Enkele moslimmeisjes van een Maasmechelse school vochten het hoofddoekenverbod aan en gingen procederen. Iemand moet hen toch een en ander in hun oren gefluisterd hebben, want om te zwemmen en te turnen zijn ze te dom, en om de finesses van de Nederlandse taal te leren eveneens. Het feit dat ze per se dat voddeke op hun koppeke willen dragen getuigt van achterlijke dwaasheid en respectloosheid jegens leerkrachten en medeleerlingen.
Gisteren heeft een wereldvreemde rechter in Tongeren de meisjes gelijk gegeven, de meisjes mogen zich segregeren en op school een aparte bevolkingsgroep vormen. Een rechter is net zo min als de paus onfeilbaar, de man is blijkbaar niet op de hoogte van alle peperdure projecten die in 't verleden liepen om moslims te integreren in de gewone schoolbevolking.
Ooit is er een Coõrdinatieraad van Islamitische Instellingen (CIB) (???) in het leven geroepen en die is blij met de kemel die de Tongerse rechter geschoten heeft. De moslimraad hoopt dat het onderwijs dit vonnis aangrijpt om het hoofddoekenverbod te herzien omdat het dragen van een hoofddoek een grondrecht is van moslima's. De moslimraad is bereid om daarover een constructieve dialoog te voeren. Waarbij we niet mogen vergeten dat met een moslim niet te communiceren valt.
De Tongerse rechter, de moslimraad en de aanstellerige moslimmeisjes kunnen voor mij den boom in, en de pot op ook nog. Ik neem van de gelegenheid gebruik om nog eens lekker mijn gedacht te zeggen over het folkloristisch stukje textiel dat de haren verbergt.
Hoofddoeken zijn racistisch en intolerant, alsook alle andere overbodige textielaccessoires die wapperen, fladderen en dwarrelen rond de logge lijven van moslima's, als symbolen van racistische intolerantie tegenover de westerse medemens. Hoofd-, gezichts- en lichaamsbedekkende kleding zijn blikvangers om te triomferen over niet-moslims.
In de samenleving, op straat, in winkels en horeca zijn vrouwelijke vermommingen en carnavalskledij een signaal naar de zondige autochtoon toe, de autochtoon die geminacht en verguisd wordt.
Op school is een hoofddoek geen religieus symbool, maar een symbool van arrogantie, van asociaal en respectloos vertoon tegenover leerkrachten en medeleerlingen. De hoofddoek straalt onwaardigheid uit, het is een ordinaire vermomming, een kermisattractie, en het bewijst de onwil bij moslima's om zich aan te passen aan een omgeving waarin een hoofddoek ongebruikelijk is. Een hoofddoek is een blikvanger, een middel om op te vallen, een middel om zich te manifesteren, om zich te onderscheiden van niet-moslims, om zich te verheffen boven niet-moslims, om het 'moslimgevoel' aan te sterken. De geldingsdrang en het streven naar verhevenheid bij moslims is niet te onderschatten...
|