Bij E.J. Bron las ik dat in Zweden 4 van de 5 allochtone jongeren niet slagen in het basisonderwijs. Wel, dat verwondert me helemaal niet, het is zelfs oud nieuws. Niet alleen in Zweden, in álle scholen die zichzelf respecteren en de lat leggen waar die moet liggen, en dus geen minderwaardige leerstof aanbieden, daar kan de meerderheid van migrantenkinderen niet voldoen aan de vereiste criteria om over te gaan naar de volgende klas.
Taal- en leerachterstanden bij migrantenkinderen heeft men lange tijd kunnen verdoezelen en wegstoppen, maar een lespeil eindeloos verlagen kan niet ongestraft blijven. Slechts een kleine minderheid allochtone jongeren is bekwaam voor hoger onderwijs, het gevolg van een tolerante aanpak, met zijden handschoenen, geen eisen stellen, buigen en knielen voor De Migrant, angst voor racisme... We zijn er ver mee gekomen.
Het begint al in de kleuterschool. Allochtone kleutertjes zijn kampioenen in het spijbelen, ze zitten meer thuis in een vreemd en anderstalig milieu, dan op het schoolbankje waar ze de juiste leerprikkels zouden meekrijgen. Door hun talrijke afwezigheden missen ze de vaardigheden om de leerstof van het eerste leerjaar aan te kunnen.
Daarom moeten zoveel allochtoontjes het derde kleuterklasje overdoen, ofwel het eerste leerjaar, en vaak ook het tweede leerjaar. Ondertussen zijn de meesten al een paar kalenderleeftijden ouder dan hun blanke klasgenootjes. Als ze dan al struikelend en strompelend tot in het vierde leerjaar geraken - en dan zwijgen we nog over de vereiste bagage - zijn de meesten al 12 jaar oud, en daarom heeft een onderwijsminister - 'k weet niet meer wie - besloten om allochtoontjes het vijfde en zesde leerjaar te laten overslaan (!) om dan over te schakelen naar de aanpassingsklas, een soort voorbereiding op het secundair onderwijs. In de praktijk betekende dat altijd dat de meeste allochtone leerlingen in het beroepsonderwijs belandden waar de hardnekkigste spijbelaars ook nog eens op hun twintigste of zo, de school verlieten zonder diploma... Ach, ze ambieerden toch niets bijzonders, totaal niet gemotiveerd om iets te bereiken in de samenleving. Een studie-attitude gekenmerkt door weinig prestatiegerichtheid, onvoldoende motivatie, onvoldoende aandacht tijdens de lessen... Dat is een ingesteldheid bij migrantenleerlingen waaraan geen enkel project, geen enkele hulpverlening noch begeleiding iets kan verhelpen. Het verschil met eigen leerlingen IS er gewoon. Alleen een strenge genadeloze aanpak en harde sancties zijn nodig, maar dat noemen ze dan weer 'Racistisch'...
Dan zijn er ook nog de sociale gewoontes die in stand gehouden worden en waaraan niet 1 migrantenwerkster iets aan heeft kunnen veranderen, het gaat dan om een ongeletterde moeder en een moslimvader die liever met z'n poep in de lucht hangt dan zijn kinderen te helpen met huiswerk.
Behalve de lamentabele studiehouding en sociale gewoontes is er de taalachterstand die alsmaar groeit bij het koppig vasthouden aan de thuistaal.
De verknochtheid aan eigen taal en cultuur maakt dat allochtonen niet passen in ons traditionele onderwijssysteem, nooit gepast hebben, maar men heeft dat altijd krampachtig willen ontkennen.
Is het nog nodig om weer eens te pleiten voor de schoolplicht vanaf het eerste kleuterklasje, en de koppeling van schoolplicht aan kindergeld, om alzo schoolbezoek af te dwingen?
|