Vorige week dinsdag begon het derde trimester in het onderwijs. Die eerste schooldag na de paasvakantie kon elk kind tussen 2,5 en 3 jaar voor het eerst naar de kleuterschool.
Echter nergens in de media kon ik iets bespeuren van aanmoediging van ouders om hun kleuter in te schrijven en het ook daadwerkelijk elke dag naar school te brengen. Integratiecentra, migrantendiensten, Kind en Gezin, CLB's en andere instanties die zich intercultureel interessant willen maken... hebben die mensen echt geen acties ondernomen om kleine kleuterallochtoontjes op een kleuterschoolbankje te krijgen? Kleine asielertjes, vluchtelingenkindjes, anderstalige kleutertjes, zij hebben vanaf het prille begin de hoogste nood aan regulier kleuteronderwijs!
Vooral allochtone ouders zouden meer gesensibiliseerd moeten worden om hun kleintjes elke dag naar school te brengen, luier of geen luier, weer of geen weer.
Ik begrijp niet dat de overheid zo weinig inspanningen levert om álle 2,5-jarigen op de schoolbanken te krijgen. Ze hebben een wapen en ze gebruiken het niet: het Kindergeld!
Doodzonde dat het kleuteronderwijs niet verplicht is. Als die verplichting gekoppeld zou worden aan kindergeld, zullen ouders heel gauw beseffen dat een vreemde thuistaal en een onregelmatig kleuterschoolbezoek fataal zijn voor latere schoolprestaties.
Ik zal het nóg eens vertellen. In de kleuterschool wordt de basis gelegd van een succesvolle schoolloopbaan. Daarom moet er een schoolplicht komen vanaf 2,5 jaar. Het kleuteronderwijs is een voorbereiding op de lagere school, een voorbereiding op het leren lezen, schrijven, rekenen en andere sociale en praktische vaardigheden. Als spelend wordt er geleerd.
Omdat ik meebetaal aan het kindergeld van de overkroostrijke allochtone gezinnen, mag en moet ik mij vragen stellen bij het welzijn van die massa uitheemse kotertjes en vreemde spruitjes die hun talenten zitten te verkwanselen in een vreemd thuismilieu waar ze geblokkeerd en verstrikt raken in een kluwen van vreemde cultuur en anderstaligheid. Gevolg: een totáál gemis aan vaardigheden die noodzakelijk zijn voor een geslaagde schoolloopbaan.
Lieviaanse tip om meer kleutertjes op de schoolbankjes te krijgen: Migrantenwerksters op pad sturen om huisbezoeken af te leggen, vergezeld van een tolk. Het materiaal en het geld is er, dus waarom geen georganiseerde aanpak van alle allochtone gezinnen met 2,5- jarige kleuters? En zij die niet willen luisteren krijgen geen kindergeld meer!
|