Vroeger, toen migrantjes als paddenstoelen uit de grond begonnen te schieten, toen ze aan den loopenden band in de echtelijke bedstede verwekt werden, toen vergaloppeerde het onderwijs zich in een inderhaast ineengeknutseld taalprojectje dat als een wondermiddel aanbeden werd, om Turkjes die uit de hemel bleven vallen Nederlands te leren.
Functioneel Moedertaalonderwijs was de naam van het 'pilootproject' dat in 1984 gelanceerd werd in de middenschool van Heusden-Zolder.
En hiermee werpen we een nostalgische terugblik op het prille begin van migrantenprojecten die zich sluipend een weg baanden doorheen het reguliere onderwijs.
Functioneel Moedertaalonderwijs was een hopeloos verloren project. De bedoeling van het miljoenenproject, als pilootproject, was terreinverkenning voor de talrijke volgende migrantenprojecten. Parels voor de Zwijnen, zoals ik ze allemaal noemde.
De leraren Brandts en Van Ham werden belast met de toepassing van het project. En daarmee begaven ze zich in de duisternis van de Turkse onderwereld. Maar zij waren nog jong en enthousiast en onervaren.
Het was de tijd dat leerkrachten de pijnlijke illusie koesterden dat Turkse leerlingen vlot de Nederlandse taal zouden leren, mits peperdure alternatieve Nederlandse lessen gesponsord met Vlaams belastinggeld.
Deze dagdroom werd een nachtmerrie voor leerkrachten, omdat migrantjes hardnekkig hun thuistaal bleven spreken, en leerkrachten het Turkse getater en gekwebbel tolereerden. Verdraagzaamheid was toen een deugdelijk hulpmiddel voor de integratie van migranten, dácht men.
O! Wat heeft het onderwijs zich toen vergist! Gefaald en gedwaald. Vertrekken van de thuistaal is de beste garantie om te flateren en te blunderen bij integratie in het gastland.
'Moedertaalonderwijs'? De moedertaal is toch de taal waarin men heeft leren spreken? Dus toen al was het onderwijs bewust bezig met voorrang te geven aan de eigen taal van de migrant. De allochtone voorrang van links...
En inmiddels begon in school de bewondering voor alles wat vreemd was aan ónze taal en cultuur ziekelijke proporties aan te nemen. Er werd opgeroepen om rekening te houden met de culturele eigenheid van hulpvragers van niet-Belgische origine. Migranten verwennen en in de schijnwerpers zetten... WIJzelf hebben dat vreemde volkje machtig gemaakt!
|