De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
02-02-2014
Ien 3de inzending - Onderwerp in de stad.
Hallo Ien.
Je hebt de regels van derden hier goed toegepast. De horizon op 2/3de en het standbeeld op een sterke lijn. Maar … wat een drukte! Het fotograferen van een standbeeld in de stad is wellicht een van de moeilijkste opdrachten. Vooral vanwege de meestal drukke omgeving. Mijn blik gaat hier onmiddellijk, weliswaar door de mooie diepte, door een wirwar van verlichtingspalen naar het centrale punt in de verte. Pas later ontdek ik het onderwerp. Dat was hier zeker niet de bedoeling. Ik heb de indruk dat je bij de opdracht “Onderwerp in een stad” de stad de hoofdrol laat spelen waardoor het onderwerp er niet “uitspringt” en de kijker onmiddellijk vasthoudt. Beeld je eens in dat je hier meer naar rechts zou gekaderd hebben. Voorbij het verkeersbord net achter de fietser. Dan was je al verlost van de palen, reclameborden ed. Ik weet niet wat er daar te zien is maar misschien was het geheel dan minder druk geweest. Het onderwerp komt dan links op een sterke lijn en de persoon erop kijkt dan in de foto i.p.v. eruit naar het kader. Dit geeft meestal een aangenamer beeld. Je hebt hier het totaalbeeld gewoon geregistreerd wat wal een mooie herinnering aan de uitstap geeft maar zelden een boeiende foto. Minder DOF (scherptediepte) was hier beter geweest maar met je compactcamera met kleine sensor onmogelijk op die afstand, zelfs bij f3.5 of groter. Probeer je onderwerp creatief te benaderen. Dichterbij vanuit eventueel een laag stadpunt. Of zelfs een detail ervan. Van die dames onderaan het standbeeld valt zeker iets moois te maken. Laat vooral het totale stadsbeeld de foto niet druk en onoverzichtelijk maken. Loopt er een persoon of rijdt er een auto ongewenst door het beeld wacht dan even. Een mooie foto vraagt soms wat tijd en geduld. Het onderwerp zal hier zeker niet gaan lopen. Met de uitsnede heb ik geprobeerd het standbeeld echt in the picture te zetten mede door de achtergrond selectief iets te verdoezelen. Door de achtergrond is nog duidelijk te zien dat de foto in de stad genomen werd al is deze nu niet meer zo dominant en storend zichtbaar. Rekening houdend met deze tips had ik graag opnieuw een detail gezien in de stad. Welk speelt geen rol. Laat je creativiteit en fantasie de vrije loop maar zorg ervoor dat het onderwerp onmiddellijk aanslaat, de kijker vasthoud en mooi los komt van een niet storende achtergrond. Succes
Je stuurt gelijk twee foto’s door. Dat maakt de zaak er voor mij niet gemakkelijker op. Graag in de toekomst houden bij eentje. Ik veronderstel dat je als onderwerp hier gekozen hebt voor de houten afsluiting. Dat is niet slecht. Jammer dat ze pal in het midden van de foto vertrekt. Een weg of kronkelpad geeft dikwijls een mooi beeld in een landshap als deze mooi geïntegreerd zijn zoals bij jouw vorige inzending. Hier vertrekt de weg op een niet zo mooi punt en stop dan abrupt net voor de bocht. Had je hier aan de overkant van de weg gestaan en meer naar rechts gekaderd dan zou deze waarschijnlijk mooi verder doorgelopen hebben wat dan samen met de omheining, die dan op een sterke lijn vertrekt, een mooie diepte geven. Ook zou de hoeve op de achtergrond misschien meer zichtbaar geweest zijn, meer op een sterk punt staan en de blik verder naar de horizon leiden. De plas op de voorgrond werkt eerder afleidend en houdt de blik van de toeschouwer vast waar het niet moet. Nooit teveel op één foto willen. Door iets hoger te kaderen valt die weg en staan de bomen er helemaal op. De horizon komt dan mooi op 2/3de. Hou voor je volgende opdracht rekening met deze aanwijzingen en toon me terug een mooi onderwerp in een landschap. De uitsnede geeft je een idee hoe je het onderwerp meer als blikvanger weergeeft. Hou het zo eenvoudig mogelijk zodat het onderwerp er uitspringt en onmiddellijk de blik van de toeschouwer vasthoud. Succes
