VUB-professor Jonathan Holslag: "Veel afgestudeerden zijn hun diploma niet waard... Met te weinig talenten studeren ze af aan de universiteiten... Ze starten met beperkte vaardigheden op gebied van schrijven, begrijpend lezen en omgaan met tijdsdruk"... Holslag pleit voor grondigere selecties in het eerste en tweede jaar, zodat enkel studenten met talent en competenties overblijven.
En daarmee krijgen universiteitsstudenten een veeg uit de pan van Holslag: "Afgestudeerden zijn hun diploma niet waard". Kreten in deze stijl zouden veel meer moeten weerklinken en blijven echoën. Maar weinigen wagen zich aan kritiek op het multicultureel lager en middelbaar onderwijs.
Multiculturalisme, sociale mix, gemengde klassen, inclusie, iedereen-gelijk, gelijke kansen... zijn dure stunten waarvoor een hoge prijs betaald moet worden. En die prijs is de teloorgang van ons kwaliteitsonderwijs. Verval en nivellering.
Het is niet verwonderlijk dat veel afgestudeerden hun diploma niet waard zijn. Vlaamse scholieren worden slecht voorbereid op universitair onderwijs. Hun schooltijd moeten ze delen met anderstaligen, andersgecultureerden, allochtonen en andere achterblijvers. De schoolbevolking is als een kleurrijke mozaïek waarin iedereen gelijk is, waar niemand met kop en schouders mag uitsteken boven zijn medeleerling, ook al komt die vanuit de brousse. Als niemand de beste mag zijn, niemand de slimste mag zijn, werkt dat verlammend op de prestatiezucht van goede leerlingen. Zij haken af en worden de "afgestudeerden die hun diploma niet waard zijn".
Professor Rik Torfs pleit voor een herwaardering van het beroep van leraar in het middelbaar onderwijs, om meer gemotiveerde lesgevers voor de klas te krijgen en alzo het middelbaar onderwijs wat meer cachet te geven.
Ik ken echter een veel efficiënter middel om de kwaliteit van het middelbaar onderwijs op te krikken. En dat is de oprichting van elitaire scholen, overal verspreid in heel Vlaanderen. Elitescholen, niet enkel voor uitblinkers en hoogbegaafden, maar ook voor gewone strebers, voor ambitieuze en gemotiveerde leerlingen, waar ze tot hun recht komen en zich voluit kunnen ontplooien. Apart onderwijs dus! Niet de heterogene chaos zoals we die nu kennen, waar alle soorten leerlingen met uiteenlopende huidskleuren en capaciteiten bijeen zitten in een rommelig geheel. Tegenwoordig noemen ze die Chaos heel deftig 'Diversiteit'... Diversiteit die leidt naar talentloze universiteitsstudenten!
|