De alarmklokken luiden over het niveau van toekomstige leraars. Al jaren wordt vastgesteld dat studenten onvoldoende voorbereid zijn op de hogere lerarenopleiding. En onder ex-minister Smet was er zelfs sprake van "een belabberd verstandelijk peil van toekomstige leerkrachten".
De alarmklokken luiden hoe langer hoe scheller. Ze zijn schor en hees van het vele luiden en hun klepels zien scheel van al het geklingel en geklangel.
Recent schreef De Morgen over de ondermaatse prestaties van aankomende studenten van de lerarenopleiding. Een grote groep studenten haalde niet eens het minimum niveau op de instaptoets. En dan voegt De Morgen eraan toe: "Het roept vragen op over de kwaliteit van het secundair onderwijs"... Voilà, direct wordt het verband gelegd tussen het niveau van de toekomstige leraar en de kwaliteit van zijn middelbare school.
De kwaliteit van het secundair onderwijs, een onderwerp dat lange tijd taboe was, wordt nu eindelijk bespreekbaar. Van welke middelbare scholen komen studenten die zwak presteren op de instaptoets voor lerarenopleiding? Dat zou eens precies onderzocht moeten worden, want in vele scholen met een hoge concentratie van migrantenleerlingen doorlopen de leerlingen het parcours zonder veel hindernissen en als laatstejaars eindigen ze hun zorgeloze schoolloopbaan met een diploma als cadeau. Het lesniveau werd immers aangepast aan hun capaciteiten en aan hun geringe taalvaardigheid.
En daarom mogen wij ons vragen stellen bij de waarde van een diploma secundair onderwijs.
Over de werkelijke oorzaken van het lage peil van toekomstige leraars is er nooit iets bekend geraakt. Om de allochtone leerling niet te kwetsen... Zelf schreef ik op m'n blog meermaals over de overbevolking van anderstaligen en nieuwkomers die met hun vreemde taal en cultuur de onderwijskwaliteit van onze traditioneel onderwijs onherstelbaar beschadigden.
Om het niveau van toekomstige leraren wat op te krikken moeten middelbare scholen veel hogere eisen stellen aan hun leerlingen, zij mogen zich niet laten meesleuren in de spiraal naar beneden, naar zwakte, zich niet laten meesleuren in de stroom van nivellering naar beneden waar iedereen gelijk is, er moet een sterk onderscheid komen tussen goede en zwakke leerlingen. Die kloof moét er zijn, om bekwame studenten te kunnen afleveren voor de lerarenopleiding.