|
Het Technisch Atheneum in Brugge is in opspraak gekomen omdat enkele leerlingen op Facebook dreigden een aanslag te plegen op de OKAN-klas van hun school, een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers.
Ik begrijp het protest tegen de OKAN-klas helemaal. Leerlingen zoeken een uitweg voor hun ongenoegen en ongemak in een school waar anderstaligen gedropt worden. Er is altijd veel te weinig rekening gehouden met eigen leerlingen die hinder ondervinden van de aanwezigheid van migrantenleerlingen. Migrantenleerlingen, en nog erger: anderstalige pubervluchtelingen, betekenen een overlast voor zowel leerkrachten als medeleerlingen. Overlast, overdruk en miserie!
Er wordt niet 'geluisterd' naar onze leerlingen die hun schooltijd moeten delen met vreemde klasgenoten met een vreemde taal en vreemde cultuur. Valt niet mee. En dan krijg je van die ontsporingen zoals in het Brugse atheneum.
Vroeger werd onze eigen leerlingen bijgebracht om zich vriendelijk, verdraagzaam en begrijpend op te stellen jegens hun allochtone klasgenoten. Dat lukte aanvankelijk. Maar het aantal migrantenleerlingen bleef stijgen, en ze vormen al een meerderheid in vele scholen, waar ongeletterden, anderstaligen en broussevolk de sereniteit van een goed geolied onderwijssysteem verstoren.
Het verhaal van de geschorste leerlingen die de nieuwkomersklas bedreigden, doet me denken aan vroeger toen er in het Hasseltse lyceum in een amateuristische handomdraai een klas tevoorschijn getoverd werd om anderstaligen op te vangen. Het was de tijd van directrice Prutsmans, het mens met losse kiezeltjes in haar hersenen en met heel veel zin voor intriges. De turbulente tijd van 1992-1993.
'Neveninstromers', zo werden de anderstaligen genoemd die zich verzamelden in het klasje voor anderstaligen. De neveninstromersklas was geen lang leven beschoren. Al na 1 schooljaar werd ze opgedoekt, niet rendabel, een schandvlek op het imago ven het prestigieuze lyceum... De werkelijkheid was dat het groepje anderstaligen niet vatbaar was voor onderwijs, ze stelden zich niet open voor leerstof, in de knoop met zichzelf en zo... Veel geld gepompt in een anderstaligenproject dat tot niets leidde. Parels voor de zwijnen!
|