De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
19-07-2012
Sien - inzending 2 - landschap
Hallo Sien,
Een landschapsfoto met een goed geplaatste horizon op 1/3 van onder, goed gedaan Sien!
Dit is natuurlijk nog een beetje te weinig om een goede foto te bekomen want als we dit beeld even van dichterbij bekijken zien we dit. - een groene massa beslaat 1/3 van het formaat en een dreigende lucht die 2/3 van het beeld voor zijn rekening neemt, verder loopt er een smal haast onzichtbaar wandelpaadje doorheen het gras.
Eigenlijk niet voldoende om een boeiende foto te hebben waarnaar je graag wil blijven kijken. De reden hiervoor is dat er geen echt onderwerp is dat in het oog springt en de belangstelling van de kijker lokt!
Bekijk nu even de nieuwe uitsnede rechts, hier merk je precies het omgekeerde. Het gras is veel dichterbij gekomen waardoor je detaillering en het spel van de wind kan zien, het paadje is veel beter zichtbaar en heeft nu een meer centrale plaats gekregen in de foto. Je merkt dat het pad van linksonder in een diagonale beweging door het formaat beweegt en waar het lijkt op te houden spreekt het de verbeelding van de kijker aan om dit te blijven volgen. De lucht is nog steeds dreigend en overheerst niet, de foto straalt meer rust en evenwicht uit, al een hele stap vooruit!
Graag nog een landschap waarbij je nog meer rekening houdt met het onderwerp en de juiste plaatsing in het format.
Je lijkt er talent voor te hebben want deze foto is zeer goed opgebouwd in drie verticale vlakken met een perfect geplaatste horizon op 1/3 van boven, op 2/3 de waterplas en daaronder het zand, proficiat!
De belichting en kleur geven aan de foto een prachtige sfeer, enkel een paar kleine maar niet onbelangrijke aanpassingen kunnen aan dit beeld nog een meerwaarde geven. (zie foto rechts)
De lucht is een beetje verduisterd omdat deze vooral aan de rechterbovenkant de neiging heeft om te licht te worden en dit moet men best vermijden omdat de aandacht van de kijker daar naartoe gezogen wordt, hierdoor zijn de wolken nu ook iets krachtiger doorgedrukt.
De waterplas met de weerkaatsingen van de gebouwen en de lucht zijn ook even doorgedrukt, het zand opgelicht en een beetje verscherpt, er is ook extra verzadiging toegepast over de gehele afbeelding waardoor de foto nog een warmere uitstraling heeft.
Dit alles gezegd en gedaan, de persoonlijke smaak van elke fotograaf is een voorrecht, gebruik hiervan wat je goed vindt Richard5!
Voor de volgende inzending graag een foto van een detail in een landschap of stadszicht waarbij de omgeving aanwezig is maar minder in de verf gezet is, met andere woorden een wazige achtergrond die bij je gekozen onderwerp past.
Een moeilijke foto in tegenlicht dat je hier inzend, de belichting is zeker niet eenvoudig en daarin ben je gedeeltelijk geslaagd.
De zon is natuurlijk fel uitgebrand en daar kan men zich aan verwachten tenzij er voldoende wolken zijn die het licht veel beter afschermen. De overstraling (lens flare in vakjargon) die je hierdoor bekomt kan in bepaalde gevallen aantrekkelijk zijn maar meestal is dit niet overtuigend.
De keuze die je gemaakt hebt om de horizon in het midden van het formaat te plaatsen is geen goede want het snijdt letterlijk de foto in twee delen, te vermijden dus! De zon is bijna centraal geplaatst en doet het hier ook minder goed.
In het voorbeeld aan de rechterkant zie je een aanpassing waarbij de horizon op 1/3 van boven geplaatst is en via een diagonale beweging van het koren wordt het oog van de kijker meegezogen naar de zon die op een sterker punt in het formaat rust.
De lens flare is weg gekloond omdat ze in deze foto geen meerwaarde biedt, in de lucht is er minder verzadiging toegepast zodat het geheel een flink stuk evenwichtiger lijkt.
Er zal nog een beetje geoefend moeten worden om de compositieregels beter te kunnen toepassen, bekijk daarvoor de goede voorbeelden op het blog en lees aandachtig de besprekingen.
Welkom in de lessen betere compositie, zo te merken heb je het blog al even bekeken want je stuurt een landschap als eerste foto en dit was een goede beslissing.
