Ik ga nu even in vogelvlucht wandelen overheen het landschap van het verleden. Vroeger, toen ik in diverse scholen de islam zag binnensluipen en schuifelend zich een weg banen naar een vaste plek in ons onderwijs, kwamen islamlessen en Turkse islamleraars onze Vlaamse scholen bezoedelen. Het begin van de islamisering van ons onderwijs. Islamleraars vond ik akelige mannen, zij pasten niet in het gewone klassieke schoolgebeuren.
Ik zag moslimleerlingen zich afzonderen in groepjes toen ze zich naar het klaslokaal begaven waar de islamleraar op hen wachtte. Een vreemde gang van zaken. Enerzijds waren er de verwoede pogingen van het onderwijs om moslimkinderen te helpen integreren in onze westerse middens, en anderzijds was er hun aparte behandeling, los van hun Vlaamse klasgenoten. Het islamonderwijs werkte de segregatie in de hand, zo heb ik het ervaren.
Het begon ergens in de jaren 70 toen de eerste islamleraar zich in de school van directeur Verbeeck aankondigde. Zijn intrede ging niet gepaard met vreugdevol applaus, integendeel, ineens was ie d'r, de islamleraar. En hij waande zich de koning van de hele school. Ik herinner me nog goed hoe hij mij denigrerend aankeek bij onze eerste ontmoeting.
En dan was er een jonge moslimturk die nog studeerde voor leraar. En toch gaf hij al les?! Ja, islamleraars genieten van meer privileges dan onze Vlaamse leerkrachten... Die man was vriendelijk omdat ie iets van mij nodig had. Hij vroeg me om hem te helpen bij zijn eindwerk. Directeur Griezelmans keek de andere kant op.
Over de islamleraar in de school van An Serpent ben ik vlug uitverteld. Die negeerde mij helemaal. Ook goed.
En dezelfde neerbuigende houding ondervond ik bij de stille getuigen van de islam in de scholen van directeur Grommelpot en directeur Hutsepot.
En dan was er nog zo'n islamitisch exemplaar in de school van directeur Mosselmans. Die moslim had helemáál geen papieren die vereist waren om voor een klas te staan. Hij haalde zich de woede op de hals van alle leerkrachten die zich suf gestudeerd hadden om een leraarsdiploma te behalen. Corrupte directeur Mosselmans zweeg en was tevreden.
En als apotheose was er de islamleraar in het atheneum van directeur Blauwbaard. Hij was de enige islamleraar die een gesprek met mij wou aangaan. Jammer dat hij haast onverstaanbaar was. Een hardnekkig Turks accent wisselde zich af met zelfverzonnen zinsconstructies en verhakkelde Nederlandse woorden... En toch al zo lang hier in Limburg wonen?!
|