De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
10-02-2013
Fotoshootsria - inzending 1 - landschap
Hallo fotoshootsria,
Welkom bij de lessen betere compositie!
Voor een eerste inzending is dit een goed begin maar enkele tips kunnen er toe bijdragen dat je volgende opnamen nog een stuk overtuigender worden.
Deze foto van een waterpartij met op de voorgrond een aanvarende boot, daarachter een dorp en een mooi belichte lucht.
De verdeling van het formaat en de plaatsing van de boot is ongeveer goed maar desondanks komt de boot niet echt sterk over, alles lijkt een beetje ver weg waardoor de omgeving overheerst. De boot lijkt eerder dof en de achtergrond vertoont weinig detaillering, de lucht steelt de show met een aantrekkelijk wolkenveld en een prachtige belichting.
De vraag is hier wat de fotograaf wil tonen? Volgens mij is de boot het hoofdonderwerp maar zo komt het niet over want de plaatsing van de boot en de belichting zijn daarvoor niet overtuigend genoeg.
De oever en het dorp zijn in een donkere massa gehuld wat niet ideaal is, de wolken komen zeer goed tot hun recht.
Bij een dergelijke foto moet de fotograaf vooraf weten wat hij de kijker wil tonen en daarvoor gebruik maken van zowel de beste plaatsing van het onderwerp als een correcte belichting van het beeld om dit toe te laten.
In de bijgevoegde uitsnede kan je zien hoe het beter kan, de boot krijgt een sterke plaats in het formaat en een betere belichting, alles is opgelicht en er is meer detaillering zichtbaar waardoor het beeld meer overtuigend is!
Voor een volgende inzending graag nog even een landschap waarbij je beter gebruik maakt van de tips.
Het idee achter deze foto is goed gezien maar de realisatie een stuk minder geslaagd. Wanneer we naar de compositie van deze foto kijken valt vooral de horizontale verdeling in twee gelijke delen op en meestal is dit geen gelukkige keuze.
De plaatsing van het onderwerp op de voorgrond met daarachter de beide paarden die samen een diagonale lijn vormen was een goed idee maar met de gekozen indeling en de centrale plaatsing van het bruin paard in het formaat lijkt het geheel niet erg in balans.
Met een uitsnede die alles wat dichterbij brengt bekomt men o.m. een betere verdeling van het verticale formaat 2/5 en 3/5, het onderwerp komt sterker over en de paarden zijn beter geplaatst, het geheel is rustiger en de neiging om rond te dwalen is afgenomen.
Zonder het bruin paard zou de foto beter geweest zijn want teveel zaken in beeld die niet echt een functie hebben zorgen voor meer verwarring.
Probeer dit voor een volgende inzending nog beter uit te voeren.
Janneke5 - inzending 3 - onderwerp in een landschap
Hallo Janneke5,
Deze keer denk ik dat je de opdracht niet goed begrepen hebt!
Het is de bedoeling een onderwerp op de voorgrond te fotograferen dat scherp is met op de achtergrond een landschap dat juist voldoende wazig is zodat het onderwerp goed tot zijn recht komt. Daarvan zijn goede voorbeelden te vinden op het blog.
Om deze opdracht tot een goed einde te brengen is het nodig om met een groot diafragma te fotograferen, (klein cijfer) F16 zoals je voor deze foto gebruikt hebt zorgt er voor dat alles scherp is en dat is niet de bedoeling.
Het gekozen onderwerp in je foto respecteert ook de regel van derden niet voldoende, de takken in de voorgrond maken het geheel erg rommelig waardoor de afbeelding weinig boeit. Een kleiner onderwerp zal je toelaten om een goede verhouding tussen onderwerp en omgeving, correct in beeld te brengen met een aantrekkelijke compositie.
In deze lessen trachten we niet enkel een behoorlijke compositie na te streven maar eveneens een foto die voor de kijker de moeite waard is.
Het is beslist zo dat dit landschap een hele stap vooruit is op je vorige inzendingen René5, er zit in dit beeld al een zekere opbouw die in de goede richting wijst en dat is positief!
