Het Vlaams Parlement keurde in 2014 het M-decreet goed, een decreet met maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, om licht mentaal gestoorden, gedragsgestoorden en leergestoorden op te nemen in het gewone onderwijs.
Nu zegt N-VA dat leerlingen met extra noden terug moeten naar het buitengewoon onderwijs. De partij wil het M-decreet bijsturen. Een beetje ondersteuning hier en daar is geen oplossing zeggen ze, zorgkinderen keren best terug naar het buitengewoon onderwijs waar extra hulp continu aanwezig is. Hun terugkeer betekent meteen een verlaagde werkdruk in de gewone klas die dan weer opgelucht kan ademhalen.
En eerder dit jaar beweerde sp.a dat het M-decreet overhaast ingevoerd werd, waardoor kinderen, ouders en leerkrachten in de problemen kwamen.
Beide partijen, N-VA en sp.a, hadden het M-decreet toch goedgekeurd?!...
Ik ga het niet allemaal opnieuw vertellen. In mijn blogverleden heb ik het er al veel te vaak over gehad, over de onzin van inclusief onderwijs. Het enige wat ik nog wil benadrukken is dat minister Crevits (CD&V) voor dit schooljaar 15 miljoen euro (!) uittrok voor ondersteuningsteams in gewone scholen, om leerkrachten te helpen bij de pedagogische aanpak van leerlingen met een beperking. 15 miljoen euro, waarvoor? Leerkrachten kregen plotseling te maken met allerhande gestoorden en gehandicapten, terwijl ze hulpeloos in het rond keken en niet goed wisten hoe ze deze kinderen moesten aanpakken in klassikaal verband. En daarom kregen ze bijstand en ondersteuning, peperdure ondersteuning. En het resultaat?
Kinderen met een beperking moeten geaccepteerd worden zoals ze zijn: met een handicap die aangepast onderwijs vereist. Niet in een klas waar ze dagelijks geconfronteerd worden met hun gebreken en tekortkomingen, waar ze een overlast zijn voor leerkracht en medeleerlingen, en waar ze niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Het buitengewoon onderwijs heeft altijd goed gemarcheerd en nu wil de VN dat het afgeschaft wordt als apart systeem om opgenomen te worden in het gewone onderwijs.
Normaalbegaafden en slimmeriken zijn de klos, zij kunnen niet tot volle ontplooiing komen als ze omringd worden door allerlei buitenbeentjes en zorgenkinderen, door debielen en zwakzinnigen, slechtzienden en slechthorenden, kreupelen en autisten, driftkikkers en ADHD'ers, leer- en gedragsgestoorden, asocialen en mongooltjes... Intelligente leerlingen worden gediscrimineerd door het M-decreet!
Van bij de aanvang van het M-decreet wist iedereen dat inclusie in het onderwijs op een fiasco zou uitdraaien. En er tóch 15 miljoen euro tegenaan gooien? En tóch Unia inschakelen om scholen te betrappen op 'discriminatie' als ze wat onwennig staan tegenover nieuwe gehandicapte schoolgangertjes?