|
Onderwijsinspecteur wordt een knelpuntberoep. Het staat nu ook al op de lijst van zware beroepen. Schoolbezoeken zijn belastend voor hart, spijsvertering en bloedsomloop. Om telkens te moeten vaststellen hoe onze leerlingen aan lager wal geraken. Hoe leesvaardigheid in vrije val naar het onderste treetje van het laddertje tuimelt. En de lat, zij schrijdt voort naar beneden.
Op een mooie ochtend begaf een schoolinspecteur zich met bange schreden en bonzend hart naar de school die vandaag op zijn agenda stond. De slechte reputatie van schoolbestuur en lesgevers was de aanleiding om er eens een kijkje te gaan nemen.
Met trillende handen en knikkende knieën opende hij de schoolpoort die knarsend en schurend toegang gaf tot het Rijk der Ondergaande Leesprestaties.
De horror begon al op de speelplaats waar een groepje bruingetinten in hun eigen thuistaal stonden te kwebbelen. En even verder zag de man tot zijn ontzetting voorovergebogen kinderen als zombies op hun schermpjes staren.
Hij was nog alert genoeg om op zoek te gaan naar de schooldirecteur. Die zat in de leraarskamer achter een kopje koffie vrolijk te leuteren over koetjes en kalfjes. Tussen haakjes, leraarskamers vond ik vroeger de gedroomde plekjes om nieuwtjes te vernemen, om roddels te horen, om me te verkneukelen in het leed van leerkrachten die hun migrantenleerlingen in de watten legden.
De onderwijsinspecteur ging na zijn onderzoek met een zware bewustzijnsverlaging terug naar huis. Het is nooit meer goed gekomen met hem.
Hoe is het zover kunnen komen?
Uit een recente studie van de onderwijsinspectie blijkt dat het beroerd gesteld is met de leesvaardigheid van basisscholieren. Oud nieuws, maar toch pijnlijk om te vernemen dat er geen beterschap in zicht is. Het gaat alleen maar bergafwaarts met de leesvaardigheid. Ondertussen zien we dat scholen nóg meer laptops besteld hebben en smartphones toegelaten hebben in de klas. Terwijl de inspectie wil dat begrijpend lezen meer verwerkt wordt in andere vakken: geen schermpjes, maar schrijven en lezen!
De helft van de scholieren, zo blijkt uit de studie, is niet leesvaardig genoeg om tot behoorlijke schoolprestaties te komen. Hun latere studies kunnen ze dan wel vergeten, evenals een normaal maatschappelijk functioneren. De meeste leerlingen lezen buiten de school niets. Ze zijn niet gemotiveerd om een boek in de hand te nemen en zich rustig in een hoekje met een boekje terug te trekken. Niet 'cool' genoeg voor de jeugd?...
|