2,5-jarige kinderen halen zelden de krantenkoppen. Maar daar komt nu verandering in!
Sinds de vluchtelingeninvasie goed op gang kwam, zijn er massa's nieuwe kindjes hier komen aanspoelen die een andere taal spreken, uit een andere cultuur komen, en er andere leefgewoonten en vreemde ideeën op nahouden. Ze zijn totaal verschillend van de Vlaamse kindjes van eigen bodem. En toch gaan ze allemaal samen in één klasje zitten. Ik denk niet dat beginnende leerkrachten hierop voorbereid zijn.
Scholen wachten bang de komst af van een nieuwe golf van 2,5-jarige zwartjes, vluchtelingetjes die hier niet verwacht werden, negerkleutertjes die hier nooit een thuis zullen vinden, ontheemd en vatbaar voor psychische stoornissen, vreemde kindjes zonder eigen voedingsbodem.
Scholen vrezen de komst van nieuwe kleine zwartjes die nog niet zindelijk zijn, en dat is te begrijpen omdat hun ontwikkeling, fysiek en mentaal, trager verloopt dan bij hun blanke leeftijdgenootjes. Het is bekend dat ontwikkelingsachterstanden raciaal beïnvloed worden en gerelateerd zijn aan het menselijk ras.
Door de nieuwe toevloed van anderstalige 2,5-jarigen is er een dwingende linkse drang om ons ervan te overtuigen van deze kinderen te houden, hen te dulden, en hen te aanvaarden met al hun onvolmaaktheden en tekortkomingen. De achterliggende gedachte is dat integratie van deze nieuwkomertjes zo goed als onmogelijk is. Toch zouden we ons hart moeten openstellen en onze armen wijd openspreiden om hen in ons midden op te nemen.
Zelfs de wetenschap is zich gaan moeien met "onverdraagzaamheid" voor kleuters die nog niet zindelijk zijn. Professor Johan Vande Walle, pediater aan het UZ Gent: "Er is helemaal niets mis met kinderen van 2,5 jaar die overdag nog een luier nodig hebben, ook al gaan ze op die leeftijd naar school. Ouders en kleuterjuffen hebben te weinig geduld en gaan te snel forceren en straffen"...
|