De inkt van mijn tekst over Diversiteit en Afspiegelingen is nog niet opgedroogd, of er duikt alweer een nieuwe klacht op over te weinig allochtonen in de beroepenwereld. Eerst was het politiekorps te blank, toen de magistratuur, en nu is het lerarenkorps te wit. Wat is dat toch met die diversiteitsstrevers? Diversiteit mag geen doel zijn!... Gevangenissen zijn toch ook geen weerspiegelingen van de samenleving?!
De Vrije Universiteit Brussel onderzocht de herkomst van leerkrachten en kwam tot de conclusie dat "slechts 5% van de Vlaamse leerkrachten een allochtone achtergrond heeft". Slechts 5%... Ik zou zeggen: Al 5%...
Ons Vlaamse onderwijs komt in gevaar als meer allochtonen les gaan geven aan onze kinderen. Leerkrachten moeten Vlaams-minded zijn, puur en onvervalst, zonder buitenlandse wortels, maar met Vlaamse wortels in Vlaamse grond. Hier geboren en getogen met Vlaamse voorvaderen.
Omdat de verknochtheid aan de roots blijft bestaan bij allochtone leerkrachten moet de Vlaamse schoolbevolking beschermd worden tegen allochtoongekleurde indoctrinaties. En als het hele lerarenkorps echt Vlaams is, hebben allochtonen ook meer kans om zich aan te passen aan Vlaand'rens leefwereld. Integreren was toch de bedoeling? Wel, dat kan alleen met Vlaamse leerkrachten met Vlaamse roots!
Ik laat nu drie vrouwen kakelen over de diversiteit in onderwijsberoepen:
Els Consuegra, onderzoekster VUB: "De toenemende diversiteit in de samenleving wordt niet weerspiegeld in het Vlaamse lerarenkorps."
Minister Crevits (CD&V) erkent dat het lerarenkorps te wit is: "Religie of migratieachtergrond mogen geen hinderpaal zijn voor een job in het onderwijs."
Elisabeth Meuleman (Groen): "Diversiteit in onderwijsberoepen moet hoger op de agenda komen." Zij pleit voor 'haalbare streefcijfers'.
|