Over mijzelf
Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 103 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein ex pleziervaarder
Foto
Foto
Foto
flipperke
varen
11-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







Op het laatste moment kreeg ik nog bericht dat ik
de gehospitaliseerde kapitein moest meenemen naar Banningville en dan maar
vertrekken met drie barges
op sleeptouw , dit werd dan mijn eerste reis als
gezagvoerder , dus eindelijk kapitein !
Nog even overleggen met de kapitein van de
passagierboot en dan kopvoor naar beneden , alles verliep tot hier naar wens tot
om een uur of tien mijn
passagier wakker werd en even kwam zien waar we al
waren , de man keek achterop en verschoot dat al de kajuiten van de sleep
nog intakt waren en ik
heb de telegraaf niet éénmaal gehoord zei hij
.
Ik zei " waarom moesten die eraf misschien " ? Ik
snapte wel waarom want de rivier was erg bochtig en met momenten vaarden
wij gewoon onder een dak
van bomen . Maar goed verder geen komentaar en de
reis verliep verder vlot en we kwamen heelhuids in Banningville na onderweg wat
te hebben gelost en
geladen , dit alles gebeurde uit ter hand en bij
aankomst stond mijn echtgenote en dochter mij al op te wachten want ik was al
enkele dagen onderweg en dan
kon er worden ingescheept na eerst nog wat
opgeruimd te hebben .
De boot was voorzien van een teak dek , dat werd
iedere dag gebriekt ( schuren met puimsteen ) en dat was nodig want we liepen
altijd blootvoets aan dek ,
de bemanning was daar niet zo gelukkig mee , maar
ik had een goede ploeg ... het wonderbare was dat ze me allemaal kenden want
mijn reputatie was me
voor gegaan , hoe ? Zeker met de tamtam
.
Na enkele dagen waren we goed gesetteld en
vertrokken wij voor de eerste opvarende reis met drie barges geladen op
waterstand want de rivier is erg
wispelturig wat de waterstand betreft en ook de
zandbanken verplaatsten zich geregeld in die mate waar je opvarend vaart is in
de afvaart niet meer geldig .
Maar goed dat is voor later laat ons eerst maar
eens naar boven kruipen , want dat is het " erg langzaam " en onderweg wordt er
weer gelost en geladen en
iedere avond werd de boot vol gestouwd met hout
voor de ketels , de reis neemt dan ook verschillende dagen in beslag en je bent
helemaal op uzelf aangewezen ,
verantwoordelijk voor de lading en het stouwen
ervan op de verschillende stopplaatsen . Ook het uitbetalen van de lonen van de
bemanning en zelfs
dokter spelen hoorde erbij
.



11-03-2013 om 15:09 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Zo ging het dan weer een ganse tijd verder , er was onder de nieuwe kapitein een goede verstandshouding , soms kwam het voor dat we met verschillende boten in één post lagen , dan werd er een avondje gebuurd met de nodige drank en versnaperingen , dat was wel gezellig . Soms tot in de vroege uurtjes ( zodat we s'morgens te laat vertrokken en schreven we in het logboek als reden dat het wel eens mistig kon zijn ;-) ... ) .
Zo ging de tijd weer voorbij tot op een dag bij aankomst in Kinshasa , ik orders kreeg over te stappen op een passagierboot naar Banningville , een post op de Kwilu , daar werd mij een gastenverblijf toegewezen met alles er op en er aan tot een boy toe die voor ons moest zorgen en waken . s' Morgens na de eerste nacht kwam er een planton me zeggen dat ik een valies moest klaarmaken want ik zou worden opgehaald door een chauffeur dewelke mij naar Kikwit zou brengen dwars door de brousse , we hebben er de ganse dag over gedaan en wat een dag !!! Toen we in Kikwit aankwamen was ik geradbraakt ... ( door de slechte staat van de wegen in de brousse ) . De order was een sleepboot en drie barges op te halen , daar de kapitein gehopitaliseerd was , de Kwilu rivier was misschien wel een mooie rivier maar voor mij totaal onbekend . Hopelijk had de kapitein zijn navigatiekaart goed bijgewerkt gehouden ... wat later bleek dat niet het geval te zijn . Maar eerst maar naar de betreffende boot gaan kijken en dat was een ramp , daar was niet in te wonen , er lag van alle rommel tot dierenkoppen toe , " die man was denkelijk een jager " en de stank was niet te harden ! Dan maar even de chef de secteur opgezocht , na dat deze de boot had gezien kon ik overnachten op een passagierboot dewelke in de haven lag , want de boot zou eerst worden opgekuist en ontsmet worden alvorens ik kon vertrekken. Ik maakte kennis met de kapitein van de passagierboot en dat kwam mij goed uit , de man had al wat ervaring op de Kwilu en die kon mij al een beetje wegwijs maken , want de Kwilu bleek een zeer grillig riviertje te zijn en dat bleek later ook het geval te zijn . Na de schoonmaak van de boot zou ik dan kunnen vertrekken , maar de kajuit was ontsmet met creoline en daar was niet in te overnachten ... Maar laat ons eerst kennismaken met de boot , deze was een kleiner type wel ook op stoom en twee onafhankelijke raders , wat wel veel beter manouvreeraar was . Ik had het geluk een goede stuurman te hebben die de rivier en de posten waar we moesten bevoorraden , laden en lossen goed kende . In de afvaart was het meestal goederen van kolonisten meenemen en naar de benedenloop brengen .  

