Het jongetje op de foto is Laurent Simons, acht jaar, en al met een diploma van middelbaar onderwijs op zak. Hij volgde met succes de Sint-Jozefhumaniora in Brugge, en is nu klaar voor de universiteit: "Ik wil ingenieur worden, later wil ik computerchips maken".
De media noemen hem een wonderkind, maar in werkelijkheid schuilen er meer 'wonderkindjes' in elke school, ze vallen niet op, ze krijgen geen kansen om uit te blinken omdat ze meegezogen worden in de grauwe massa waarin het verboden is om met kop en schouders boven medeleerlingen uit te steken. Kreten van zelfverheerlijking "ik ben de beste, ik ben de slimste" worden gesmoord. Wedijveren, triomferen en zegevieren, het wordt allemaal aan banden gelegd in ons klassieke onderwijs waarin hoogbegaafden de kansarmen zijn. Zij kunnen zich niet tenvolle ontplooien en worden gediscrimineerd omdat alle aandacht naar zwakkelingen en achterblijvers gaat die het lespeil doen dalen tot het gezakt is beneden alle peil en beneden alle waardigheid.
Dát is ons linkse onderwijsbeleid met extreme belangstelling voor buitenbeentjes en wanpresteerders... ten koste van onze begaafde leerlingen.
De hoogbegaafde Laurent is een aanleiding voor het onderwijs om zich eens eindelijk te bezinnen over een aangepaste opvang van genieën en bollebozen. Om te verhinderen dat deze slimmeriken verdrinken in de heterogene chaos van hun klas. Intelligente, ambitieuze en gemotiveerde leerlingen verdienen aangepaste programma's om zich zo op hun eigen vlotte ritme te kunnen ontwikkelen en tot een maximale ontplooiing van hun talenten te komen.
Er dringt zich een speciale opleiding op voor leerkrachten en vooral voor kleuterleidsters om tijdig begaafde kinderen te herkennen én te signaleren. Bijzonder getalenteerde kinderen eisen een aanpak die die aansluit bij hun capaciteiten en rijpheid. Begaafde leerlingen zouden uitgedaagd moeten worden met moeilijkere leerstof. Doorgaans gebeurt dit niet in het gewone klassikale systeem, en daarom moeten genieën weggehaald worden uit een geestdodende klas waarin ze stikken, en waar hun capaciteiten belanden in een soort diepvriezer waar ze nooit tot hun volle recht kunnen komen.
Het is nu aan de leerkrachten om tijdig hun uitblinkers te ontdekken om hen apart te kunnen onderbrengen in een kwaliteitsschool voor elitair onderwijs. In deze tijden van overrompeling van onze scholen door ongeletterden, anderstaligen en andere minderwaardigheid, dringt zich meer en meer het belang op van elitair onderwijs!
|