Over Migranten en Moslimleerlingen
Het doet deugd om ergens een bevestiging te lezen van mijn ervaringen met migranten in het onderwijs. Hetgeen nu volgt is correct van toepassing op onze Vlaamse scholen:
De 'Welkomstcultuur' verscheurt onze Scholen
Door de aanwezigheid van migranten op school is er meer geweld en agressie. De schoolse prestaties van migrantenleerlingen zijn ondermaats. Leraren kunnen de situatie niet meer aan. Rijke ouders sturen hun kinderen naar privé-scholen. De problemen zijn gekend bij de regering, maar niemand doet er iets aan. Het wordt allemaal erger door een ongereguleerde instroom van migranten, waaraan eindelijk een einde moet komen, met name uit culturen die affiniteit hebben met geweld.
En dan volgen er een aantal pijnlijke punten die al lang gekend zijn en waaraan niets gedaan wordt. De 'smeltkroes' is er en er is geen oplossing voor. Of liever: er is de onwil om het op te lossen.
1. Migrantenkinderen presteren significant slechter dan Duitse kinderen.
2. In een school met 80 procent moslims was de directie niet meer opgewassen tegen het studentengeweld. Er kwam politiebescherming om de lessen te kunnen laten dorgaan.
3. Segregatie in de Berlijnse Hooverschool werd vermeden door alle niet-Duitse talen op het shoolplein te verbieden.
4. In een school in Frankfurt, met allemaal moslimkinderen, sprak de directie over moslimfamilies die zich door de islam volledig afgesloten en geradicaliseerd hadden. Deze moslimouders zouden hun kinderen niet aanmoedigen om te studeren en zouden hen niet verplichten om leraren te respecteren.
5. Het schoolbeleid van Saarland was gericht op de ideologie van totale inclusie waardoor leerlingen met extreme onderwijsbehoeften in reguliere klassen geplaats werden. Het gevolg was dat angstige leerkrachten het niet meer zagen zitten met het toenemende fysiek en verbaal geweld tegen klasgenoten en leerkrachten. Alledaagse gebeurtenissen waren aanvallen met messen, drugs, alcohol...
6. Migrantenkinderen hebben een exorbitant zelfvertrouwen. Ze vinden het niet nodig om een diploma te halen om als dierenarts of architect aan de slag te gaan.
7. Niet alleen moslimouders beletten hun kinderen te studeren, ook imams in de moskeeën ontmoedigen kinderen om te studeren. Het Duitse onderwijsaanbod wordt binnenkort toch vervangen door koranonderwijs.
8. In een Berlijnse basisschool kunnen joodse leerlingen om veiligheidsredenen niet meer naar de speelplaats omdat ze met de dood bedreigd worden door moslimklasgenoten omdat ze niet in Allah geloven.
9. Moslimstudenten voelen zich superieur boven alle regels. Een moslimjongen vernielde een jas van een leraar: "ik steek je neer".
Migranten en vluchtelingen zijn dus absoluut geen verrijking. Er is wel sprake van 'onderratificatie' als gevolg van immigratie, en dat is vooral merkbaar in het onderwijs. Het zijn bevolkingsgroepen met een lage sociale status die uit hun land van herkomst naar hier komen. Alleen de slimmeriken migreren niet. Ze weten wel beter.
De lage integratiebereidheid van migranten werd geëvalueerd door een studie uit 2004: "The Social Integration of Immigrants in Germany". Een romantisch immigratiebeleid wordt in alle scholen gevoerd, terwijl de problemen met migranten alleen maar toenemen. Het holle woord 'integratie' is een lege formule geworden, het is een eenrichtingsverkeer vanuit de autochtonen, en niets wordt verwacht van migranten.
|