07-03-2013 om 09:55 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
02-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







Niet wetende hoelang de wal dienst zou duren had ik
mij een tweedehands wagen aangeschaft om de omgeving van Leopoldstad
nu
Kinshasa te verkennen , wat later ook weer een
missing zou blijken maar ondertussen hebben we d'r toch van genoten
.
Hoelang dit heeft geduurt dat kan ik bij benadering
niet vertellen want ik had er nooit een dagboek op nagehouden , dus alles wat ik

neer pen komt uit het lange termijn geheugen van
een 90 jarige en daarom houd ik het ook zo beknopt mogelijk en dan om van
het
ene karwijtje naar het andere te zijn verhuisd kwam
de tijding dat ik kon gaan varen , wat je niet echt varen kunt noemen
...
Want mijn eerste vergunning gaf mij het recht om
als kapitein te varen op een schip niet voorzien van mechansche stuwkracht ,
een
sleepschip dus en aan iedere sleep hing de blanke
kapitein als eerste aan de sleper om de rest van de sleep " en dat waren dan nog
verschillende
schepen ( barges ) " in goede banen te leiden en
het eerste trajekt was over de Congostroom van Leopoldville ( nu Kinshasa ) naar
Port- Franqui .
De Congostroom ( zaire ) is een mooie rivier , 4373
km lang en 3000 km bevaarbaar , maar niet over de ganse breedte bevaarbaar ,
daarom is ze
ook voorzien van betonning .
Spijtig genoeg was de rivier bezaaid met water
hyacinten en aangezien er ook s' nachts werd gevaren was het soms erg moeilijk
om de ton tussen
de bloemen te lokaliseren op de radar
.
In de opvaart werd in Kwamouth , waar de kasai
rivier in de zaire stroomde , voor anker gegaan om te ontgroenen om de kasai
rivier niet te
besmetten met de hyacinten , de sleper was een
radarboot met twee raders achterop en aangedreven op stoom door hout gestookte
ketels ,
daarom moest iedere dag een post worden aangedaan
om de hout voorraad aan te vullen .
Daardoor duurde de reis ook enkele weken ,
afhankelijk van de waterstand maar dat was op het ogenblik mijn zorg nog niet ,
ik ben nu enkel
kapitein op de V1 , dat is een 80 meter lang schip
met 8 gesloten ruimen met gang tussenin , de bemanning bestond uit 1 stuurman ,
2 sondeurs ( dat
zijn handmatige diepte meters ) , 1 boy , 4
dekzwabbers ( matrozen ) en de woning was primitief , ramen enkel voorzien van
vliegengaas en luiken .
Gedurende de reis , zeker de eerste maal had m'n
ogen tekort , het was een hele nieuwe ervaring .
Spijtig hadden we in die
tijd nog geen digitale camera om al dat moois vast te leggen en zo gingen weer
verschillende maanden en reizen voorbij .
En wanneer ik op één van de reizen in kinshasa
toekwam wist de chef de beach mij te vertellen alsdat de man waar ik mijn wagen
had aan verkocht
was afgedankt en op het punt stond te vertrekken en
hij was op de vlieghaven bezig mijn wagen te verkopen dewelke ik hem op
afbetaling had verkocht
en nog niet was afbetaalt .
Ik heb dan de wagen van de chef geleend , ben naar
de vlieghaven gereden en kwam juist op tijd om te voorkomen dat mijn wagen werd
verkocht , dus die
missing was dan voorlopig weer opgelost
.
Dan kwam de tijd dat ik mijn brevet kreeg om met
schepen met mechanische voortstuwing te mogen varen .
Ik werd dan geplaatst
als tweede kapitein op een radarboot in 24u dienst met aflossing om de 4u en met
dezelfde vaarroute , de 1ste was een bekwaam en
ervaren man die er enkele dienstjaren had opzitten
, hier kon ik zeker nog wat van leren , want met een radarboot met niet
onafhankelijke raders varen en
manouvreren was niet zo simpel , daar was zeker wat
ervaring voor nodig en ook het varen met een sleep bestaande uit verschillende
barges achter en
naast elkaar was geen kinderspel en zeker niet bij
nacht .
Dan waren alle stuurmannen achterop verdwenen , dan
was het niet altijd simpel om ze binnen de tonnen te houden , maar goed we zijn
klaar met het
ontgroenen en gaan de rivier kasai opvaren  (
1150 km ) , deze was grilliger dan de Congostroom .
Zowat in de helft van het traject is er een
versmalling genaamd " de swinburnpas " in de opvaart kan het soms nog met volle
sleep , hangt van de kapitein
van de sleper en het eerste schip in de sleep af ,
maar stroomafwaarts was het praktisch niet te doen ... de pas heeft een dwarse
stroming en dan moet de
sleep voor anker en wordt per schip of twee
doorgelegt .
Ik heb het wel eens meegemaakt met de ganse sleep ,
in overleg met de kapitein , maar het was niet simpel .
Na weer enkele reizen
moest ik weer overstappen op een andere boot , hetzelfde type , andere kapitein
... maar dat ging allemaal vlot .
 



