|
Het fenomeen van overbevolkte kleuterklassen is nieuw, gloednieuw. De overbevolking van kleuters is niet zoals die in gevangenissen, kindjes hoeven er niet op de grond te slapen, ze hoeven ook geen schoolbankjes te delen met andere kindjes, en 's ochtends worden ze netjes aan de schoolpoort afgeleverd en 's avonds keurig terug thuis gebracht. Overbevolkte kleuterscholen zijn open instellingen zonder tralies, zonder sloten, zonder cipiers.
Vorige week of zo hoorde ik de nieuwslezer op tv iets bizars vertellen over verstandelijk beperkte kleuters, met ook nog leerachterstand, die allemaal naar het buitengewoon onderwijs verwezen worden. Vroeger was het anders, ouders wilden hun kinderen niet naar een 'gekkenschool' sturen. Nu is er zelfs plaatstekort in de gekkenscholen. Nooit gezien, nooit gebeurd.
Maar nu de huidige feiten...
Het aantal kleuters met een verstandelijke beperking in het buitengewoon onderwijs is in twee jaar tijd met 22% gestegen. En dan komt het... Niemand, maar dan ook niemand, weet in de verste verte niet vanwaar die forse stijging komt. Iedereen komt uit de hoge lucht gevallen. Of ze doen alsof, of ze willen of ze mogen niet zeggen welke de reden is van de bestorming van het buitengewoon kleuteronderwijs.
Officieel heet het dat "lockdownbaby's het buitengewoon onderwijs overspoelen". Deze verwijzing naar de lockdowns tijdens de coronapandemie is te gemakkelijk en onjuist. We moeten eerder denken in de richting van "import van verstandelijke beperkingen, import van leerachterstanden". Maar dat mag niet luidop gezegd worden.
Sinds de Oekraïne-miserie zitten er op onze Vlaamse schoolbankjes veel te veel anderstaligertjes. Oekraïense kleuters en andere vluchtelingetjes zitten gedesoriënteerd en ontheemd wezenloos te kijken en te luisteren naar wat de juf of de meester vooraan in de klas te vertellen heeft. Zij passen niet in het gewone onderwijs en worden daarom verplaatst naar het buitengewoon onderwijs type 2, de 'vuilnisbakscholen'.
De anderstaligen die de afgelopen twee jaar onze Vlaamse scholen bevolkten, zijn zij wel echt verstandelijk beperkt? Hebben ze echt wel leerachterstand? Zij verstaan de lesgever gewoon niet! Wat zitten ze in hemelsnaam in een Vlaamse klas te doen?!
|