Alarmbellen over de onderwijskwaliteit van het Vlaams beroepsonderwijs rinkelen zich te pletter. De basiskennis van leerlingen van het beroepsonderwijs laat grote hiaten zien. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat beroepsleerlingen de school verlaten met onvoldoende kennis van lezen en rekenen. Velen halen de eindtermen niet. Bedroevende resultaten!
Eerdere studies toonden gelijkaardige conclusies: hoge percentages beroepsleerlingen die aan het einde van hun schoolcarrière de eindtermen voor taal en rekenen niet halen.
Maar WIE zijn die wanpresteerders, die losers die zelfs van het beroepsonderwijs niets kunnen bakken?
Bijna angstvallig wordt er in alle studies gezwegen over het grote aantal migrantenleerlingen in het beroepsonderwijs. En als niemand wil bekendmaken wat voor soort volk er huist in het beroepsonderwijs zal IK nu eens uit de doeken doen waarom zoveel allochtonen beroepsonderwijs volgen.
Wat ik me nog herinner van vroeger is dat de miserie al begon in het prille begin van de allochtoonse levens. Ze werden wakker als boreling die uit de baarmoeder kroop en meteen al kennismaakten met een vreemde thuistaal die ze koppig bleven hanteren gedurende hun hele schoolloopbaan. De kleuterschool hebben ze weinig of nooit van dichtbij gezien en de lagere school doorliepen ze in een sukkelgangetje. Taalachterstanden stapelden zich op, maar daarover mocht vroeger luidop niets gezegd worden. Met een beetje geluk mochten de migrantjes het vijfde én zesde leerjaar overslaan als ze al 12 jaar waren. De enige uitweg was het beroepsonderwijs, waar ze door hun rebels gedrag menig leraar grijze haren bezorgden.
En zo komt het dat de oververtegenwoordiging van allochtonen in het beroepsonderwijs de goede naam en faam van het beroepsonderwijs van weleer besmeurde.
|