In deze foto laat je veel informatie van de omgeving zien, echte sterke lijnen volgens de regel van derden die wij graag toegepast willen zien zijn er niet aanwezig waardoor het beeld uit fragmenten bestaat en het geheel niet overtuigend genoeg is. Het oog van de kijker zoekt maar vindt niet echt een rustpunt, daarnaast is de belichting tussen schaduw en licht redelijk maar niet ideaal.
Wanneer iemand weg en weer moet kijken en op zoek moet gaan om de essentie van een foto te vatten en dat is zelden een ideaal vertrekpunt, dan is dit voor de kijker een moeilijke opdracht.
Er zijn uitzonderingen waarbij de inhoud van een beeld eerst verwarrend lijkt maar tegelijk zo imponerend dat alles snel en krachtig op zijn pootjes valt en een sterke boodschap brengt. (bv. oorlogstaferelen, de compositie lijkt chaotisch maar de boodschap die er in zit is kan je diep raken)
In de twee bijgevoegde uitsneden wil ik laten zien hoe het ook anders kan, ideale voorbeelden zijn het niet want ik werk met het aangeleverde beeld, in elk geval kan je daaruit afleiden waar we naartoe willen!
In de eerste uitsnede ligt het accent op de weg naar het bos met een verdeling van 1/3 grond (sneeuw) en 2/3 bos (bomen). De weg leidt naar het het bos, de struik vooraan links en de weg door het bos bevinden zich op snijpunten van sterke lijnen waardoor het geheel evenwicht uitstraalt.
In de tweede uitsnede is er gefocust op de bank als onderwerp, de hoop besneeuwde aarde vormt hier een inleiding naar de bank die min of meer maar niet ideaal geplaatst is in het formaat. De boomstam vult het kader en zorgt voor een schaduwpartij, er is een zekere dieptewerking aanwezig omdat je verderop zicht hebt op het bos, de omheining met de boomstammen is hier nu niet zo gunstig, denk ze weg en je krijgt een sterker beeld. Nog een matig beeld maar het was zeker mogelijk om daar iets meer mee aan te vangen.
Ik denk dat het goed zou zijn om nog extra aandacht te geven aan het vastleggen van een goede landschapsfoto René5, al doende leert men hé.
Beslist een overtuigend winterlandschap met een goede compositie, de horizon is goed geplaatst op 1/3 en je had ook oog om de bocht naar links die de ijsvlakte maakt en de besneeuwde helling rechts, plusminus op een snijpunt van sterke lijnen te plaatsen. Ook de takken aan de rechterkant vormen een goed evenwicht met de zon en de aantekkelijke lucht aan de linkerkant waardoor het geheel een heel aparte sfeer krijgt, proficiat, zeer goed gedaan!
Voor een volgende opdracht graag een onderwerp in een landschap, waarbij je het onderscheid maakt tussen beide door gebruik te maken van de dieptescherpte en het geheel een harmonisch beeld vormt.
Deze keer beslist een goede opname van dit winterlandschap met een geslaagde centrale compositie, de belichting geeft heel goed de wintersfeer weer, heel goed gedaan!
Misschien een kleine bemerking i.v.m het rechtzetten van het beeld, in je foto merk je dat het beeld naar rechts kantelt en daardoor lijkt het geheel iets minder overtuigend. In de bijgevoegde uitsnede is dit gecorrigeerd, natuurlijk verlies je hierdoor links en rechts enige pixels en daarom is het nodig om daarmee rekening te houden tijdens de opname. Beter altijd iets meer in beeld brengen om achteraf na de correctie niet geconfronteerd te worden met een beetje te weinig ruimte voor je onderwerp!
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap, bekijk eerst even goede voorbeelden daarvan op het blog en denk aan de voor en achtergrond scherpte.
Een eenvoudige opstelling en een mooie compositie maken van dit beeld een aangename foto om naar te kijken, heel goed gedaan!
De belichting had een stuk beter gekund want nu lijkt de foto erg dof en krijg je hierdoor een minder flatterende weergave van het geheel. Wanneer je voedsel fotografeert moet het in de eerste plaats aantrekkelijk lijken, alsof je daarvan graag zou willen proeven.
