De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
01-01-2008
sgd66 met windmolen
Wat je probeerde te doen is begrijpelijk maar wel uiterst
moeilijk evenwichtig uit te voeren. Je stond voor de opgave om de wieken
volledig in beeld te krijgen en gelijkertijd zoveel mogelijk windmolen
zichtbaar te houden. Je slaagt hier op een fractie na heel goed in al had ik
nog streepje ruimte gelaten onder het platform.
Echter, je moet er van uit gaan dat de windmolen het
hoofdonderwerp is en dient daarom recht te staan. In dit geval staat hij
behoorlijk scheef omdat je waarschijnlijk verkozen hebt om de opstaande wiek
recht te houden. In het voorbeeld is getracht om die scheefstand zo veel
mogelijk te verhelpen. Geheel recht maken ging niet daar anders een stuk molen
uit beeld zou verdwijnen.
Dit is tenminste eentje waar ik achter kan staan en die
zelfs erg goed is. Ik hoop dat dit komt door naar de dagelijkse fotos te
kijken waar je enorm veel van kunt opsteken.
Het einde van de mistige laan is keurig op het rechtse
onderste sterk punt gelegd vanwaar de grijze nevel zich begint uit te breiden
tegen de blauwe lucht. Prachtig.
Mag ik je er aan herinneren dat het de bedoeling is om
slechts één foto in te sturen en vervolgens te wachten op de bespreking om dan
er weer eentje nemen. Bij wijze van uitzondering heb ik je drie inzendingen
behandeld omdat er een spectaculaire verbetering waar te nemen is.
Je mag dus een volgende foto, die je nog moet maken,
insturen.
Je laat hier een mooie besneeuwd berglandschap zien bij
tegenlicht. Meestel leg je het aandachtsonderwerp op het bovenste rechtse sterk
punt. In dit geval is dit de zon en dat kan de bedoeling niet zijn. Behalve dat
de zon schadelijk voor je CCD kan zijn, werkt het erg verblindenden dus storend. Een tip, je mag tegen de zon
in trekken als je met het blote oog naar kan kijken zonder te knipperen. In
alle andere gevallen dus niet doen en zorg dat de zon buiten beeld is of
verscholen achter een boom, rots of iets dergelijks.
De bedoeling was goed om deze boom in beeld te brengen.
Helaas laat de uitvoering veel te wensen over. De foto komt slordig over, mist
scherpte en contrast. Ook is het stukje linkse boom er teveel aan.
In het voorbeeld is er getracht om een min of meer betere
foto van te maken door vooral links een stuk af te knippen met de bedoeling om
de boom te isoleren, maar het blijft behelpen.
Over het algemeen ben ik geen voorstander van flitsfotos omdat
die te dikwijls de sfeer kapot maakt door het felle licht. Enkel bij doelbewust
gebruik van de flits dmv indirect richten ofwel door de lichtsterkte aan te
passen krijg je pracht resultaten. In dit geval is het resultaat meer dan
behoorlijk en komt de gelaatskleur natuurlijk over.
In feite hoort deze foto thuis in de sessie
portretfotografie, maar ook daar heb je te maken compositieregels.Het was beter geweest als je de camera iets
had laten zakken om de lege ruimte boven de hoofden kleiner te maken en om de
handen van de linkse mevrouw zichtbaar te maken. Dan was het lichte raampje in
het midden minder prominent aanwezig geweest. In het voorbeeld zijn er
kunstmatig gordijnen voor getrokken zodat de aandacht enkel naar de drie
personen gaat. Het was ook beter geweest als er geen linkse raam zichtbaar was.
Het trekt onnodig aandacht weg.
Het moeilijke bij zonsondergangen is het licht en donker
trachten te verzoenen. Dit is eigenlijk niet om te doen. Ofwel kies je voor de
mooie dieprode lucht met het gevolg dat het landschap zwaar onderbelicht is
ofwel kies je voor het landschap met een fletse lucht als gevolg. Meestal wordt
de horizon op een streepje van onder gelegd dan wel bijna boven tegen de rand.
In deze foto heb je beiden willen meegeven met een weliswaar gefilterde zon
achter de bomen, maar het blijft een moeilijke klus.
