitstralen, zullen ze zeker niet na enkele jaren afhaken. Zij die respect afdwingen, blijven hun hele loopbaan lesgeven.
Het lerarenberoep aantrekkelijker maken, scholen bijbouwen... is water naar de zee brengen, is het probleem verleggen. Het primitief kweekgedrag van allochtonen moet éérst aangepakt worden. Er is nood aan een campagne om het paren en neuken af te remmen. Het moet afgelopen zijn met rollebollen zoals in de dierenwereld. Het Kwaliteitsonderwijs komt in het gedrang!
En als er in de verre toekomst onvoldoende leerkrachten zijn? Wel, dan keren we Terug naar het tijdperk van de Flintstones! In de toekomst gaan we afglijden naar een chaos, naar primitieve toestanden zoals vroeger in een klasje met 30 tot 40 leerlingen. Grote klassen met haringen in een ton, met sardienen in een veel te klein blikje, op de bank liggen griffel, lei en sponsje, en in de winter brandt de kolenkachel. Wie geen plaats vindt in de klas, mag op de grond zitten, of in de gangen is er ook nog plaats, en op de daken van het schoolgebouw ook nog. Dan is er ook nog de overdekte speelplaats om les te geven, of de turnzaal, of de refter... Er zullen ook meer containerklassen komen, om kinderen in vol te proppen. Bestaande schoolgebouwen zullen onbewoonbaar verklaard worden...
Waar is de tijd dat we alles onder controle hadden? Toen er naast de Vlaamse leerling nog geen allochtoon in de klas zat? Nu is het afgelopen met mijmeren over optimaal onderwijs, over gedifferentieerd en individueelgericht onderwijs. Vergane glorie!... Dankzij onze leiders in dat landje!
|