Wat de foto betreft zitten er enkele goede elementen in zoals de molen, de mensen, de dijk enz... Voor wat de realisatie van het totaal beeld betreft is dit een heel stuk minder geslaagd omdat het overaanbod aan informatie de spanning in de foto helemaal teniet doet en het getoonde reduceert tot een opname die enkel een documentaire waarde heeft!
In de fotografie die we hier in de mailgroep meestal beoefenen is het belangrijk dat je probeert om een foto zo goed mogelijk te presenteren zodat het voor de kijker boeiend blijft om daar naar te kijken.
Om de fotograaf daarbij te helpen maken we gebruik van enkele basische compositieregels en het compositieraster. Door het formaat van je foto zowel verticaal als horizontaal in drie gelijke delen te verdelen bekom je een raster, we proberen het onderwerp zo te plaatsen dat het op of in de nabijheid van één of meerdere van de buitenste sterke lijnen boven, onder, links of rechts valt.
Als we je foto eens onder de loep nemen dan zien we dat de horizon in het midden van het beeld loopt en dit is zelden een aantrekkelijke plaats, bekijk in dit verband vb. even wat landschapsfoto's van bekende fotografen op het internet. De opeenstapeling van horizontale vlakken is hier in je foto zwaar geladen, verder zien we nog nog een groep mensen die heel klein in beeld komen en het hoofdonderwerp (de molen) die een tamelijk goede maar een heel discrete plaats in het formaat toegewezen kreeg. Laten we dan liever zwijgen over die hoogspanningsdraden die de foto totaal ontsieren!
In de uitsnede en een beetje grof klonen zie je hoe de foto er beter had kunnen uitzien, het langwerpig formaat voegt hier in dit geval ook een meerwaarde aan toe. Op de lijn van de onderste derde ligt de horizon, op de rechtse verticale derde de molen en op de linkse de groene struiken, het koppel dat een praatje doet geeft de menselijke schaal aan waardoor de kijker de verhoudingen van het geheel beter kan inschatten.
Probeer voor een volgende inzending nog een landschapsfoto te maken en hou rekening met dit wat je hieruit hebt kunnen leren.
Een foto van een zuiders berglandschap met als inleiding een rivier, beide rijk begroeide oevers, een brug op een sterke lijn in het formaat, verder gebouwen en in de achtergrond het gebergte met een stukje blauwe hemel. Alles lijkt op zijn plaats te vallen en dit heb je alvast heel goed gedaan!
Nochtans kan men daar nog enkele verbeteringen aanbrengen die het geheel nog meer punch kunnen geven want fotografie is meer dan een plaatje dat bv. de realiteit weergeeft zoals het de bedoeling is voor de reportage fotograaf.
Kleine details zoals, zie foto rechts de rode stippen, zorgen ervoor dat je foto nog beter uit de verf komt, dit noemt men dan afwerking. Ook het contrast een beetje verhogen kan wonderen doen, soms is dit voor de leden moeilijk te beoordelen als je niet met een gekalibreerd beeldscherm werkt!
Voor een volgende inzending graag nog een landschap met een onderwerp, bv. beeld, dier, mens, fiets enz... of iets dergelijks dat scherp in beeld is op de voorgrond en daarachter een landschap of stadszicht met een goed gekozen wazige achtergrond. Denk hierbij aan een geschikte diafragma keuze!
Een leuke foto van de beer, je hebt dit beeld tamelijk goed opgebouwd al kan dit nog een stuk beter door enkele extra tips op te volgen.
Je hebt de beer min of meer goed geplaatst in het formaat, de horizontale lijn in de achtergrond van het beeld staat voor wat de verhoudingen betreft goed, spijtig genoeg niet horizontaal en dat ontsiert. Het zou ook anders kunnen maar dan zou je die lijn bv. meer als een diagonaal kunnen gebruiken die door het formaat beweegt en een complexer beeld oplevert.
De dieptescherpte op de voor en achtergrond is naar mijn gevoel overdreven waardoor de aandacht te veel weggezogen wordt van de het onderwerp. Plaats de beer minstens een anderhalve meter van de achtergrond, en nog beter, gebruik een achtergrond in één kleur en zorg dat er een ronding gevormd wordt en geen breuklijn achter het onderwerp, m.a.w. een vloeiende overgang tussen voor en achtergrond. Doe testen en vindt de meest geschikte lensopening (diafragma) om dit te realiseren.
