Over discriminatie gesproken... de brave verdraagzame Vlaming denkt onwillekeurig aan bv. Marokkanen die geweigerd worden voor een job, of aan negerkes die terug naar de brousse gestuurd worden.
Maar ik heb 'discriminatie' vroeger heel anders ervaren. Ik heb gezien hoe onze eigen kinderen achtergesteld werden als tweederangsleerlingen, terwijl migranten de oogappels van het onderwijs waren. Ik heb de 'Discriminatie van Vlaamse Leerlingen' van dichtbij meegemaakt.
Het begon toen de eerste Turkjes onze Vlaamse scholen binnendruppelden. Ze mochten toen als minderheid vooraan in de klas zitten, hun misstapjes werden getolereerd en ze kregen voorrang voor bijlessen.
Later, toen ze talrijker werden, bedachten onderwijsministers allerlei decreten, beginsels en voorrangsregels die systematisch de allochtone doelgroep viseerden. Eén van die fameuze uitschuivers was het Gelijke Onderwijskansen-decreet (GOK-decreet), dat voor alle kinderen gelijke optimale onderwijsmogelijkheden beoogde. Kletskoek natuurlijk, want de kansen waren gelijker voor vreemde leerlingen dan voor eigen leerlingen. De voorrangsregels van het GOK-beleid discrimineerden Vlaamse leerlingen. Het Vlaams Belang pleitte vergeefs voor afschaffing van het GOK-verzinsel omdat het onze eigen Vlaamse kinderen benadeelde.
Alle onderwijsministers hebben hun best gedaan om allochtone leerlingen een treetje hoger te zetten dan Vlaamse leerlingen. In hun ijver werd 'Kansarmoede' als toverwoord uitgevonden. En werd 'Kansarmoede' automatisch gelinkt aan allochtonen. Vlaamse kansarmoede mocht niet bestaan. Discriminatie!
"Kansarme leerlingen hebben voorrang", en "Meer leraars voor kansarme leerlingen", zo klonk het toen 'kansarmoede' uitgebuit werd. Scholen werden verplicht om 'kansarme' leerlingen voorrang te geven bij de inschrijving. Om concentratiescholen te vermijden, om meer gemengde scholen te krijgen die de buurt afspiegelden. Zo kwam de rijkdom van ons Vlaamse onderwijs in het gedrang! Streven naar een sociale mix is bedreigend voor de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs. Blanke leerlingen worden door de mix meegezogen naar het lage niveau van hun andersgekleurde medeleerlingen, zij die onbekwaam zijn om zich op te trekken aan hun witte klasgenootjes, die blijven terplaatse trappelen op het onderste treetje. Alles valt in duigen naar een laag niveau waar geen onderscheid geldt in rang of stand. Iedereen daar beneden is gelijk, daar helemaal onderaan, geen allochtone uitvallers meer. Nivellering op z'n best. Zo wordt de sterke Vlaamse leerling verloochend, hij mag niet met kop en schouders uitsteken boven het moerassige landschap van blanke en gekleurde leerlingen.
|