In het voorbeeld is er gekozen voor het landschap waar de
zon rood ondergaat, dus een stukje lucht afgesneden zodat de zon op het linkse
bovenste sterk punt komt. Tevens is er licht toegevoegd om het te donkere
landschap wat op te lichten.
Vanmorgen de kou de baas geweest, en
op stap gegaan.
Ik wou richting de molens van
Kinderdijk. Maar moet eerlijk toegeven dat ik op de fiets ben gaan zitten van
wat is een mooi compositieplaatje die ik kan maken voor Den Gerard.
Onderweg naar de molens kwam ik deze
hooikar tegen......
hihi........in de remmen.......
camera pakken........
Ook hier Ina sorry voor het lange wachten. Je hebt overschot
van gelijk gehad te stoppen om dit plaatje te maken. Je hebt er een juweeltje
van gemaakt dat niet enkel op het vlak van compositie dik in orde is maar ook
bijzonder sfeervol is met de mist.
Met de hooikar op het links onderste sterk punt te zetten
heb je een gouden greep gedaan terwijl de boerderij met de berijpte bomen een
gedroomde achtergrond vormen. Gefeliciteerd.
Ook welkom bij de compositiesessie Jippeke. Je hebt een
tijdje moeten wachten op je bespreking, maar ik hoop dat je inmiddels al reeds
eea. opgestoken hebt bij het bekijken van de vele mooie fotos die dagelijks
ingezonden worden. Nu overgaan op je foto waar je de eenden mooi vastgelegd
hebt die zich verzameld hebben op het aangroeiende ijs(?). Je hebt er goed
aangedaan om de oever slechts voor een klein gedeelte weer te geven en de groep
eenden aan de rechterkant te houden.
Je kunt de foto nog sterker maken door een gedeelte van de
onderkant af te knippen waardoor de eenden op de onderste sterke lijn komen te
liggen en daardoor krijgen de eenden nog meer de aandacht.
Voor mij is deze compositie in orde. Je hebt de het water en
het schuurtje lekker diagonaal liggen terwijl de kasseiweg naar het brugje
leidt wat dwars over het water loopt. Dit alles opgenomen met een uitstekende
belichting bij de laagstaande zon hetgeen de sfeer goed weergeeft.
Toch twee kleine opmerkingen. Tracht bij een laagstaande zon
achter je zoveel mogelijk uit beeld te blijven. Nu reikt die van je tot bijna
aan de brug. Verder is in het voorbeeld het irritante witte vlekje weggewerkt.
Samen met je vorige inzendingen heb je me overtuigd van je
kunnen en ben je nu rijp voor de volgend opgave, namelijk ritme en structuur
bij Vonny. Doch aangezien hij overmorgen opgenomen gaat worden, raad ik je aan
om te wachten op een seintje van hem om een inzending in te sturen. Ik zal hem
wel verwittigen van je komst.
Voor de gelegenheid voeg ik je
tekst integraal hierbij toe. Het geeft een beter idee waar we het over hebben.
Deze keer stuur ik een beetje
een gewaagde foto in. Ik denk niet dat het een echte Verwenfoto is waar
je om vroeg maar ik vond m zeker wel wat hebben. Hij is vanmorgen vroeg gemaakt
in de polder. De schaapjes stonden nog in de dichte vorst-mist. Ik vond het
zelf een mooi beeld om te zien en toevallig staat het groepje schapen ook nog
op het sterke punt.
Ik noem m gewaagd vanwege de mist.. je kunt het juist mooi/sfeervol/spannend
vinden of je kunt het saai vinden. Ben dus benieuwd wat jij er van vindt.
Saai kan ik deze foto beslist niet vinden hoor. Het ademt
een pak sfeer uitwaar de koude en het
vocht zo van af straalt. De schapen staan inderdaad sterk te staanin het mooie mistige heidelandschap. Dit is
ruim voldoende om een supersterke foto te hebben.
Om de schapen nog beter tot hun recht te laten komen is er
aan de boven en rechterkant wat afgeknipt waar vooral het bovenste
nietszeggende lucht weggesneden is, alsook je dominerende naam. Let wel dat dit
slechts een suggestie is.
Wat mij betreft ben je ver genoeg om de volgende serie ritme
en structuur te volgen bij collega Vonny. Doch aangezien hij overmorgen
opgenomen gaat worden, raad ik je aan om te wachten op een seintje van hem om
een inzending in te sturen. Ik zal hem wel verwittigen van je komst.