De beer kan ook iets groter in beeld gebracht worden zodat de verhoudingen meer evenwichtig zijn en door de achtergrond een beetje waziger te maken komt alles een stuk beter tot zijn recht.
Probeer nog een dergelijke foto te maken met een ander onderwerp.
Het bestand van je foto is een beetje klein, 650 x488 pixels laat me niet toe om veel te doen zonder enorm kwaliteitsverlies, daarnaast zijn er geen exif-gegevens ingesloten wat goede raad geven inperkt. Lees daaromtrent eens goed wat er op het blog staat!
De foto toont ons een bal in het zand, zo een beeld kunnen we plaatsen onder de noemer "stilleven" of "productfoto". Wat betreft de compositie zit die foto tamelijk goed al vind ik de grootte van de bal in beeld en de positie van de bal in het formaat iets minder geslaagd. Zeker niet kwaad voor een eerste inzending Timotie!
Van links naar rechts krijg je een inleiding te zien via het zand dat naar de bal toe loopt maar daarboven nog een grote oppervlakte zand die geen meerwaarde geeft aan het beeld en vooral afleidend werkt.
Door de bal groter in beeld te brengen, het logo horizontaal te plaatsen en de inleiding via het zand, in een diagonale lijn door je formaat naar de bal te laten bewegen krijg je een boeiender beeld te zien. De ogen van de kijker rusten nu op de bal die verder geanalyseerd kan worden en alle aandacht krijgt! De kleuren zijn een beetje intenser gemaakt waardoor de foto meer pit heeft.
Voor een volgende inzending graag nog een dergelijke foto met eenander onderwerp en achtergrond, hou daarbij rekening met de tips die je meegekregen hebt.
Best een aardige foto, mooi in beeld gebracht, misschien een beetje krap in het formaat waardoor het beeld niet helemaal op een harmonische wijze tot zijn recht komt, (zie de aanpassing bij de rechterfoto) verder goed gedaan!
Al is de horizon vrij centraal geplaatst wat bij vele beelden niet overtuigend zou zijn, werkt dit hier niet storend door de keuze van de opnamehoek met de duin, de grassen en de nodige wazigheid die de achtergrond discreet laat lijken, mooi zo Tess!
Let op de scherpte want ik krijg de indruk dat die niet overal aanwezig is op het kunstwerk, doe meerdere tests met verschillende diafragma instellingen.
Voor een volgende inzending graag een stilleven, let op de positie van het onderwerp en de achtergrond, experimenteer en vergelijk de bekomen resultaten zodat je foto iets meer te vertellen heeft dan gewoon een voorwerp van dichterbij. Denk ook aan de invalshoek van het licht en de schaduwen, wel of niet aanwezig enz...
Voor een eerste inzending is dit een mooie sfeervolle foto, alvast goed gedaan.
Om de aandacht van de kijker nog beter vast te houden kan je twee sterke lichtpunten beter vermijden waardoor het beeld rustgevender word. De foto rechts is bijgesneden en hierdoor ontstaat een panoramisch zicht op dit landschap wat eerder flatterend werkt. De verhoudingen zijn ook evenwichtiger geworden wat het totaalbeeld ten goede komt.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap waarbij je rekening houdt met de gegeven tips!
Met deze foto laat je ons een deel van een stad of dorp zien met gebouwen die opgetrokken zijn langs de helling van een heuvel. Bovenaan staat een indrukwekkend kerkgebouw dat goed geplaatst is in het formaat. In het onderste gedeelte van de foto krijg je op dezelfde sterke lijn een ander gebouw te zien, de opbouw lijkt goed al geeft het geheel een beetje een overladen gevoel maar dit weerspiegelt de werkelijkheid en wat dit betreft heb je dit goed gedaan!
Het gevaar bij dergelijke opnamen is dat de aandacht van de kijker geneigd is om rond te dwalen omwille van een overaanbod aan informatie. Door voor een andere benadering te gaan kan je een meer rustgevende foto opbouwen waardoor de aandacht van de kijker meer gefocust blijft op dit wat je wil benadrukken.
