De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
05-12-2007
Bettina bonboniere
Uit ervaring weet ik dat als je met een bepaald idee een stilleven wilt vastleggen het dikwijls tegenvalt. Om te beginnen is het vastleggen van dit soort fotografie niet de gemakkelijkste soort en bovendien treedt er nogal eens een vorm van starheid op. Het steeds in rondjes ronddraaaien. Je grootste "fout" is dat je het hoofdonderwerp centraal hebt gezet. Alle varianten daarop zijn moeilijk omdat het begin niet goed was. Zet je schaal eens wat uit het midden zoals bij de uitsnede is gedaan en je merkt meteen dat er mogelijkheden open liggen. Je mag me een volgende foto insturen. Groetjes, Den Gerard
Nu naar het serieuze werk waar je wel de regels op een speelse manier toegepast hebt. Het steekt niet op een millimeter, maar het zit wel in de buurt. Het stukje afsluiting vertrekkend met in het verlengde de zandrichel. Op de onderste sterke lijn een duingolfje met wat schaduw. Dit is HET. Je hebt een knaller gemaakt waar ik enkel bewondering voor kan opbrengen. Het licht- en schaduwspel is prachtig en je bent goed omgegaan met het groter f getal. Je mag me een volgende foto insturen. Groetjes, Den Gerard
Het is heel goed dat je je kritisch opstelt toz van de gulden snede. Zoals ik eerder al kort geantwoord heb is deze natuurregel niet heilig maar ligt wel aan de basis van een evenwichtige foto. Deze regel helpt je om sterke en harmonische foto's te maken. Beschouw dit als een basis van waaruit je verder kan bouwen. In mijn ogen is het kunnen toepassen van dit noodzakelijk om dan je creatieve vleugels uit te kunnen slaan voor het betere werk. Dus nogmaals, niemand verplicht je het slaafs toepassen van de sterke lijnen en -punten. Nu terugkomend op je foto. Het zou inderdaad niet goed zijn om de regel letterlijk toe te passen. Echter het resultaat wat je hier ziet is geen topfoto waar niet voldoende evenwicht in zit. Maar dat had je zelf ook al opgemerkt. Groetjes, Den Gerard
De knotwilgen staan goed dynamisch diagonaal te staan en zijn bijna beeldvullend. Is ook wel nodig bij deze dominerende witte lucht die al heel snel (te) overwegend wordt. De eerste wilg staat keurig op de linkse sterke lijn met de knotten uitgewaaierd vanuit het linkse bovenste sterk punt. Gezien de lucht was het nog beter geweest het einde van de rij wat meer naar de rechterzijde te plaatsen. Ook graag aandacht voor je horizon die wat afloopt. Je mag me een volgende foto insturen. Groetjes, Den Gerard
Een mooie en krachtige wisselwerking tussen de twee personages tegen een halfwazige achtergrond. Door te spelen met diepteonscherpte leg je de nadruk op de rechtse man. Dit geeft aan dat je weet wat je doet. Prima. Toch enkele opmerkingen. De rechtse man mist wat scherpte. De linkse man kijkt in de lens, voor de nodige spontaniteit was het beter geweest als hij recht door gekeken had. Tevens zou de foto nog sprekender geworden zijn als je op de linkse ipv de rechtse man scherp gesteld had. Nu is een te groot gedeelte van de foto onscherp. Groetjes, Den Gerard
Hier heb je niet enkel de slagschaduw beter in de hand maar ook op vlak van compositie is het dik in orde. Het uithangbord hangt op de goede plaats. Hetzelfde mag gezegd worden van de geraniums die het geheel een kleurstoot geeft. De smalle hoge vensters brengen het nodige ritme in de foto terwijl de opgaande schuine lijnen van de voegen voor de nodige spankracht zorgen. Je vreesde dat het geheel te licht uitviel. Het is op het randje maar dik in orde. Je mag een volgende foto insturen. Groetjes, Den Gerard
Je bent niet aan je proefstuk toe en dat is te merken aan het kwalitatieve goede beeld van deze natuurfoto in slechte omstandigheden genomen. De weg loopt lekker schuin omhoog wat al direct de nodige spankracht geeft. De bomen filteren de anders zo sterk dominerende witte lucht keurig weg. Ik heb hier verder niets aan toe te voegen dan dit een prima foto is. Je mag een volgende foto insturen.
Ai, dit is een gevaarlijk foto. Niet enkel omwille van die vervaarlijke draak, maar vooral omdat de sterke zon niet meewerkt. Hoezo? De zware slagschaduw zou het gedroomde spiegelbeeld geweest zijn als alles compleet er op stond. Zowel de onderkant van de originele draak als de rechterzijde van de schaduw zijn geamputeerd. Zeer jammer, want de natuurstenen muur vormt de gedroomde achtergrond. Heb een poging gedaan om de draak meer aandacht te geven door de schaduw weg te clonen en het raam recht te zetten. Het was nog beter geweest als de draak nog iets meer naar rechts stond. Doch dat zijn zaken waar je tijdens het nemen van de foto rekening mee moet houden. Je mag me een volgende foto toesturen.