Beste Bertine, met deze foto ben ik minder tevreden om de
goede reden dat ik een echt aandachtspunt mis. Het zal ongetwijfeld je
bedoeling geweest zijn om de Palingbeek diagonaal te tonen en het punt waar ze
stopt op het linkse bovenste sterke punt te leggen. Dit was een goed opzet ware
het niet dat er teveel stoorzenders zijn. Het witte bord aan de rechterzijde
alsmede de witte lucht trekt alle aandacht weg.
In het voorbeeld is alles gedaan om het beeld rustig te krijgen.
De witte lucht is weggeknipt en het witte bord is ook gesneuveld. Tevens is de
foto gespiegeld zodat de diagonaal van links onder naar rechts boven loopt. Dit
is namelijk de meest actieve lijn, onze blik gaat automatisch van links onder
naar rechts boven. Dat is namelijk een natuurgegeven. Het resultaat is nu een
beeld wat veel sterker geworden is. Tracht dit te doen bij de opname zelf.
Spiegelen kun je pas eventueel later natuurlijk.
Je mag een volgende inzending insturen, wel opletten voor de
max. 140 Kb groot. Je foto was 166Kb.
Ook jij welkom Mira bij de compositiesessie. Gedurende de
afgelopen maanden heb je je reeds ontpopt als een klassefotografe die een
voorliefde heeft voor landschappen en die dit dan ook erg goed in beeld brengt.
Dat je met de compositiesessie wil meedoen is prijzenswaardig, want zoals reeds
zoveel maal geschreven, het is de bedoeling om je fotos nog sterker te maken
dan ze al zijn.
Je eerste inzending is dan al meteen een schot in de roos.
Hier komt de sfeer met bakken vanaf gedropen. Gewoon een winterse beek tegen
een achtergrond van bomenrijen en een troebele blauwe lucht die weerspiegeld
wordt in het water. Prachtig.
En toch kan dit sterker als we de regels toepassen. Met de
lucht boven de bomen af te snijden en aan de rechterzijde eveneens wat af te
knippen komt de horizon op de bovenste sterke lijn te liggenen komt de bocht van de beek op het bovenste
sterke punt. Niets leidt nu de aandacht van het gegeven af, namelijk beek,
oever en bomen.
Welkom bij de compositiesessie Breezer. In deze reeks is het
de bedoeling om je sterkere fotos te laten maken met zo weinig mogelijke
storende voorwerpen. We trachten je bij te brengen om slechts datgene op de
foto te laten zetten wat je wilt laten zien. In dit geval is het je bedoeling om je vijver met tuinhuisje
te laten zien. Wat me onmiddellijk opvalt en eigenlijk ook wat stoort zijn de
aandachtsafleiders, zoals het schuurtje aan de achterzijde, de opgestapelde
tuinstoelen in het tuinhuisje en de paar boordstenen aan de linkerzijde.Dit soort elementen maken je foto rommelig
en leidt de aandacht af van hetgene je eigenlijk wilt laten zien. In het voorbeeld is een stuk van de linker- en bovenzijde
weggesneden zodat de enkele boordstenen en het grootste gedeelte van het
schuurtje verdwenen zijn. Ook is de lege plaats naast de bamboe nu vol gecloond om de muur weg te moffelen. Ook zijn de tuinstoelen weggewerkt. Je
zult merken dat de foto ineens veel rustiger en dus ook sterker geworden is. Het is de bedoeling dat je tijdens het maken van de foto
meer aandacht gaat schenken aan het vermijden van dit soort zaken. Meestal is
dit te verhelpen door een iets andere opnamepositie in te nemen. Ook graag
aandacht voor de max grootte van 140 Kb en 800x600 pixels. Je foto was zelfs
1.6 Mb. Je mag een volgende
inzending insturen.
Dit beeld geeft een beter en vrijer zicht in vergelijking
met je vorige foto. Nu kan de weg sterk verdwijnen op de rechtse sterke
lijn.Wel is de foto wat
opgehelderdom de weg nog beter uit te
laten komen. Graag de volgende keer aandacht voor de max grootte van 140
Kb. Je mag een volgende inzending insturen.