In de uitsnede zie je een voorbeeld daarvan, beide gebouwen op een sterke lijn, het effect is dat het oog vertrekt bij het groen linksonder en naar rechts beweegt om daarna naar boven te gaan. Dit levert een krachtiger beeld op dat de aandacht van de kijker beter vasthoudt en sluit de minder belangrijke elementen uit.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap waarbij je gebruik maakt van de gegeven tips.
In deze foto zien we enkele aangemeerde boten in een beweging van links naar rechts binnen het formaat en een zicht op de watervlakte.
Je hebt een sterke lijn geplaatst op de middelste mast van de voorste boot en de horizon op 2/5 van de hoogte van het formaat, dit is alvast goed gedaan!
Nochtans is dit naar mijn mening geen sterk beeld omdat er eigenlijk teveel informatie aanwezig is in de foto waardoor de kijker op zoek moet gaan naar de kern van dit wat de fotograaf wou laten zien.
Daarnaast is de foto ook heel duister en zijn de kleuren erg dof wat eveneens afbreuk doet aan het geheel. In het bijgevoegde voorbeeld is de foto helderder gemaakt en een beetje bijgesneden zodat het beeld nu een beetje overtuigender lijkt.
Denk er aan om bij je volgende opnamen te kiezen voor een onderwerp dat door de plaatsing in het formaat (in de omgeving van sterke lijnen) onmiddellijk de aandacht van de kijker trekt en zoals beroemde fotografen vaak zeggen is minder in beeld vaak meer overtuigend!
Voor een volgende inzending graag een landschap, het mag ook de zee zijn maar maak gebruik van de gegeven tips.
Deze foto is goed samengesteld, met een inleiding van linksonder naar rechtsboven waarbij je gebruik maakt van de grashalmen en de gracht om door het formaat te bewegen en de richting van de kijker te sturen.
Rechtsonder is er veel detaillering te bespeuren in de houten afrastering, dat geeft ons een goed idee van de schaal van het tafereel waardoor de dieptewerking nog versterkt wordt. De horizon is goed geplaatst op 1/3 en de foto is boeiend om naar te kijken, hoewel toch een beetje aan de duistere kant.
Door alles een beetje op te lichten zijn de tonen warmer geworden en heeft de foto daardoor meer uitstraling gekregen.(zie voorbeeld rechts)
In elk geval goed gedaan Quinci21!
Voor een volgende inzending graag een stilleven waarbij je het onderwerp goed tot zijn recht laat komen, rekening houdt met een correcte plaatsing in het formaat en aandacht hebt voor een harmonische achtergrond.
Je eerste foto toont ons een park met struiken, bomen en een pic-nick bank. In deze foto heb je nog weinig gebruik gemaakt van de regel van drie waarbij het formaat zowel in de breedte als de hoogte in drie verdeeld is. Door één of meerdere van die sterke lijnen te gebruiken om je onderwerp een aantrekkelijke plaats in het beeld te geven krijg je eveneens een meer harmonische opbouw van je foto.
Bekijk even jou foto (linksboven en onder) en daarna (rechts boven en onder) de uitsnede en een beetje grof bijgewerkt met de kloonstempel, dit om je een indruk te geven van hoe je een meer evenwichtige foto kan bekomen. Achteraf veel foefelen levert gewoonlijk niet veel goeds op!
Voor een volgende inzending graag nog een landschap, hou hierbij rekening met de tips die je gekregen hebt.
In deze foto zien we enkele bloemen en een bij, de grote wazige partij achtergrond bestaat uit planten. Bij dit beeld moet men zich afvragen wat de fotograaf wou laten zien aan de kijker en het antwoord daarop is natuurlijk de gele bloemen en de bij.
Om een dergelijke foto te laten slagen is het belangrijk dat de fotograaf het onderwerp uitvergroot en op de voorgrond brengt zodat de kijker alles in detail kan bekijken. Wanneer ik zeg uitvergroten dan is dit bij de opname want achteraf verlies je meestal zodanig veel kwaliteit dat dit het beeld zeker niet ten goede komt.
In de bijgevoegde uitsnede kan je een betere oplossing vinden om van deze foto een boeiender beeld te maken. Door gebruik te maken van het compositiekader dat gebaseerd is op de verdeling van het 3:2 formaat volgens de regel van drie, je merkt hier dat de sterke lijnen pal op het onderwerp staan en er een beweging is van linksonder naar rechtsboven dwars door het formaat. Nu is er in de foto veel meer harmonie aanwezig en krijgt het onderwerp de nodige uitstraling die het verdient.
