Propaganda voor Concentratiescholen - Onderzoekster Griet Vanwynsberghe van de KU Leuven leefde op een eiland of op een planeet ergens ver weg in 't heelal, toen ze tot de bevinding kwam dat "scholen met veel kansarme kinderen niet slechter zijn voor schoolresultaten", en dat allochtone leerlingen van een concentratieschool het even ver kunnen schoppen als alle andere leerlingen... Kortom, concentratiescholen zijn even goed als alle andere scholen. En daarom is het nieuwe onderzoek van KU Leuven één grote LEUGEN! Eén brok reclame voor concentratiescholen!
Beste lezers, trap er niet in, geloof er geen snars van, en ook geen sikkepitje, geloof ook niets van wat ze op tv hierover vertellen. Onderzoekster Vanwynsberghe is er op uit om ouders gerust te stellen, en hen alzo aan te sporen om een concentratieschool te overwegen voor hun kind. Haar onderzoek wordt nu gretig gesmaakt door linkse media om het kwalijke imago van concentratiescholen te versterken. Want altijd al hebben linkselingen van concentratiescholen gemengde scholen willen maken, met het oog op algehele nivellering.
Haar onderzoek wijst op een MIRAKEL. Concentratiescholen staan al decennialang bekend als slechte voorbereiding op het secundair onderwijs. En nu ineens zou dat niet meer het geval zijn? De doorstroming van concentratieschool naar secundair onderwijs is altijd al problematisch geweest, en nu ineens niet meer?... In het ergste geval kan een versoepeling van de leerstof in het middelbaar de verklaring zijn, ma..w. de aanpassing van de leerstof aan het bedenkelijke niveau van de allochtonen. Alleen in dit kader kunnen de bevindingen van Wynsberghe kloppen.
De problemen beginnen al in de kleuterschool waar allochtoontjes uitblinken door afwezigheden. Het belang van de kleuterschool ligt in de voorbereiding op het lager onderwijs, er wordt gewerkt aan alle aspecten van de schoolrijpheid. En toch nemen allochtone ouders het niet zo nauw met de dagelijkse aanwezigheid van hun kind op de kleuterschool. Schoolonrijpe allochtoontjes starten het eerste leerjaar met een onvoldoende basis voor lezen, rekenen, schrijven en andere schoolse vaardigheden. Daar bovenop komt de taalachterstand door koppig de thuistaal te blijven spreken, waardoor leerproblemen zich opstapelen gedurende het lager onderwijs. Hier en daar wordt er dan een klas overgezeten en meestal is het beroepsonderwijs dan de enige uitweg. Waarna velen ook nog de school verlaten zonder diploma. Schooluitval is bekend bij de allochtone schoolbevolking.
Slechts een kleine minderheid van de allochtonen heeft het geluk om te kunnen starten aan het hoger onderwijs. Zij hebben de concentratieschool overleefd en getrotseerd. Maar zij zijn echt uitzonderingen.
|