De man op de foto is Jasper van Dijk. Hij wil dat leerlingen op school les krijgen over homoseksualiteit. Een soort homovoorlichting zal de man waarschijnlijk bedoelen.
In Nederland wil hij in de Tweede Kamer het kabinet scholen laten bestraffen die geen lessen organiseren over verschillende seksuele voorkeuren, seksuele diversiteit en homo-acceptatie.
Het idee van Jasper is niet nieuw. In Vlaanderen wilde ex-minister Pascal Smet (sp.a) enkele jaren geleden al seksuele geaardheid bespreekbaar maken in de klas en in de leraarskamer, om discriminatie te vermijden van homo-jongeren, dat was zijn uitgangspunt.
Wat kunnen scholieren zoal leren over homo's? Over seksuele geaardheid? Ik heb voor Jasper een aantal suggesties bijeen gesprokkeld die hij via het kabinet kan gaan voorstellen in alle scholen:
Hoe word ik homo? Als de hetero-status mij niet bevalt, tussen welke seksen kan ik dan kiezen? Hoeveel soorten geslachten bestaan er? En wat als ik spijt krijg van mijn keuze? Hoe word ik dan weer een alledaagse hetero?
Kan ik van geslacht veranderen? Hoe gaat dat in zijn werk? En als mijn hunkering naar geslachtsverandering een ziekelijke obsessie wordt, kan ik me dan gratis laten ombouwen tot de andere sekse, op kosten van de belastingbetaler?
Hoe schoffeer ik hetero's? Hetero's worden toch maar een minderwaardige minderheid die met uitsterven bedreigd is, omdat iedereen op zijn eigen geslacht valt, en daarom moet er onderwijs komen over homo's. Homo's worden de hype. Je hoort er niet bij als je geen homo bent. Je hoort er niet bij als je een gezonde seksuele voorkeur hebt. Er breken slechte tijden aan voor heterofielen. En dan zwijgen we nog over moslimleerlingen, hoe zullen dié omgaan met homolessen?
Aangeboren homoseksualiteit is erg zeldzaam, maar dat interesseert de leerlingen niet. Zij willen alleen weten hoe je een selfmade-homo kunt worden, een schijnhomo. Bestaat daar een opleiding voor? En hoe kan je het best een homo faken? Hoe kan je je als homo manifesteren? Welke gedachten, handelingen en omgangsvormen passen het best bij de homo-status?
Laat het hele lessenpakket rond seksuele diversiteit de leerlingen de indruk geven dat ze als hetero geboren zijn, en dat ze daarna hun seksuele geaardheid zelf kunnen bepalen en dat homo-zijn een keuze is. De hetero's kunnen uiteraard zichzelf blijven, maar dat moeten ze dan zelf maar weten. De twijfelaars hebben de keuze tussen jongen of meisje, of allebei, of als ze besluiteloos zijn kunnen ze nog altijd terecht bij de kweenie-gevallen. 't Moet allemaal kunnen in deze tijden.
|