Ik vergat je nog iets te vertellen Walter, over NT2 en de thuistaal. En dan weten andere lezers en passant ook hoe het er vroeger aan toeging in het atheneum waar begin jaren 90 de Nederlandse taal verkwanseld werd aan een vreemde thuistaal, waar de Nederlandse taal ondergeschikt werd aan de moedertaal van allochtone leerlingen.
NT2, Nederlands Tweede Taal, was een miljoenenproject dat linguïst Koen Jaspaert introduceerde in het migrantenonderwijs. Het NT2-project ambieerde een perfecte Nederlandse taalvaardigheid bij migranten, MET behoud van hun eigen taal en cultuur. Koen Jaspaert over de thuistaal: "Anderstalige ouders moeten thuis met hun kinderen de eigen moedertaal spreken. Kinderen moeten een moedertaal hebben, voor ze aan een andere taal beginnen." Op z'n 'Erdogans' dus. Erdogan zei ook tegen de Turken in Hasselt dat ze hun Turkse taal als eerste taal moeten beschouwen...
Schooldirecties namen klakkeloos de opvatting van Jaspaert over, maar in de praktijk werkte het niet, omdat migrantenleerlingen door de verknochtheid aan hun thuistaal niet ontvankelijk waren voor de Nederlandse taal. Het werkte echt niet.
Enkele getuigenissen - Directeur Blauwbaard: "Het NT2-project is een drama"... Directeur R.V.: "Het is fout om te vertrekken van de thuistaal bij het aanleren van de Nederlandse taal"... Onderwijskrant Vlaanderen 2013 over de uitholling van het taalonderwijs: "De taalmethode 'Toren van Babbel' voor het basisonderwijs werd een echte flop en leerkrachten secundair onderwijs hadden geen belangstelling voor de taakgerichte leermaterialen van het Steunpunt NT2... Taakgericht taalonderwijs staat haaks op een effectieve achterstandsdidactiek... De linguïstische opiniemakers - meestal stuurlui aan wal - propageren al lange tijd een radicale breuk met het klassieke taalonderwijs... Dit leidde tot een uitholling van het vak Nederlands, tot een vak op lemen voeten: zonder kennisfundament, zonder vaardigheidsmethodiek, zonder voldoende kennis van de Standaardtaal ... De nieuwlichters hebben geschopt en getrapt tegen het taalonderwijs, maar ze geven zelf toe dat ze niets blijvends hebben neergezet. Dit alles leidde tot een sterke aantasting van de talige talentontwikkeling en van de onderwijskansen en tot schuldig verzuim inzake NT2."
Lieve, ge zijt een zaag. Walter, ik ga er nu een hele tijd over zwijgen, over NT2 dat brandhout maakte van het klassieke taalonderricht.
|