Inhoud islamlessen?
Al imeer dan 25 jaar geleden maakte ik opmerkingen over de inhoud van islamlessen in scholen waar moslimleerlingen toevertrouwd werden aan rare snorremannen die over de koran en de islam en zo vertelden in hun lessen. Meer mochten we niet weten over islamleraars. Mijn vragen over de inhoud van islamlessen werden afgewimpeld. Het was als roepen in de woestijn. Wat werd er in hun lessen verteld tegen moslimleerlingen? Hoe kwam het dat moslimleerlingen na elke islamles als wilden tekeergingen en vrouwelijke leerkrachten ongestraft mochten schofferen? Het had iets te maken met wat ze in de islamles te horen kregen. Ik mocht geen vragen stellen, ik mocht me niets afvragen, ik werd geklasseerd bij de 'racisten' die alleen maar heibel zochten. Het was de tijd dat islamlessen en islamleraars niet in vraag gesteld werden. Er was geen enkele controle. Islamleraars waren een onschendbaar ras binnen een schoolgemeenschap, en moslimleerlingen hoorden daar ook bij. Inspectie van islamleraars? Nooit van gehoord. Pascal Smet had het er ooit eens over, maar dat is bij woorden gebleven.
Controle op islamleraars
En nu pas lees ik tot mijn grote verbazing dat het islamonderwijs in Vlaanderen op de helling komt te staan. Nu pas! Veel te laat. Het kwaad is geschied. Vanaf 1974 zijn er al een paar moslimgeneraties ondergedompeld in de islam, en dat komt nooit meer goed, het belet hen om te integreren in onze samenleving. De islam als obstakel om te integreren!... Er zou nood zijn aan nieuwe leerplannen aangepast aan de huidige maatschappij, klinkt het nu. Ik vind dat islamleerkrachten en imams hun handen moeten afhouden van het ontwerpen van nieuwe leerplannen. Ik zie moslims niet in staat om degelijke lesprogramma's in elkaar te knutselen die passen in onze traditionele scholen. Het is aan onze EIGEN leerkrachten om nieuwe leerplannen te ontwerpen voor het islamonderwijs... En islamleerkrachten zonder vereiste diploma's, die zijn er altijd al geweest, nietwaar directeur Mosselmans?
Afschaffing islamonderwijs
Ik weet nog iets veel beters dan nieuwe leerplannen ontwerpen, het is simpel en effectief. En dat is een totale afschaffing van het islamonderwijs en het ontslag van alle islamleraars. Er moet een grondige schoonmaakbeurt komen om alles op te kuisen wat met de islam te maken heeft. Dan kunnen in de vrijgekomen lesuren vakken onderwezen worden die functioneler zijn dan de zwerige islam. Dus weg met islamlessen, en ze vervangen door wiskunde, talen, wetenschappen en techniek. En het is goed voor het imago van onze Vlaamse scholen...
Nauwelijks controle op islamleraars
Onderwijsminister Crevits is met handen en voeten gebonden
Het islamonderwijs in Vlaanderen verkeert in de problemen. Er is een groot gebrek aan leerkrachten met het vereiste diploma, de leerplannen zijn gedateerd, en ook de inspectie van de leerkrachten laat te wensen over. Maar onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) kan nauwelijks ingrijpen.
Hopeloos verouderd. Zo omschrijft de Gentse imam Brahim Laytouss de leerplannen voor het vak islamitische godsdienst. Die dateren uit 2001 en zijn niet aangepast aan de fel veranderde maatschappij, waarin radicalisering de laatste jaren helaas nadrukkelijk de kop opstak. Sinds 2012 werken alle islamleerkrachten wel met een ontwerp van het nieuwe leerplan, maar dat raakt maar niet afgewerkt. "Hoe kun je evalueren als er geen afgewerkt leerplan is?"
|