Volgend schooljaar zullen alle kleuters in de derde kleuterklas een taaltest moeten afleggen om taalachterstand tijdig te kunnen detecteren en behandelen.
Het gaat dan toch gebeuren. Minister Weyts is er langer mee bezig en nu is de kogel door de kerk. De taaltest komt er. Maar niet zoals oorspronkelijk bedoeld: kleuters die niet slagen in de taaltest mogen wél over naar het eerste leerjaar mits een verplicht taalintegratieproject... Taalintegratieproject? Klinkt duur. Toch weer niet zoals de vele Parels-voor-de-Zwijnen-projecten in het verleden?
Minister Weyts vergeet de ouders te betrekken in zijn Taaltest voor Kleuters. Allochtone ouders die hun kinderen opvoeden in een andere taal dan het Nederlands, minachten de Nederlandse taal. En dat is wat er gebeurt bij peuters en kleuters die na hun geboorte alleen maar een vreemde thuistaal horen. Zij lopen ongeziene taalachterstanden op wanneer ze starten in de kleuterschool. En later achtervolgt hen een hobbelig schoolparcours vol hindernissen en mislukkingen. En voor spijbelkleuters ziet het er nog veel erger uit.
Ik vind dat minister Weyts de belangrijke ontwikkelingsfase tussen 0 en 5 jaar negeert en doet alsof het leventje van een kleuter pas begint vanaf het derde kleuterklasje. Een taaltest op 5-jarige leeftijd is een achternahollen van de taalvaardigheid van kleuters.
Vroeger was de problematiek van taalvaardigheid niet zo nijpend als nu. Er werd niet gezeurd over taalachterstanden. Uitheemse brabbeltaaltjes van migrantenkleutertjes werden getolereerd en de overgang naar het eerste leerjaar was nooit een echt probleem. Ze dubbelden het eerste leerjaar, of nog meerdere leerjaren, rolden in het beroepsonderwijs en gingen dan stempelen...