Ook welkom bij deze compositiesessie. Je eerste inzending is al meteen een knaller. De diagonale opstelling van de kleurrijke huizen en hun weerspiegelingen langs het blauwe water en dito lucht is een schoolvoorbeeld van hoe je dergelijke zichten opneemt. Hier heb ik niets op af te dingen, integendeel. Met belangstelling kijk ik uit naar een volgende inzending die je nu nog moet maken. Ook graag aandacht aan de max. grootte van 140 Kb.
Wat doe je met deze regendagen? Juist, een foto van binnen naar buiten nemen van een Aronskelk op de vensterbank. Je moet weten dat dit niet van de gemakkelijkste foto's zijn, omdat je naar het licht toe fotografeert en dus een grote kans hebt op een slechte belichting van de bloem. Dit is hier niet het geval en dat verdient reeds een applaus. Je hebt met enkele kleinere ingrepen het contrast nog wat opgepept en bijgesneden om een betere compositie te verkrijgen. Het is de bedoeling om de bloem in de andacht te brengen. Daarvoor heb je een min of meer wazige achtergrond nodig. Dit had je kunnen krijgen als je F 2.8 ipv 5.0 toepast had, maximaal ingezoomd en eventueel nog iets dichterbij stond. Nu werkt de tuin afleidend wat niet de bedoeling mag zijn. In het voorbeeld is er nog meer ingesneden om de bloem op het rechtse bovenste sterk punt te leggen. Ook de storende roze roos net boven de bloem is weggecloond om een rustiger beeld te hebben. Je mag een volgende foto toesturen.
Een hart- en lijfverwarmende foto in deze kille dagen met goed licht en kleuren. Het loopppad vormt een uitstekend diepte-effect naar de zee toe waar dan ook nog eens een zeilbootje ligt. Berensterk! We zitten nu eenmaal in de compositiesessie en ik laat je zien hoe je deze nu al sterke foto nog beter kunt maken. Het looppad begint nu in de rechteronderhoek en er is een stuk lucht afgesneden om alle aandacht aan het strand en de zee te geven. Het zeilbootje is meer naar de rechtse sterke lijn verschoven. Je mag me een nieuwe foto toesturen. Het liefst eentje die je nu nog moet maken.
Welkom in deze compositiesessie. Zoals je in je mail schreef heb je heel bewust naar de sterke lijnen gezocht en toegepast. De dennenboom en horizon staan ongeveer op hun sterke lijnen. Door het toepassen van het poortjeseffect met de takken aan de bovenzijde krijgt de zachtrode lucht de aandacht. Goed uitgedacht en toegepast. Natuurlijk kan het beter, zoals je al schreef. Wat dan? De horizon wat hoger leggen, de dennenboom nog iets naar rechts en vooral nog voor een invulling in het grote lege vlak zorgen. Zet enkele vogels op het rechtse bovenste sterk punt en je krijgt een wereld van verschil. Tracht dit eens door te voeren bij je volgende foto.
Ik ben blij dat je dit mooi Gents gezicht hebt opgestuurd. Laten we er geen misverstand over bestaan dat dit een erg mooie foto is. Maar dit zicht heeft recht op meer aandacht. Nu heb je pak weg de helft van de foto aan de lucht gegeven. Wel een mooie lucht dat moet gezegd zijn. Omdat je zoveel lucht hebt wordt je lichtmeting voor schut gezet. De gemiddelde lichtsterkte wordt berekend en daardoor komen de rechtse gebouwen te donker over. Als je kiest voor tweederde gebouwen en dus eenderde lucht zul je merken dat de foto sterker wordt om volgende redenen. De lucht is minder concurent van de gebouwen. De toren aan de rechterzijde is weggelaten omdat die door de perspectiefvervorming scheef staat. Op zich geen punt als hij niet pal tegen de fotorand staat en dus storend werkt. De foto is helderder gemaakt en eveneens is er contrast toegevoegd en voilá de gebouwen krijgen nu alle verdiende aandacht. Je mag me een volgende foto insturen.
Met het verleggen van de horizon tot bijna boven heb je een goede keuze gemaakt. Nu komt de lucht in het water tot leven. Dit in combinatie met de graspollen die op de voorgrond diagonaal liggen, maken dit tot een prachtfoto. De twee ganzen op de goede plaats en ook het eendje maken het af. Was het eendje op het linkse sterke punt geweest, had je een topper gehad. Het aanwezig zijn van excifgegevens wordt sterk op prijs gesteld.
Jawadde... als dit geen indrukwekkend beeld is dan weet ik het niet meer. Een mooie branding, fotogenieke bergrug tegen een ontstuimige lucht. Wat wil je nog meer? Het strand en de heuvelrug liggen keurig op de onderste- en bovenste horizontale sterke lijnen. Het trosje mensen staat ongeveer op het linkse sterke punt. Hier is niets aan te verbeteren, tenzij dat er een automatische kleurcorrectie is toegepast en wat contrast toegevoegd. Voor mij waren de kleuren al dik in orde hoor. Met genoegen kijk ik uit naar je volgende inzending.
