‘De lat moet dringend hoger’, zegt onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). En daarom was in juni jl. iedereen geslaagd en werden alle hoge latten in de vuilnisbak gekieperd.
***
Er is een studie uitgevoerd naar de kennis van wiskunde en wetenschappen bij 10-jarigen in het vierde leerjaar. Daaruit blijkt dat leerlingen significant slechter presteerden dan vier jaar geleden. Een opvallende daling van hun prestatieniveau!
Dat blijkt uit de Trends in Mathematics and Science Study (TIMMS). De studie toetst iedere vier jaar de kennis van wiskunde en wetenschappen bij 10-jarigen in het vierde leerjaar. In 2019 werden de toetsen afgenomen bij 4.665 leerlingen in 147 Vlaamse scholen. Na PISA wijst ook dit vergelijkend onderwijsonderzoek op een dalende trend in het prestatieniveau van Vlaamse leerlingen.
'Vlaamse' leerlingen is een ongelukkige uitdrukking omdat onze eigen Vlaamse leerlingen uiteraard met kop en schouders uitsteken boven hun allochtone medeleerlingen.
Het mag ons niet verwonderen, die dalende trend in prestatieniveaus. De onderzoekers vinden er geen verklaring voor. Wij wel! Soepele examens en softe beoordelingen, laagliggende latten, 'kindvriendelijke' leerstof, en bovenal de aanhoudende aanwas van anderstaligen, allochtonen, debielen en andere klungelaars... het multicultureel onderwijs als een bedreiging voor onderwijskwaliteit en prestatieniveaus! En er was ook nog de impact van het klimaatspijbelen op leerstofbeheersing.
Bovendien worden competitiedrang en prestatiedrang bij de leerling onderdrukt door het streven naar gelijkheid van iedereen, niemand mag de beste zijn, niemand mag de sterkste zijn... en meer van die linkse onzin.
Wordt straks vervolgd...