Gelukkig kan men met een rawbestand dat tamelijk goed belicht is en een programma om foto's te bewerken, bv. Lightroom 4, achteraf nog veel zaken kan optimaliseren waardoor je beeld een opwaardering krijgt. Het is zeker geen luxe om daarmee als fotograaf steeds beter te leren werken en vooral zelf te kunnen identificeren en evalueren welke tekortkomingen er in een foto aanwezig zijn.
Bekijken we nu even de aangepaste afbeelding, dan merken we dat er veel meer sprankel aanwezig is in het bord dat nu echt wit is waardoor het kleurenpalet van de vruchten veel beter tot zijn recht komt, de achtergrond is nu zwart zonder de storende spikkels en een tweetal kleine vlekjes op het porcelein zijn weggepoetst.
Voor een volgende inzending een deel van een modern gebouw waarbij je probeert om een originele compositie te maken, heeft alles te maken met een vleugje creativiteit.
Een mooie realistische winterfoto met de weg die naar de huizen leidt en hier het hoofdonderwerp vormen, goed gedaan!
Een echte balans is niet voldoende aanwezig in de foto omdat je te veel informatie wou insluiten in één afbeelding.
In de bijgevoegde uitsnede zijn de storende elementen weggehaald, wat nu opvalt is de diagonale lijn die van de linkerboom naar de rechter loopt en de harmonie die daardoor in het beeld ontstaan is. Twee sterke punten rusten op de huizen en de bomen verderop, de foto is nu vooral veel rustiger geworden en ook schilderachtig!
Probeer het nog een keer, enkele passen naar voor, achter of opzij kunnen een aanzienlijk verschil maken.
Je foto heeft heelwat te bieden, een prachtig winterlandschap met een sfeervolle, bijna dramatische belichting, maar een beetje een ongelukkige uitsnede, nochtans goed gedaan!
Als we je foto even van dichterbij bekijken dan is de foto haast in twee delen verdeeld, aan de lnkerkant de weg met de bomen en de zon achter de wolken, aan de rechterkant een grasstrook en een veld.
Een sterke lijn die naar een rustpunt leid volgens de regel van derden is er niet waardoor de kijker een beetje op zijn honger blijft zitten, de rechterkant van de foto heeft heel weinig te bieden.
Een foto hoeft zeker niet persé een weergave van de werkelijkheid te zijn, een goede compositie kan er een beetje meer kunstzinnigheid in brengen waardoor de kijker veel meer geboeid blijft.
In de uitsnede die ik bijgevoegd heb is de witbalans aangepast en zijn de kleuren versterkt. De weg beheerst het formaat met aan beide kanten de textuur van de grassen, de linker en rechterboom vormen een diagonaal waarvan beiden ook op een sterk punt rusten. De wolk en de zon maken de lucht spectaculair en bevinden zich nu op een gunstige plaats. De curve die de weg volgt in het formaat is overtuigender en de som van het geheel levert een betere foto op!
Voor een volgende inzending nog een landschap waarbij je rekening houdt met de tips.
Voor een eerste inzending is dit een behoorlijke foto, heel goed gedaan!
De centrale waterpartij, de oevers met de hoge grassen, de hoge bomen en de weerspiegelingen in het water vormen een mooi geheel, omdat er niet te veel lucht aanwezig is lijkt het beeld ook zeer evenwichtig.
Enkele zaken die je foto nog beter kunnen maken: (zie bijgevoede foto) Brug rechtzetten, presentie een beetje optrekken en een weinig verscherpen.
De besneeuwde oever links lokt de aandacht van de kijker net iets te veel.
Bij het maken van een foto kan men rekening houden met bepaalde zaken die het beeld extra versterken. Bekijk even je foto die ik aangepast en horizontaal gedraaid heb, door de inleiding via de stronken vorm je een sterke diagonale lijn die naar de brug loopt. Omdat de foto nu de leesrichting volgt is het beeld meer overtuigend.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een stadszicht, bekijk even de goede voorbeelden op het blog.
Een mooi samengesteld stilleven met een sfeervolle en evenwichtige belichting, het accent ligt op de rozen, heel goed gedaan!
