Vorige nacht hoorde ik op tv Wim De Vilder jammeren over de slechte prestaties van onze Vlaamse scholieren voor begrijpend lezen. Oud nieuws! En het gaat alleen maar bergafwaarts met leesvaardigheid. Meting na meting daalt het niveau van begrijpend lezen alarmerend.
In de internationale PIRLS-ranking zijn we in tien jaar tijd van de 8ste naar de 32ste plaats gesukkeld. (PIRLS = Progress in International Reading Literacy Study). Hoe is het zo ver kunnen komen?
Coronacrisis en lerarentekort zijn niet de schuldigen. Lesgevers staan veel te vaak voor de klas te leuteren over zaken waar kinderen niets aan hebben, zoals gender- en milieukwesties. Kinderen zitten naar schermpjes te turen, of nemen deel aan zinloze schooluitstapjes.
En wie zijn die 'Vlaamse' leerlingen die niet leesvaardig zijn?... De aanhoudende instroom van vreemdelingen in ons Vlaamse onderwijs maakt van het onderwijslandschap een bonte mengeling van anderstalige virussen en uitheemse microben, en te midden van die chaos lopen onze eigen Vlaamse kinderen verloren. Ze zijn overgeleverd aan een links onderwijsbeleid dat sociale mix, iedereen-gelijk en inclusie vooropstelt.
Over het vernietigend effect van een vreemde thuistaal op schoolprestaties heb ik al vaker geschreven. Ook over verplicht kleuteronderwijs, over een schoolplicht voor álle kleuters en voor de héle kleuterschool, vanaf het eerste kleuterklasje. En dit schoolbezoek moet afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld!
Het is misdadig om baby's, peuters en kleuters te laten opgroeien in een brousse-sfeertje waar ze alleen maar een vreemde taal horen, waar ouders lustig kwebbelen en tetteren in hun vreemde thuistaaltje. Daarom moeten die kleintjes zo vroeg mogelijk weggehaald worden uit het afstompende thuismilieu om niet weg te kwijnen tussen vier exotische muren zonder enige intellectuele prikkels.
En dan zwijgen we nog over het ongunstige leesklimaat in die anderstalige huishoudens. Veel scholieren zijn daarom niet gemotiveerd om zich rustig met een boekje in een hoekje terug te trekken. In de vroegste jaren nestelt zich bij kinderen al het gebrek aan interesse voor taal en lezen. De fundamenten van leesvaardigheid en interesse voor boeken liggen in het kleuteronderwijs waar voorbereidend lezen centraal staat. Laat ons daarom de hele kleuterschool voor iedereen verplicht maken!
|