02-03-2013 om 13:39 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Alles verloopt verder naar wens zonder al teveel problemen en op een zonnige dag ergens in mei denk ik , lagen wij te wachten op vervoer in Antwerpen Loobroekdok , het was de laatste tijd niet erg rooskleurig in de binnenvaart zeker niet voor kleine schepen . We lagen daar bij vrienden en er werd wat gebuurd en er werd over het één en ander gepraat en die man vertelde mij dat hij een aanvraag had gedaan voor Belgisch Congo . Hij was al een tijdje bezig en hij trachtte mij te overhalen om mee te gaan en dus ook mij kandidaat te stellen en ik moest nu een brief schrijven en hij zou mee gaan om te zien of ik hem wel poste en dat gebeurde ook .
Maar ik had met hem een weddenschap aangegaan dat ik binnen de maand ofwat in Congo zou zijn . Een paar dagen na het posten van mijn brief werd ik in Brussel ontboden voor het afleggen van een examen en 23 juli zette ik mijn voeten op Congolese bodem , van mijn vriend nog geen spoor dus ik had mijn weddenschap gewonnen , maar ik zat wel met een schip dat moest verkocht worden en heb dan de volmacht gegeven aan mijn geldschieter om het te verkopen en gelukkig gebeurde dat de dag voor ik vertrok . We zouden dat wel regelen bij mijn terugkeer , dus na 3 jaar , dat was de duur van mijn kontrakt , mijn vriend arriveerde een paar maand later , maar in Congo moesten wij nog een examen afleggen ... ik had dat al achter de rug en mijn vriend werd gebuist en was zo terug in Belgie , mij achterlatend maar goed ... ik had er geen spijt van . Ik werd weer een ondervinding rijker , mijn vrouw en dochter waren mee dus everybody happy .
Het was lage waterstand op de Congostroom , dus moesten we even wachten om te gaan varen en ondertussen moest ik allerhande karwijtjes opknappen o.a. het laden en lossen van de schepen controleren en met de havenboot de schepen verleggen inden nodig . De havenboot dat was een geval appart ( de boot noemde Maluku ) , de boot was versiert met autobanden rondom en dat was wel nodig , de boot werd aangedreven door een dirrekt omkeerbare AWA motor , dus geen koppeling en de bediening gebeurde met een telegraaf , hiermede gaf men orders door naar de machine kamer die de machinist moest uitvoeren . Om een achteruit te bekomen wordt de motor dan eerst stil gezet , de nokenas gekeerd en de motor terug gestart , dat gebeurde met geperste lucht . Maar het gebeurde als men achteruit vroeg dat de machinist verscheen in de machinekamerkap , zijn armen in de lucht stak en zei geen lucht, dus geen achteruit en daarom dus die autobanden en dat was een belevenis op zich ... !! Wij hadden een woning toegewezen gekregen , niet de grote luxe maar comfortabel , dus we hadden het naar wens , wel met de onvermijdelijke hinder van allerhande ongedierte ... te veel om op te noemen en wat last van de hitte , maar ja dat hoorde erbij en maar afwachten wat verder zou komen .  