Het zou te eenvoudig zijn om enkel te zeggen hoe goed de foto is, er is ook nog een minder positief kantje aan. Let op het rechtzetten van alle voorwerpen, de kaarsen zijn hier niet in orde en daardoor lijkt de foto niet zo goed afgewerkt. Na het corrigeren van de kaarsen is er natuurlijk een deel van de foto verloren gegaan, daarmee moet de fotograaf rekening houden tijdens de opname!
Als laatste opdracht graag een modern gebouw of een deel daarvan, een foto met een vleugje creativiteit.
Voor een laatste opdracht is deze foto geslaagd, de compositie is heel centraal maar hier werkt dit eerder goed, mooi zo!
Omdat je het gebouw een beetje krap in het formaat genomen hebt was het onvermijdelijk om bij het rechttrekken van de lijnen delen van je foto te verliezen. Daarmee moet rekening gehouden worden tijdens de opame!
Je hebt getoond dat je een goede basis ontwikkeld hebt waarop je verder kan bouwen en mag verder gaan naar de lessen van Dushi!
MTBPierre - inzending 5 - onderwerp in een stadszicht
Hallo MTBPierre,
Een foto van een deel van een moderne architectuur in een stadszicht, zeker goed gezien, het idee is goed maar de realisatie een stuk minder.
De plaatsing van het sterkste punt dat gevormd wordt door de inkeping in het dak van de vermoedelijk stalen massa is niet ideaal gepositioneerd om er een krachtig beeld van te maken. Daarnaast heb je de vervormingen bij de gebouwen op de achtergrond die in deze foto niet bepaald sierlijk zijn.
In de bijgevoegde uitsneden zie je hoe het beter kan: Als je de foto gaat rechttrekken merk je aan de zwarte randen hoeveel je van je beeld verloren hebt, daar moet je dus vooraf al rekening mee houden tijdens de opname. Na de uitsnede zie je in foto drie een beeld dat qua compositie veel overtuigender is, bij foto vier even een vrije loop als voorbeeld voor later bij een opdracht over moderne architectuur.
Deze foto is opnieuw een stuk beter en hier bewijs je dat je veel beter begrijpt waar we naartoe willen, goed zo.
De compositie is tamelijk goed al vind ik dat de waterstraal van de fontein, die hier in deze foto het hoofdonderwerp uitmaakt, niet ideaal geplaatst is want te centraal! De wazige achtergrond is in orde waardoor de aandacht naar de fontein gaat die goed loskomt van de achtergrond.
Een andere uitsnede kan je foto een heel stuk boeiender maken, zie bijgevoegde uitsnede, de waterstraal staat nu precies op een snijpunt van sterke lijnen volgens de gulden snede. Experimenteer verder langs deze lijn.
Voor een volgende inzending graag een stilleven, bekijk even aandachtig de goede voorbeelden op het blog!
Deze foto toont ons een monument met daarachter de duinen en de lucht, op de voorgrond een bestrating met tegels.
De plaatsing in het formaat is min of meer goed al vind ik het jammer dat er aan de rechterkant een stuk van het monument ontbreekt.
Een dergelijke foto moet het vooral hebben van een scherp onderwerp en een achtergrond die goed wazig gehouden wordt, daarvoor heb je een groot diafragma nodig, (klein getal) dat is hier onvoldoende benut om het gewenste effect te bekomen. Trouwens, de achtergrond is hier veel te dicht bij het onderwerp om dit succesvol te kunnen realiseren.
Als ik naar de exif-gegevens kijk zie ik echt vreemde dingen Ernake, 1600 iso - 1/1250" - F5,6? Bij hoge iso waarden verlies je sowieso kwaliteit en dit was hier voor niets nodig!
Bij iso 200 -1/160" en F2,8 was deze foto zeker geslaagd geweest, daarvoor moet je natuurlijk beschikken over een dergelijke lens. Als dit niet zo is kies dan voor een onderwerp dat je met iso 200 - 1/320" en F4 zeker een behoorlijk resultaat kan opleveren!
Bekijk even de simulatie die ik via photoshop gemaakt heb en vergelijk het effect.
Je laatste opdracht heb je nu goed begrepen, al is je foto nog geen topper, je toont hier wel dat je de basisprincipes van de compositie onder de knie hebt en dat is prima!
In de foto zien we een deel van een modern gebouw met de aanwezigheid van staal, glas en steen en als hoofdonderwerp een lift die langs de façade loopt.
