Cambridge Universiteit: Mensheid wordt steeds zwakker, zieker en dommer
Wetenschappers van de gerenommeerde universiteit van Cambridge hebben een onderzoek gepubliceerd waaruit exact het tegendeel blijkt van wat de evolutietheorie beweert. Ondanks alle technologische vooruitgang blijkt de mens vergeleken met zijn voorouder van nog maar enkele duizenden jaren geleden zwakker, kleiner en vatbaarder voor ziektes. Ook onze hersenen nemen in omvang af, waardoor we steeds dommer worden. De beste atleten van nu zijn zelfs een lachertje vergeleken bij hoe sterk de doorsnee mens in de oudheid was.
Lees meer...
Xander
Het is waar. We worden dommer. Het aantal genieën daalt jaar na jaar en het gemiddelde IQ is de laatste 100 jaar met 14 punten gezakt.
Ik heb hier cijfers voor me liggen die, verspreid over 26 jaren, laten zien dat de resultaten op intelligentietests jaar na jaar zakken. Cijfers liegen niet. Ik zag het intelligentiepeil jaar na jaar naar beneden donderen. De curven van de gemiddelden wezen elk jaar iets meer naar omlaag. Dat had natuurlijk ook te maken met de komst van allochtone leerlingen die uit de talrijke broeinesten in de schoolomgevingen tevoorschijn kwamen.
"We worden dommer". Dit onheilspellende bericht is een gelegenheid om nóg eens te wijzen op de nood aan elitescholen, aan kwaliteitsscholen, aan buitengewoon onderwijs voor HOOGbegaafde leerlingen... Er bestaat toch ook buitengewoon onderwijs voor ZWAKbegaafden?!
Vijf dagen geleden heb ik hier nog een pleidooi gehouden voor Elitair Onderwijs.
De tijd dringt dat intelligente, ambitieuze, schrandere en gemotiveerde leerlingen in de schijnwerpers gezet worden. Tot nu toe werden ze steeds gediscrimineerd.
In het verleden zijn er ontelbare stunts bedacht en verzonnen om zwakbegaafden, leergestoorden, allochtonen, onwilligen en andere achterblijvers te hulp te snellen. Inhaallessen, remedial teaching, individuele behandelingsplannen, bijlessen, vakantietaken... álles in het teken van de zwakke leerling! Taakleraren, schoolbegeleiders en allerhande hulpverleners focusten zich dan tegelijk en massaal op de onderlaag van de schoolbevolking... Ten koste van de intelligente bovenlaag, de goede presteerders.
Er werd vroeger veel gezeurd over 'hulpbehoevende doelgroepen' en 'begeleiding van zwakke leerlingen', en nog zo van die rare kreten, maar uiteindelijk kwam alles neer op een nivellering van het peil van alle leerlingen, en liefst naar onderen toe, in een streven naar gemengde scholen met een sociale mix. Een aanval op de kwaliteit van ons traditionele Vlaamse onderwijs!... Iedereen gelijk en allemaal even zwak... Makke schapen in een kudde zijn dom en volgzaam, en dat maakt de herder machtig...
En wat werd er gedaan voor de elite? Voor hoogbegaafden en uitblinkers? Voor bollebozen, supergetalenteerden en genieën? Voor slimmeriken en sluwigaards?... Niéts! Die moesten hun eigen weg vinden, aan hun lot overgelaten, en zelf zorgen voor de ontwikkeling van hun talenten, zelf zorgen dat hun begaafdheid aan haar trekken kwam en dat die niet verloren ging of weggezogen werd in de marginale massa van zwakkelingen.
De verwaarlozing van goede leerlingen stoorde me geweldig. Alsof er geen uitstekende leerlingen móchten zijn. Alsof alle leerlingen zich als gelijken moesten opstellen op hetzelfde matige niveau...
|