In Nederland zeggen ze onomwonden dat leerkrachten niet willen lesgeven aan een klas met allochtone leerlingen. Zover zijn we hier in Vlaanderen nog lang niet. Hier in Vlaanderen worden wel 17 redenen aangehaald om het lerarentekort te verklaren, maar geen woord over de gemixte klassen met een onoverzichtelijke diversiteit van etnische variëteiten en ander vreemd gepeupel. Politiek-correct klinkt het: "kwetsbare leerlingen".
Is het nu echt zo moeilijk om te formuleren: "Wie wil er nu nog lesgeven aan bruine taalgehandicapten, of aan achterlijke ezels, of aan een stel halvegaren die door het M-decreet gedropt zijn in het gewone onderwijs."
De huidige lerarenopleidingen hebben echt niks bekoorlijks te bieden aan jongeren die voor een studie- en beroepskeuze staan. Ondertussen weten studenten allemaal wel wat voor een verschrikking hen te wachten staat als ze ergens in een multiculturele klas gedropt worden, of nog erger: in een klas vol anderstaligen en niet-van-hierders. Om zo'n klas aan te kunnen heb je geen leraarsdiploma nodig, maar een tovenaarsdiploma, en moet je beschikken over bovennatuurlijke krachten om de klas vol uitheemders in toom te houden, en pas daarna is het een kunst om hen iets bij te brengen.
Duizenden bijkomende leerkrachten zijn er nodig de komende jaren, in kleuter-, lager en secundair onderwijs. De lege vacatures stapelen zich op. Alleen idealisten voelen zich geroepen om de onderwijswereld te verbeteren en in een overmoedige bui van zelfoverschatting starten ze de lerarenopleiding. Om even later weer af te haken...