De foto oogt goed en is niet saai, dit niettegenstaande je hier breekt met de strakke regels van de compositie. Er is een zekere harmonie aanwezig in het beeld en dit levert een interessante foto op, vooral omdat alle krachtige lijnen een verticale beweging naar boven maken biedt de foto veel spektakel.
Het felle contrast tussen de drie witte en twee zwarte banden doet hier wonderen en neemt de kijker mee langs het traject dat de lift zal volgen, knap gedaan!
Je mag verder gaan naar de volgende lessen bij Dushi, proficiat!
Je foto van een landschap met op de voorgrond een stuk oever, een grote waterpartij, een deel van een bouwwerk langs nog een oever en bomen. Wat sterk opvalt is dat de foto in het algemeen niet scherp is? Daar kan je wat aan doen hé!
Hier is veel informatie aanwezig maar eigenlijk teveel van alles en te weinig van iets dat echt opvalt! Om een succesvolle foto te hebben heb je een onderwerp nodig waarop de aandacht van de kijker gevestigd kan blijven, waarop het oog even kan rusten en waarbij de rest van de foto in het teken staat van het onderwerp, dit moet een functie hebben, namelijk het onderwerp extra in de verf zetten.
Lees eerst even heel aandachtig een groot aantal besprekingen op het blog over het fotograferen van een landschap en probeer te begrijpen wat daarvoor nodig is om daarin te slagen.
Als je daarmee klaar bent stuur dan opnieuw een foto van een landschap dat je speciaal gemaakt hebt met behulp van de opgedane kennis!
Pancake - inzending 8 - een onderwerp in een stadszicht
Hallo Pancake,
Een eenvoudige foto met een onderwerp dat je goed in beeld gebracht hebt en die straalt door de felle kleur van de bloemen, mooi gedaan!
Het onderwerp domineert, de achtergrond is matig wazig gehouden zodat dit niet echt storend werk en het onderwerp los kan komen, een f-stop met een groter cijfer had de klus nog iets beter geklaard!
Voor een volgende inzending graag een stilleven, bekijk enkele goede voorbeelden op het blog.
Een mooie foto, interessant in beeld gebracht, knap gezien!
De metalen trappen die kris kras en speels door het beeld lopen vormen een prachtig lijnenspel dat flink contrasteert met de strakke lijnen van de rest het gebouw.
De plaatsing van de hoek waar beide muren van het gebouw elkaar ontmoeten vormt een krachtige aantrekkingspool voor het oog van de kijker.
De aanwezigheid van de mensen in de rechteronderhoek brengt in de foto een derde element dat niet dominerend werkt maar het beeld wat frisheid bijbrengt waardoor deze niet conventionele compositie hier zeer goed tot zijn recht komt!
Als je de bijgevoegde uitnede bekijkt zal je merken dat in een dergelijke foto de correctie van het perspectief van essentieel belang is. Vergeet niet om wat meer van de omgeving in beeld te brengen want tijdens de correctie van het perspectief verlies je een stuk van het beeld en hier is dit natuurlijk erg spijtig!
In elk geval heb je getoond dat je de zaak onder de knie hebt en de basische principes van de compositie beheerst. Je mag met een gerust hart naar de volgende lessen gaan bij Dushi, proficiat!
Inderdaad je foto straalt een grauwe winterse sfeer uit maar dat ligt voornamelijk aan de belichting die je de foto meegegeven hebt. Deze levensloze indruk kan je voor een groot deel goed maken door wat handige en eenvoudige correcties in Lightroom 4.3 of photoshop toe doen. (zie de bijgevoegde foto met correcties van de witbalans, kleuren aanpassen alsook lichten en schaduwen uitbalanceren, nog een beetje verscherpen)
De opbouw van de horizontale vlakken is goed en het onderwerp is vrij sober maar geeft de winterse sfeer goed weer. Een diafragma F6,3 kan geen haarscherp landschap opleveren, minimum f8, f11of f16.
In elk geval is dit een flinke stap vorentoe Ernake, mooi zo!
Voor een volgende opdracht graag een duidelijk onderwerp in een landschap of stadszicht, bekijk enkele goede voorbeelden daarvan op het blog.