Tip: let bij dergelijke foto's op de achtergrond, wazigheid is goed maar lichtvlekken ontsieren het geheel evenals overmatige takjes en twijgjes. Storende elementen heb ik even weg gekloond en de gele kleur van de bloemen aangepast omdat er een kleurzweem aanwezig was.
Voor een volgende inzending graag een landschapsfoto, maak hierbij gebruik van het compositiekader.
Je eerste foto is goed belicht maar de compositie is eerder een beetje vreemd omdat je eigenlijk twee foto's in één beeld hebt. Het had bv. de strandhuisjes kunnen zijn die netjes op een rij stonden met de takjes en het zand als inleiding in een beweging van linksonder naar rechtsboven in het formaat maar nu staan de strandhuisjes tegen de rechterzijde van het formaat gedrukt en dit oogt niet goed.
De verdeling van de portie zand en lucht is wel goed, daar heb je de regel van drie toegepast om je foto een zinvolle compositie mee te geven maar dit geldt ook voor de horizontale verdeling van je beeld en daar is het mis gelopen.
Als voorbeeld heb ik een stuk van je foto genomen en daar bovenop het compositie kader geplaatst, hier merk je dat ik als onderwerk de struik genomen heb. Daarvoor moest ik enkele van de strandhuisjes wegklonen zodat het beeld een beetje netjes oogt. De struik staat op een sterke lijn en de verhouding tussen de lucht en het zand is 2/3 en 1/3, dit levert een harmonischer beeld op, wat nog niet betekent dat dit een goede foto is maar beslist een grote stap in de goede richting!
Probeer nu even zelf een landschapsfoto samen te stellen waarbij je rekening houd met dit wat je hieruit hebt kunnen leren.
Een eenvoudige maar goede foto die misschien een beetje krap in het formaat past, de achtergrond had nog iets waziger mogen zijn zodat het onderwerp meer los kon komen van de achtergrond. (gebruik hiervoor een groot diafragma, klein F-getal)
Voor een volgende inzending graag een detailfoto bv. stilleven, let goed op de opbouw, de achtergrond, ook een gepaste belichting kan het verschil maken.
Best een mooie foto van een prachtig landschap! De foto (a) biedt de kijker heel veel informatie maar de opbouw van het beeld is erg centraal waardoor er een gebrek aan evenwicht bestaat tussen de verschillende onderdelen van de afbeelding.
Foto (b) is door een panoramische uitsnede al een beetje aantrekkelijker geworden, in foto (c) zie je hoe het echt beter kan door het lijnenspel dat zowel een diagonale lijn als een driehoek vormt waardoor er een verband gelegd is tussen enkele dominante details die aanwezig zijn in de foto. Doordat deze details op snijpunten van sterke lijnen staan bekomt men een veel harmonischer beeld dat meer kracht uitstraalt en de aandacht van de kijker langer zal blijven boeien.
In (foto d) zal je merken dat ik enkele details weg gekloond heb (huisje en hoogspanning) waardoor enkel de natuur getoond wordt, dit is een keuze die de fotograaf kan maken. Een foto hoeft niet persé realistisch te zijn en mag een artistieke weergave zijn van het tafereel voor zover dit geloofwaardig blijft en dit is hier beslist een aanwinst, een journalist kan zich dat niet veroorloven!
Voor een volgende inzending graag nog een landschap dat beter opgebouwd is, bekijk even aandachtig de besprekingen van landschappen op het blog.
Een fraaie foto van dit sierlijk en kleurvol flesje, over de manier waarop je dit onderwerp in beeld gebracht hebt kan iets meer gezegd worden. Op zich is dit beslist geen slecht beeld maar de verhoudingen die beter passen bij een dergelijk onderwerp heb je niet zo goed gerespecteerd. De verdeling van het formaat in negen gelijke delen volgens de regel van drie kan daarbij helpen.
Het flesje is je hoofdonderwerp maar staat heel erg krap tegen de boven en onderzijde van het kader opgesteld en ook niet in de nabijheid van een sterke lijn waardoor de harmonie van het beeld verstoord lijkt en daardoor veel van zijn aantrekkelijkheid verliest. Door betere verhoudingen tussen onderwerp, voorgrond, achtergrond en positionering binnen het formaat te kiezen kan je veel meer zeggingskracht aan een foto geven, die harmonie is een belangrijke factor om succesvol te zijn met je fotografie!
