Anita en Ludo's Wandelavonturen

Volgende wandelingen

Waar en wanneer stappen we weer....

• Rally van Parijs - Le Godillot Familial Paris
  • Vierdaagse van de IJzer - Wandeldag 1 Oostduinkerke
  • Vierdaagse van de IJzer
  • Langdurige afwezigheid
  • Streekbierentocht te Sint-Pieters-Leeuw
  • IML - Jede Kudrna Okolo Brna te Brno Tsjechië
  • Wandeltocht voor het goede doel
  • 45° Dodentocht

• 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012

Op wandel door verschillende streken
    18-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierdaagse van de IJzer - Wandeldag 1 Oostduinkerke

Voor onze eerste wandeling van 32 km (34 effectief) moesten we reeds vroeg uit de veren want de pendelbussen starten om 7 uur richting Oostduinkerke.
    Na de nodige speeches van het organiserende comité werd het startschot gegeven door Minister van Defensie om 8.30. Voor het gemak van de duizende wandelaars was er onmiddellijk een splitsing voor alle afstanden. Wij steken de Leopold II-Laan over om zo de Piet Verhaertstraat in te duiken. Eens we Sunparks zijn gepasseerd volgen we nog even de drukke baan om dan rechts af te slaan richting het zorgcentrum en vakantieverblijf Ter Duinen. We doorkruisen dit domein en genieten onderweg van een kleine versnappering.
    De havengeul is onze volgende bestemming waar we het bord van de 5 km waarnemen. We steken de Koninklijke Baan over en verkennen het eerste groen in het Prins Mauritspark. Even linksaf, de promenade op zo richting zeedijk. Hier profiteren we even om een koffiepauze in te lassen. Wat verder zitten we reeds in Oostduinkerke waar we door de Zeebermduinen trekken, wat wel best zwaar te noemen viel. Na de duinen hebben we de 10 km ook achter de rug en gaan we weer een stukje dijk bewandelen om net af te slaan voor Oostduinkerke-Bad. Daar het net marktdag was hier gaan we nog wat over de Koninklijke Baan en gaan dan weer op de dijk. Verderop stappen we door de Schipgatduinen met daarna een serieus stukje strand onder voeten. Via de kleine paadjes komen we op de dijk van Koksijde waar we toch wel wat bezienswaardigheden aantroffen, bv. het monument opgericht voor de Zouaven. Net voor we weer samensmelten met de andere afstanden ronden we de kaap van de 15 km af. Op deze parking biedt de "Orde van de Paardevisser" ons het traditionele garnaalsoepje aan.
    Samen trekken we verder langs de dijk tot we Sint-Idesbald veroveren waar we het koekje van Destrooper aangeboden krijgen. Wat verder splitsen we weer af van de 16 km en vervolgen onze weg naar De Panne. Voorbij het Canadezenplein worden wij getrakteerd op een versnappering om daarna te kunnen genieten van het breedste strand van de Belgische kust. Langs verkeersluwe straatjes is het tijd om de Calmeynbossen te doorkruisen.
    Onder het toeziend oog van de Militaire Politie steken we de Zeelaan over om aan te komen aan de Belgische militaire begraafplaats. We verlaten De Panne en wat verder rapen we de wandelaars van de 16 km op, waar we weer op een drankje worden getrakteerd.
    Na een goede 2 km verharde wegen stappen we de weides in om uit te  komen aan de vroegere schoolhoeve "Ten Bogaerde". Deze hoeve was vroeger een onderdeel van de Duinenabdij. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hier ook een vliegveld gevestigd. Nu is het een onderdeel van het Abdijmuseum Ten Duinen 1138. Als we de poort voorbij zijn zien we links het graf van Valentijn en rechts de aangelegde papavervelden.
    Na het oversteken van de baan komen we aan het clubhuis van de West Aviation Club op het militair vliegveld. We dwarsen de landingsbaan en passeren de loodsen waar de helikopters rusten. We konden genieten van de "ouwe getrouwe" Seaking en de "nieuwe" NH-90.Na het verlaten van het vliegveld betreden we het vakantiedomein 't Liefoord waar we op het terras genieten van een lekker Choufke. We vervolgen onze weg en komen langs de brandweerkazerne richting Sportpark om dan in rechte lijn naar de eindmeet te stappen, het binnenplein van het visserijmuseum en de Peerdevisscher.
    Eventjes rustten en dan richting parking pendelbussen die ons weer naar Ieper zullen brengen. Avondeten, wat napraten en den de verdiende nachtrust. Morgen afspraak in Diksmuide.