Alweer slecht nieuws over de leerprestaties van onze 'Vlaamse' leerlingen. De klad zit erin, in ons onderwijs. En dat wordt alleen maar erger omdat er steeds meer kindjes onze scholen bevolken die thuis geen Nederlands spreken en die al starten met een flinke taalachterstand. Ook leerlingen die thuishoren in het buitengewoon onderwijs plegen een aanslag op de onderwijskwaliteit. Ons taalonderwijs wordt grondig in de war gestuurd en de leerscores zullen daarom in de toekomst nog veel meer naar beneden donderen.
Nieuwe cijfers van minister Crevits (CD&V) laten zien hoe leerlingen stuntelen met grammatica, begrijpend lezen, luisteren en schrijven, en ook wiskundige bewerkingen gaan moeizaam.
De resultaten tonen ook aan dat leerlingen die Nederlands niet als thuistaal hebben minder goede scores halen. Logisch. Daarnaast is er een verband met de sociaal-economische status. Hoe hoger de status, hoe meer kans op hoge scores. Ook blijkt de onderwijservaring van de leraar invloed te hebben op de leesprestaties van de leerlingen.
De leerprestaties voor lezen, luisteren, schrijven en spreken werden gemeten met twee schriftelijke en een praktische proef. Leerlingen werden o.m. gevraagd om teksten te schrijven zonder fouten te maken tegen de grammatica- en spellingsregels. De spreekvaardigheid werd getoetst door het navertellen van gelezen teksten.
Minister Crevits wil scholen begeleiden naar een betere kwaliteitscultuur. Scholen begeleiden? Veel te laat, de kiemen van leer- en taalachterstanden zijn dan allang gezaaid in de periode dat baby's en peuters nog niet naar school gaan en zich veel te lang in een thuismileu bewegen waar niet voorbereid wordt op de kleuterschool, een thuismilieu waar een andere taal dan het Nederlands gesproken wordt en er een anti-Nederlands klimaat heerst. 'Scholen begeleiden' is een achternahollen van de problemen. De eerste levensjaren horen baby's en peuters hun ouders kwebbelen in een vreemde thuistaal. En als ze dan in de basisschool komen torsen ze een enorme taalachterstand met zich mee met leerachterstanden als gevolg. Het is in de baby- en peutertijd dat er actie ondernomen moet worden, alle andere ondernemingen in de basisschool zijn middelen voor de lappenmand.