De bijgevoegde uitsnede laat je zien hoe dit een heel stuk beter kan door: - te zorgen voor een gepaste inleiding - de plaatsing op een sterke lijn krijgt het onderwerp de nodige ruimte en een stevige plaats in het formaat - de kijker als het ware te leiden door het formaat naar het onderwerp - harmonie en rust te scheppen in je foto
Voor een volgende inzending graag nog een poging waarin je al de besproken elementen beter probeert te bundelen.
Best een goede foto voor wat het onderwerp betreft maar de compositie is erg centraal waardoor de linkervleugel van de engel met heel veel aandacht gaat lopen terwijl die voor het oog van de engel bestemd is!
Bij dergelijke foto's is het heel belangrijk om lichte partijen in het beeld te vermijden want die leiden onvermijdelijk de aandacht van de kijker weg van het onderwerp.
Een andere uitsnede kan de intensiteit van het onderwerp sterk verhogen, ook de keuze tussen een weergave in kleur of zwartwit kan de uitstraling van een bepaald onderwerp of sfeer sterk beïnvloeden.
Hier zou ik beslist kiezen voor een zwartwit omzetting omdat dit de ernst van het onderwerp op een meer dramatische wijze naar voren brengt. De gekozen uitsnede in de zwartwit omzetting legt het accent op het oog van de engel in de omgeving van een sterke lijn en houdt de aandacht van de kijker vast. De vignetering versterkt de bundeling van het onderwerp door dit als het ware te beschermen tegen storende elementen die de aandacht van de kijker zouden kunnen afleiden.
Daarnaast krijgt men nog een groter evenwicht in het beeld door de diagonale lijn die van linksonder naar rechtsboven door het formaat beweegt. Zowel het kruisbeeld als het hoofd en de vleugel zijn nu meer in harmonie tot mekaar waardoor het beeld rustiger geworden is en zijn kracht en inhoud beter kan weergeven.
Voor een volgende inzending graag nog een detailfoto die nog iets beter opgebouwd is.
Op zich beslist een mooie foto met een rustige sfeer, compositorisch misschien een stukje minder aantrekkelijk door een niet zo ideale plaatsing van het onderwerp in het formaat.
Bij dergelijke foto's heeft men de neiging om vaak teveel in beeld te brengen waardoor de aandacht van de kijker gauw afgeleid is. Deze waterlelie is prachtig van kleur en steelt de show, de weerspiegelingen in het water zijn ook mooi en de rots op de achtergrond heeft ook iets te bieden, voor een dergelijke foto is dit al heel veel informatie om te verwerken. Dit kan enkel slagen als de opstelling van deze drie elementen heel sterk is en dit is hier niet het geval!
De panoramische uitsnede waarvoor je gekozen hebt maakt het niet eenvoudiger want de indeling is des te ingewikkelder om een sterke lijn te vinden.
Laten we dit even van dichterbij bekijken aan de hand van voorbeelden: In de foto rechtsboven heb ik de belangrijkste storende elementen verwijderd, lichtpartijen die de aandacht overmatig naar zich toe trekken en het blad dat langs onder ongevraagd de foto binnendringt. Niettegenstaande de verbeteringen zal de kijker blijven rondkijken en zijn aandacht zal schommelen tussen de bloem en de rots die in fel contrast met mekaar staan.
Linksonder heb ik een uitsnede gemaakt met daarop het kader met de regel van drie, het hart van de lelie rust op een kruising van twee sterke lijnen, ook de waterlijn situeert zich op een sterke lijn waardoor je een betere verhouding van 2/3 voor de bloem en 1/3 voor het watervlak binnen het formaat krijgt.
Rechtsonder heb je een meer harmonisch beeld van de bloem in al zijn pracht, zonder storende elementen en met veel meer detaillering, dit beeld schept rust en laat de kijker toe om de bloem van nabij te bewonderen. Als foto zal deze weergave het veel beter doen dan de oorspronkelijke omdat de harmonie in het beeld in functie is van de bloem en het kader verder ontdaan is van storende elementen.
Voor een volgende inzending graag een landschapsfoto, daarmee kan je de regels van de compositie vooreerst beter leren toepassen om dan wat later tot detail opnamen te komen waarbij de compositie meestal meer complex is.