
Hier zie je mensen aanschuiven aan een school voor buitengewoon onderwijs. Ze hebben allen een verwijsbriefje op zak dat door enkele CLB'ers uit hun duim gezogen was. De BO-scholen zijn blij met hun nattevingerwerk... Toen PMS CLB werd is 't gezeik begonnen.
***
De reputatie van buitengewoon onderwijs is aanzienlijk verbeterd. Vroeger wilde geen enkele ouder zijn kind naar een 'gekkenschool' sturen, en nu staan ze aan te schuiven aan de buitengewone schoolpoort om als eersten er hun kind te kunnen inschrijven.
Dagenlang kamperen voor een plaatsje in het buitengewoon onderwijs? Vroeger ondenkbaar. Er waren nooit wachtrijen. Niemand wilde er zijn kind heen sturen. Een 'BLO-kind' was de schande van de hele familie.
Wat is er aan de hand? Wat maakt het buitengewoon onderwijs nu ineens zo interessant?
De types 1 en 2 (mentale handicaps) kunnen het niet zijn, die zijn te min, te ordinair, te marginaal. Evenals fysieke handicaps, leerstoornissen en gedragsproblemen. Alles kan gemeten of concreet vastgesteld worden en ze zijn zeker niets iets om naar huis te schrijven.
Rest er nog de enige trekpleister in het hele buitengewoon onderwijs en dat is het populaire type 9, het betuttelende type ASS (autismespectrumstoornis) als verklaring voor het succes van de buitengewone scholen die steeds meer te maken hebben met plaatstekort. Het type 9 is bijzonder kindvriendelijk, er wordt in kleine groepjes gewerkt en je hoeft er niet dom voor te zijn. Intelligentie en autisme... wat wil je nog meer?
Van autisme was er vroeger geen sprake in het onderwijs. We hadden het eerder over introverte leerlingen, net zoals ADHD-kinderen die vroeger 'stoute kinderen' genoemd werden. Kinderen met afwijkend gedrag werden vroeger in het kolenhok opgesloten, en dat hielp. Nu krijgt elk gedrag dat opvalt en afwijkt van 'normaal' gedrag een wetenschappelijke benaming waardoor therapeuten, hulpverleners en vooral pillenverkopers extra werkgelegenheid krijgen.