Na een véél te lange zomervakantie zitten onze scholiertjes eindelijk weer vastgeketend in de schoolbanken, voor een heel schooljaar lang. Eindelijk, 't zou tijd worden. Hoog tijd om te excelleren na al het geklungel met anderstaligen en achterblijvers. Afgelopen met populaire nivelleringen!
Met een jaar vertraging wordt er nu het verplichte vak 'Burgerschap' aangeboden in de eerste graad van alle Vlaamse secundaire scholen. Het is bang afwachten welk effect het geeft op onze leerlingen en hoe leerkrachten de aangeboden leerstof gaan interpreteren, want het vak 'burgerschap' leent zich makkelijk tot persoonlijke visies van leerkrachten, visies die manipulerend op leerlingen doorgegeven kunnen worden.
Burgerschap is alsnog een ijl vak, schemerig, en uitnodigend voor leerkrachten om hun eigen gedachten op te dringen aan leerlingen.
De burgerschapseducatie wil leerlingen trainen in competenties zoals deelnemen als actieve burgers aan een samenleving waarin leerlingen op een geweldloze manier met elkaar communiceren, op een beargumenteerde manier hun mening geven, de betrouwbaarheid van informatie nagaan, op de hoogte zijn van hun rechten en plichten...
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het vak burgerschap gebruikt gaat worden om de jeugd via het onderwijs in de 'juiste' richting te leren denken, dat er vanuit linkse hoek geijverd gaat worden om kinderen en jongeren in te lichten over het maatschappijgebeuren.
Beste Vlaamse ouders, geloof er geen fluit van, van de edele bedoelingen van het onderwijs om uw kinderen burgerzin bij te brengen, om hen te leren nadenken over democratie en maatschappij. Het kritische denken van onze toekomstige volwassenen zal aan banden gelegd worden, op politiek-correcte rails gezet worden, gemanipuleerd en gedirigeerd worden. Persoonlijke menigen van jongeren zullen geboetseerd en bijgestuurd worden, daar waar ze afwijken van de sociale wenselijkheid. De jeugd zal leren nadenken over de maatschappij, maar dan wel binnen de political correctness.
|