"Steeds meer jongeren in Vlaanderen halen een diploma". Dat is een grove leugen, ófwel is het lespeil overal gedaald en worden er minder eisen gesteld aan de leerling.
Het aantal anderstalige leerlingen stijgt, ook het aantal met een vreemde thuistaal. En vluchtelingenjeugd zie ik ook niet zo direct met een diploma de school verlaten, en ongeletterden al helemáál niet...
Het rapport Vroegtijdig Schoolverlaten in het Vlaamse secundair onderwijs maakte de cijfers bekend over de daling van de schooluitval. Cijfers liegen niet, dus mogen we gerust aannemen dat leerstof en examens aangepast zijn aan het bedenkelijke niveau van de nieuwe schoolpopulatie.
We kunnen de stijging van het aantal jongeren dat een diploma haalt toejuichen, máár... de overgang naar hoger onderwijs zal niet meevallen met een diploma dat in waarde gezakt is.
Minister Crevits wil iedereen meesleuren in de eindspurt naar het diploma en tovert daarom 'individuele trajecten'uit haar mouw, trajecten die naar een diploma leiden en die geschikt zijn voor risicoleerlingen, de bedreigde soorten en de eeuwige achterblijvers.
Om in aanmerking te komen voor een 'individueel traject' dat naar een diploma leidt, worden de indicatoren voor schooluitval (zittenblijven, thuis geen Nederlands spreken, een mama zonder diploma) gehanteerd. Het woord 'migrant' vinden we nergens terug in de tekst van Crevits, maar het is zo doorzichtig als cellofaan, zij laat trajecten uitstippelen op maat van de migrant. Over het kostenplaatje van de trajecten is niets bekend, maar zoals alle acties rond migrantenleerlingen zullen er wel forse bedragen mee gemoeid zijn.
|