Gisteren kwamen de vijf partijen SP.A, Groen, CD&V, VLD en N-VA bijeen om tot een consensus te komen over de vernieuwing van de eindtermen in het onderwijs. Een onderdeel van het debat ging over lesinhoud en eindtermen van de levensbeschouwelijke vakken. Levensbeschouwelijke vakken!...
Het Vlaams Parlement wil een strikter toezicht op godsdienstlessen. En nu wordt nagegaan hoe ver de overheid daarin kan gaan... Het schoentje begint al te knellen.
"Godsdienstles"... "Levensbeschouwelijke vakken"... Lezer, let op hoe krampachtig het woord "islamles" vermeden wordt. Niet 1 keer krijgen de auteurs 'islamles' uit hun pen geperst. Ze gaan ervan uit dat islamonderwijs onder godsdienstonderwijs valt. En in dat geval botsen we tegen een levensgroot probleem. De islam als godsdienst?... De koran zoals die in het islamonderwijs gehanteerd wordt, staat boordevol haatverzen, veel meer en veel erger dan een doordeweekse blogger ooit durft te formuleren op zijn blog, haatverzen en haatzaaierijen waarover heel politiek-correct Vlaanderen, inclusief Unia, zou struikelen.
Door bewust het woord 'islamles' te vermijden, wordt de mogelijke afschaffing van de islam als erkende godsdienst handig omzeild. Want als de islam niet meer als godsdienst erkend wordt, valt het hele islamonderwijs aan diggelen en in duigen. En om dat rampscenario te vermijden houdt de politiek-correcte verslaggeving in De Standaard het op 'godsdienstles'.
Controle, inspectie, eindtermen... er wordt eindelijk aangevoeld dat het islamonderwijs aan een opkuisbeurt toe is. Het kan zo niet langer dat ongeletterde en ongediplomeerde islamleraars hun moslimleerlingen zomaar wat mogen wijsmaken en hen meeslepen in in hun radicale en anti-westerse gedachtegoed. Zij hebben sinds de jaren 70 ongehinderd hun gang kunnen gaan. Zonder controle, zonder inspectie, zonder nieuwsgierige vragen van collega-leerkrachten. Het was een taboe om over de lesinhoud van islamleraars te spreken of er zich vragen over te stellen.
In het islamonderwijs liggen de kiemen van terrorisme, van radicalisering en terreur. In islamlessen zitten potentiële terroristjes en toekomstige geradicaliseerden. Zij zijn gedurende hun schooltijd sympathie gaan koesteren voor de extreme islam. Daarom moet de onderwijsinspectie ontluikende sympathieën voor moslimextremisme tijdig opsporen en het islamonderwijs aan een grondige kritische inspectie onderwerpen. En omdat dit allemaal zo niet-politiek-correct klinkt, wordt er een populaire draai aan gegeven in de berichtgeving: "Vlaanderen wil meer toezicht op godsdienstles"...
|