Ik heb een tijdje naar je foto gekeken en me zelf afgevraagd wat je nu eigenlijk wilde laten zien. De foto draagt de naam van beeld dus mag ik veronderstellen dat vooral dit kunstwerk de aandacht zou moeten krijgen. Dit is helaas niet het geval. Er zijn diverse onderwerpen die gewild dan wel ongewild aandacht wegtrekken. Ik zal ze even opsommen. Er is de kerk, niets mis mee overigens. Maar in deze foto speelt ze de hoofdrol. In dat geval had ze recht moeten staan en meer naar rechts. Er is de witte dominerende lucht. Er is de zeer donkere bomengroep wat geen contrast geeft met het beeld. En er zijn ook nog eens de auto's. De kunst van fotograferen is zo weinig mogelijk laten zien om het onderwerp maximale aandacht te geven. Dit krijg je door eerst te overleggen wat je wilt laten zien, vervolgens enkele malen rond het onderwerp lopen en de geschikte positie zoeken. Eenmaal dit gevonden is, afdrukken en je foto kritisch bekijken en eventueel een betere foto nemen. Dit is de enige manier om tot sterkere foto's te komen. Graag had ik een volgende foto willen zien waar je dit toegepast hebt.
Zonsop- en -ondergangen hebben hun eigen wetmatigheden. Door de sterke lichtverschillen is het landschap meestal zwaar onderbelicht en dus minder interessant. Daarom wordt geadviseerd om de horizon erg laag te plaatsen. Dit heb je keurig toegepast. De lucht en de wolken hebben mooie pastelachtige schakeringen. Wel jammer dat er geen bootje aan het einder of een meeuw in de lucht is die voor de kers op de taart zou hebben gezorgd. Je mag een volgende foto insturen.
Het is geen gemakkelijk thema waar je voor gekozen hebt. Om de goede reden dat het vrij moeilijk is om in deze, op het eerste gezicht wir-war van takken en bloesems, een structuur te ontdekken en vervolgens er een compositie van te maken. Toch slaag je vooral aan de rechterkant er in om een structuur zichtbaar te maken met de mooi gekleurde takken en afgewerkt met bloesems. Deze foto is een perfect voorbeeld om de stelling "minder is meer" toe te passen. Hoe minder je laat zien, des te sterker zal het onderwerp worden. In het voorbeeld krijgt de dikke tak een erg sterke uitstraling met zijn hoekige vorm en leidt de blik naar het bosje bloesems op het bovenste linkse sterke punt. Tracht dit met volharding en geduld toe te passen in de praktijk en je maakt een reuzestap vooruit. Dus eerst vijf minuten kijken en dan pas fotograferen. Ik kijk uit naar je volgende inzending. Groetjes, Den Gerard
Met het krappe beeld concentreer je je voornamelijk op de paddenstoelen, de aardster heb ik begrepen. Deze staan min of meer diagonaal waarbij het eikenblad en de dennenappel meehelpen met het tot in stand brengen van deze lijn. Met minimale gegevens heb je toch nog een acceptabele foto kunnen maken. Graag zou ik een bevestiging willen zien met een volgende inzending.
Een "laag-bij-de-grondse" foto die goed weergeeft hoe je paddenstoelen in beeld moet brengen. Naar mijn gevoel ligt de fotografe wat verloren in het gebladerte en komt de interactie fotografe-paddenstoelen te weinig op de voorgrond. Door in te snijden is er een soort diagonaal ontstaan van de fotografe met de stam waarvan een zijtak naar de paddenstoelen wijst. Nog niet ijzersterk maar het tracht wel alle aandacht aan de hoofrolspelers te geven. Je mag een volgende foto insturen. Wel aandacht voor de max. grootte van 140 Kb.
Ondanks de goede keuze om het voetpad beeldvullend van onder te laten vertrekken en te verdwijnen op het bovenste linkse sterk punt is dit geen topper geworden. Zeer jammer. De "boosdoeners" zijn de fraaie lantaarnpalen die de blik blokkeren. Immers door de lichtere kleur van de asfaltweg wordt de blik van het voetpad af naar de weg gezogen. Als je aan de andere zijde van de weg had gestaan had je waarschijnlijk een topper gehad. Met verwachtingen kijk ik uit naar je volgende inzending.