02-03-2013 om 09:54 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
21-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Maar al die tijd heb ik wel steeds voeling gehouden met de scheepvaart , dat is mijn geluk en het water lokt nog steeds . Op een dag kreeg ik een aanbod om voor mijn eigen te beginnen ( als zelfstandige dus ) , in de vorm van een motorscheepje van 150 ton , voorzien van een GM motor van 165 PK , wat aan de hoge kant is wat later zal blijken . Maar de prijs is aanlokkelijk en bij de eigenaar af te betalen , kleine nette woonst en we zijn daar dan maar mee gestart en dat heeft  een hele tijd goed gelopen tot ik tot de vaststelling kwam dat de motor meer verbruikte  alsdat ik kon verdienen . Dan heb ik mij tot de eigenaar gewend met de vraag of hij het goed vond dat ik een lichtere motor in het schip plaatste en hij zag geen bezwaar , hij zei dat het mijn schip was , dus doe maar ... Na wat rondkijken heb ik kontakt genomen met een werkhuis dewelke motoren in schepen plaatsten en we kwamen overeen voor een ruil , mijn motor tegen een vernieuwde lichtere motor + de nodige aanpassingen aan het schip op een tijd van 30 werkdagen . Ik had eens poolshoogte genomen bij een sleepboot dewelke daar in reparatie lag en die man beweerde dat alles naar wens verliep , wat later een fabeltje leek , want de 30 dagen werden 3 maanden , met de nodige ergernis . Ik zal er niet verder over uitwijden en uiteindelijk is het toch gelukt met veel zelf te doen en het werd tijd , want de kas geraakte leeg ... maar het ergste moest nog komen . Ik nam vervoer aan van graan met bestemming Herbiere op het centrumkanaal , na lossing ging ik mij melden bij de DRB ( dienst voor regeling der binnenvaart ) en groot was mijn verwondering als ik daar een aangetekend schrijven vond van de eigenaar dewelke mij in gebreken stelde , daar ik een minderwaardige motor in zijn schip had geplaats en onmiddelijk mijn schuld moest aflossen . Dat heeft mij geleerd dat alles op papier moet staan en ondertekend  , want praten vult geen gaten ... maar om zomaar dirrekt het nodige kapitaal te vinden was niet vanzelf sprekend , maar uiteindelijk is het me dat toch gelukt ook met de nodige ergernis wat later zal blijken . Maar we doen verder , moeten niet bij de pakken blijven zitten en achter regen komt zonneschijn . We zijn begonnen in 1949 en zijn nu al een aantal jaren bezig , we zijn nu in 1953 .  

21-02-2013 om 22:18 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
19-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
En dat gebeurde dan ook en na lossing kreeg ik orders om in Dombasie zout te laden voor Antwerpen en als we dan uiteindelijk in Antwerpen waren toegekomen stelden we vast dat we bijna 6 maanden verder waren , dus een reis van lange duur . Ik had daar geen last van , want zolang we in Frankrijk vertoefden kreeg ik een toeslag op mijn loon ... maar na 2 jaar lang reizen , Rhein en Frankrijk , sluis in sluis uit had ik er genoeg van en of het zo moest zijn ,dat weet ik niet maar ik kreeg een aanbieding om als gerant een privaatclub open te houden in Brussel , meer bepaalt in Schaarbeek . Een privaatclub van het MNB ( Mouvement national Belgé ) zijnde een club van de witte brigade, het verzet tijdens de bezetting , dat was ook weer een nieuwe ervaring maar we wagen het erop . Alles is nieuw ook de mensen waar ik mee in aanraking kom , de meeste hebben binding met het leger van lagere en hogere rang . De mentaliteit was zeer verschillend met de varenden en dat was de grootste hindernis ,  voor de rest viel het wel mee , maar ook hier geen geluk want na zoveel jaar werd de club opgedoekt en moest ik maar weer naar wat anders uitzien .

19-02-2013 om 11:07 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)


Archief per week
  • 09/03-15/03 2015
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Inhoud blog

  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!