Ik wil nog eens terugkomen op het artikel van Johan Sanctorum over onderwijs, waarin terecht gehamerd wordt op het belang van kleuter- en lager onderwijs. Recent pleitte ik ook nog eens voor school- en leerplicht voor kleuters.
Vandaag wil ik het hebben over de democratisering van het onderwijs, m.n. van het hoger onderwijs, over de vlotte toegankelijkheid van universiteiten voor iedere student. Het is niet goed dat àlle jongeren gelijke rechten hebben op hoger onderwijs. Het intelligentieniveau van de gemiddelde student riskeert te gaan zakken, en ook de bagage die hij vanuit het middelbaar meekreeg zal tekort schieten om te beantwoorden aan de hoge eisen van een universitaire opleiding.
Eerder dit jaar raakte bekend dat 1 op 10 eerstejaars hoger onderwijs gebuisd werd over de hele lijn. Dit grote aantal niet-geslaagden doet vraagtekens zetten bij de kwaliteit van middelbare scholen. Kijk maar eens naar de middelbare scholen waar ze met diploma's en rapportcijfers smijten, waar leerstof en lesniveau aangepast worden aan de zwakste leerlingen, waar fouten en zwakheden door de vingers gezien worden, waar islamlessen belangrijker zijn dan huiswerk maken, waar lichtzinnig omgesprongen wordt met tucht en discipline, waar de praktijk en het werkhuis ondergeschikt worden aan de theorie, ondergewaardeerd worden, ook al omdat het overbevolkt is door allochtone leerlingen... Zijn deze middelbare scholen wel bezig met het voorbereiden op hoger onderwijs? Met het aanbieden van de hele waaier van studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs? Hoe goed bereiden ze hun leerlingen voor op hoger onderwijs? Laten ze de leerlingen wel kennismaken met allerlei interessevelden, zoals technische handenarbeid, ambachtelijke vormgeving, techniek en natuurwetenschappen, voedselbereiding, agrarische arbeid, handel, administratief werk, literaire en geestelijke arbeid, sociaal werk en opvoeding?... Voila, de beroepenwereld in een notendopje.
Het lespeil in het middelbaar onderwijs moet naar omhoog! Kilometers hoger! Láát zwakke leerlingen afhaken. Láát er een kloof zijn tussen sterke en zwakke leerlingen. Láát anderstaligen afhaken. Láát onwilligen aan hun lot over. Láát spijbelaars in de steek. Láát zwakke allochtone leerlingen ongemoeid... De sterken worden alleen maar sterker als de zwakkeren zwak gehouden worden. Aandacht voor zwakke leerlingen is gelijk aan het nivelleren van ieders niveau naar onder, de ravijn in, en in de vernieling ook nog.
Dan zijn er de allochtonen in het middelbaar onderwijs, da's een hoofdstuk apart. Die sjarels hebben daar alles overhoop gegooid, de hele pedagogische structuur en netwerk van studierichtingen, alles is in de war geraakt door hun aanwezigheid in onze geordende onderwijsstructuur. Altijd al is er een prestatiekloof geweest tussen alochtone en Vlaamse leerlingen. Om die kloof te dichten zijn er de linkse pogingen om van concentratiescholen multiculturele scholen te maken, waarin de allochtoon zich zou kunnen optrekken aan de Vlaming, waarin alle leerlingen gelijkgeschakeld worden zonder niveauverschillen, zonder uitblinkers, maar ook zonder mislukkelingen. Multicultureel onderwijs doet het lesniveau dalen, en niemand van de deelnemers heeft er profijt van. Allochtonen willen zich niet optrekken aan de Vlamingen, en zij kunnen ons niets bijbrengen, hebben niets om ons te verrijken.
Allochtone leerlingen strompelen mee met de grote hoop in de brede eerste graad. Hun taalachterstand, leerachterstand en gebrekkige studiehouding vallen er minder op. Na een rampzalig lager onderwijs, met vallen en opstaan, met buizen, strafstudies en uitsluitingen, komen migrantenleerleerlingen in de brede eerste graad. Zittenblijven hoeft niet meer, afzakken naar een 'mindere' studierichting hoeft niet meer, geen watervallen meer die overmeesterd moeten worden... en zo belanden ze tenslotte in de derde graad, het einde van het middelbaar onderwijs. Wat is een diploma secundair onderwijs dan nog waard? En hoe gaan onze Vlaamse bollebozen zich nog kunnen handhaven in het hoger onderwijs?...
Niveauverschillen en kloven moeten er zijn, schitterende leerlingen moeten zich kunnen onderscheiden van de grauwe middelmaat en van de achterblijvers!
|