De reclamestunt van de Vlaamse regering rond wetenschappelijke en technische opleidingen in het secundair onderwijs is mislukt. Ondanks de smak geld die er tegenaan gegooid werd, ondanks de imponerende leugens die verspreid werden over het succes van de opleidingen.
Klinkende slogans als "Recordaantal meisjes kiest voor wetenschappen en techniek" waren leugenachtig en misleidend, om meisjes te verleiden door een STEM*-opleiding, om meisjes in alle staten van zelfoverschatting en zelfverheerlijking te brengen, om zich vervolgens in een euforische bui over te leveren aan een studierichting die dringend ingevuld moest worden door meisjesstudenten... om tegen 2020 aan een bepaald quotum te komen van afgestudeerde meisjes.
Het aantal moslimmeisjes in de scholen blijft spectaculair stijgen. Het onderwijs gaat over tot paniekreacties, zoals het zinloze streven naar een quotum van afgestudeerde meisjes.
Het streefdoel van het STEM-actieplan van de Vlaamse regering werd gedreven door de VN die moslimmeisjes wil stimulerenen om te studeren. Da's het addertje!... De wensen van de VN kunnen echter niet in vervulling gaan want dan zou er geprutst moeten worden aan het pedagogisch klimaat in migrantengezinnen en hun cultuur. En prutsen aan een cultuur kan niet. Voor moslimmeisjes zijn er weinig thuisprikkels om te studeren, en daarom verzint de overheid lapmiddelen om de meisjes heelhuids tot aan de eindmeet te krijgen, inclusief een diploma. De VN kan echter fluiten naar meer afgestudeerde moslimmeisjes, moslimvaders zijn toch niet te overtuigen.
Het streven naar een quotum van afgestudeerde meisjes past perfect in het plaatje van de huidige samenleving waarin meisjes en vrouwen alsmaar meer naar voren geschoven worden tot aan de eerste rijen des samenlevings, en tot op de hoogste treden des ladders. En mannen laten hen hun gang gaan, ze zien de emancipatie met lede ogen aan, ze zijn laf en trekken zich terug. Zijn er nog échte mannen? Lees op m'n blog op 14 auustus jl over: De Verwijving van de Man!
*STEM = Science, Technology, Engineering and Mathematics
|