Welkom bij de fotogroep. Het is de bedoeling om ahv. adviezen van mooie foto's nog betere en sterkere te maken. Het maken van goede beelden houdt in dat je datgene laat zien wat je wilt en al de storende zaken weglaat. Heel vaak wordt er gezondigd tegen deze regels. Als voorbeeld deze weergave van een mooi regenboog in een zalig licht tegen een donkere lucht. Alle elementen zijn aanwezig om van dit gegeven een erg sterke foto te maken. Deze reeds mooie foto wordt nog veel sterker als je volgende punten in acht neemt. De in de zon badende zuilboom verdient aandacht maar blokkeert nu alles door pal in het midden te staan. Bij voorkeur rechts te plaatsen. Gelijktijdig verdwijnt dan ook de storende lantaarnpaal. De storende zaken als straat, paaltjes, etc zouden ook best weggelaten worden. Er zijn als voorbeeld twee uitsnedes gemaakt, wetende dat dit geen ideale beelden oplevert. Het is eerder de bedoeling om te laten zien hoe het zou kunnen geweest zijn. Bij de eerste vertrekt de regenboog vanuit de linker bovenhoek en staat de lantaarnpaal op de rechtse verticale lijn. De boom echter blijft het beeld blokkeren. Bij de tweede is voor het portretformaat gekozen en ook hier vertrekt de regenboog vanuit de hoek. De boom zoomt nu de rechterkant af. Nu gaat alle aandacht naar de regenboog. Het is de bedoeling dat het een tweede natuur gaat worden om dit soort zaken reeds van bij de opnames te onderkennen en toe te passen. Je mag me een nieuwe foto toesturen waar rekening met deze adviezen is gehouden.
Helaba, wat een sterke foto! Honderd man lopen hier aan voorbij en nemen een foto van de omgeving. Maar jij hebt de gelukkige ingeving gehad om dit beeld te ZIEN en te maken. De diagonale plaatsing van het mechanisme met zijn zachtgrijze kleur met een doorkijkje tussen de raderen door naar de garagedeur. Zelfs de lucht werkte mee met zijn dreigende tinten. Hierbij toon je aan dat niet steeds slaafs de regels moeten gevolgd worden om tot een loeisterke foto te komen. Je mag me nog eens blij maken met zo een soort foto.
Vooraleer deze foto te bespreken heb ik eerst eens je blog bekeken en weet intussen dat je veel beter kunt dan hetgeen je hier laat zien. Toegegeven de compositie is niet slecht al had ik eerder een portretformaat gekozen om meer diepte te krijgen. Maar door een gebrek aan scherpte en contrast komt het geheel bijzonder mat over. Het late tijdstip van opname pleit in je voordeel. Graag had ik een volgende foto van je willen ontvangen waarin we de ware Jan leren kennen.
Een prima foto waar het prettig naar kijken is. Dit komt dan zowel op de rekening van het landschap als van de stralend blauwe lucht met enkele witte wolkjes. Eerder schreef ik al dat de opzet van de compositiesessie is om mooie foto's nog sterker te laten worden. Of in elk geval mogelijkheden laten zien hoe het anders kan. Uiteindelijk beslis je zelf. We kijken dus naar een zuiders dorpje op een heuvelrug waar de toren mooi op de linkse sterke lijn ligt. Aan de rechterkant vormt die groene boom een prachtige afsluiting die de blik dwingt terug in de foto te gaan. De cypressen zorgen voor het ritme. Meestal wordt de horizon op twee-derde van de hoogte gelegd om het landschap meer aandacht te laten krijgen. In het bijgesneden voorbeeld wordt dit weergegeven. Graag had ik van je een volgende foto willen ontvangen. Wel graag eentje die je nu nog moet maken.
Een foto die ons op deze waterkoude dag hunkerend doet uitzien naar de warmte van de zomer. Want dit is de boodschap die hiervan uitgaat. Dat meisje spetterend in het water van de fontein. Mooi. Doch zoals voorheen ook al geschreven dien je bij het nemen van een foto te denken aan datgene wat je wilt laten zien. Indien het de bedoeling was om de monumentale fontein te tonen waar het meisje nietig uitkomt is het in orde, al had ik dan graag het bovenste van de fontein willen zien. In het andere geval was het beter geweest om het kind meer beeldvullend weer te geven. In de volgende uitsnede is er wat geknipt om dit te bereiken alhoewel het geen ideale foto geworden is. Het meisje staat nu op de linkse sterke lijn terwijl de bovenrand van het bassin op de onderste sterke lijn komt te liggen. Graag had ik dit bassin volledig willen zien maar het kan niet anders. Over de zware ketting kunnen de meningen verdeeld zijn. Naar mijn smaak maakt het deel uit van het geheel. Je mag me een volgende foto insturen.