Het was de Blunder van de Eeuw! In 1974 erkende onze regering de islam als 'godsdienst'. En toen werden inderhaast islamleraars bijeengescharreld om moslimpjes op school in te wijden in alle ondeugden en uitschuivers van de islam. De ene islamleraar was nog niet afgestudeerd, een andere deed alsóf ie les kon geven, en nog een andere stookte zijn leerlingen op tegen vrouwelijke leerkrachten. De minachting van moslimleerlingen voor hun leraressen was een taboe onderwerp. Turkse moslimjongens gedroegen zich als varkens in de klas, als onbeschaafd, onbeschoft en arrogant uitschot met het minste respect voor hun leraressen. Niemand greep in, iedereen zweeg, en iedereen nam aan dat hun varkensmanieren bij hun cultuur hoorden.
Nu verneem ik dat de website van de vereniging van islamleraren (Vlerig) onder vuur komt te liggen, omdat er teksten verspreid worden die "niet door de beugel kunnen", aldus godsdienstinspecteur Ahmed Azzouz (geen neutrale inspecteur!). Koen Daniëls (N-VA): "Sommige teksten zijn een aanfluiting van onze normen, waarden én wetenschappelijk onderzoek. Als die dingen effectief in de klas ter sprake komen, dan maak ik mij daar grote zorgen over. Om meer controle te krijgen op wat in de islamlessen op school wordt gezegd, besliste de Vlaamse regering onlangs dat de directie de lessen mag bijwonen."
Het Vlaams Belang pleit al lang voor de afschaffing van het islamonderwijs. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken over wat er in islamlessen verteld wordt, dan hoeven directies geen islamlessen bij te wonen. Weg met de islam die alle integratie blokkeert! Enerzijds liepen er gesofisticeerde integratieprjecten, en anderzijds zonderden moslimleerlingen zich af om islamlessen te volgen, ze discrimineerden zichzelf... De islam als obstakel om te integreren!
Decennialang ontsnapte het islamonderwijs aan alle inspectie en controle. Islamleraars vertelden in hun lessen wat ze wilden, ze improviseerden er op los en gaven een eigen interpretratie van koranteksten. Over de inhoud van hun lessen lekte niets uit naar buiten. Het islamonderwijs in vraag stellen, of twijfelen aan de capaciteiten van een islamleraar was ongepast. Waarom die onschendbaarheid?... Jarenlang trachtte ik te achterhalen wat er tjdens islamlessen gebeurde, noch de islamleraar, noch de moslimleerlingen vertelden iets zinnigs daarover...
|