Voor een landschapsfoto komt deze wel eentonig over. Het pad vertrekt mooi uit de rechter hoek maakt dan een sierlijke bocht waar men wel langsheen dat heel opvallende paaltje moet en eindigt dan op bijna dezelfde lijn. Dit maakt de compositie niet zo boeiend. De wegwijzers heb je er denkelijk bijgenomen als blikvanger. Nu niet direct heel aantrekkelijk in een natuurfoto. Daarvoor zou die rustbank meer geschikt zijn. Het totaalbeeld is weinig boeiend zonder een echt rustpunt . Enkel wat jonge boompjes en kreupelhout. Had je meer naar links gekaderd dan was die grote boom meer in het beeld opgenomen op een sterke lijn en was je van dat bord verlost. De kleuren zijn mooi maar er ligt wel een rode zweem over. Hier had je de iso mogen verhogen voor een kleinere diafragma. Zo wordt de foto mooie scherp van voor tot achter. De uitsnede maakt de foto iets rustiger maar geef nu zelf toe, in die streek zijn toch schitterende panorama's te fotograferen. Zo eentje verwacht ik dan ook voor je volgende opgave. Succes.
P.s. Je foto is te groot. Max.1024x800 voor lansdschap.
Welkom bij de lessen betere compositie. Je toont hier meteen een foto die zeker opvalt door de mooie vlakverdeling van de oevers het water en de dijken. Ook de diepte is heel goed aanwezig door de masten en bomenrij. Twee zaken vallen echter onmiddellijk op. De horizon pal in het midden en de na-ijver tussen de twee rechtse masten, beetje druk gedeelte in het geheel. Door de compo zo aan te passen komt de mast op een sterke lijn, trekt alle aandacht en leidt de kijker dan verder via de kabels. De horizon komt meer op 2/3 (hoeft niet steeds mathematisch juist te zijn) en de huizen links raken het kader niet. Een onderwerp los van het kader is altijd een pluspunt. De toch tamelijk grote eentonige driehoek op de voorgrond verkleind waardoor er meer aandacht naar het mooie horizontale lijnenspel gaat en dit dan beter naar voor komt. Voor je volgende opdracht had ik graag een onderwerp dat als enige blikvanger in een landschap de aandacht trekt. Mag een gebouw, boom, dier zelfs persoon zijn maar geen close-up. Succes.
De bedoeling was een onderwerp in een landschap. Mijn fout, verkeerd uitgelegd. Geeft niet, dat komt later wel. Nu weeral een knaller. Als gepassioneerd natuurfotograaf kan ik er echt van genieten. De kleuren zijn, mede dankzij de lage winterzon prachtig met een heel mooie dof en achtergrond. De belichting is heel goed en de scherpte optimaal. De nabewerking prima uitgevoerd. Een juweeltje van een close-up. Wel staat het onderwerp heel centraal. Je had hier meer naar links kunnen kaderen. De mooi gekleurde stengel zou dan een aantrekkelijke diagonaal geven. Naar rechts was ook een optie maar ben verlies je de mooie stengel. Je hoeft niet terug hoor. Gewoon bijsnijden en het wordt een heel andere foto. Nu staat het onderwerp buiten het centrum met het bruine takje op de stengel op een sterk punt wat de compo ten goede komt. Nu en bij meer naar links kadreren “wijst” het onderwerp wel enigszins naar de kleinste ruimte in de foto wat niet meteen volgens de regels is. Een vaste regel af en toe eens negeren kan soms de foto dat ietsje meer geven. Iets meer ruimte boven en onder mocht ook. Opletten dat je het onderwerp niet “inpakt”. Voor je volgende opdracht mag je naar een stad of dorp. Hiervan zou ik graag een foto zien met een onderwerp als blikvanger. Welk dat is mag je zelf bepalen. Ik geef je alvast twee tips mee. Wandel wat rond je onderwerp en bekijk het vanuit verschillende hoeken en opgelet voor teveel storende elementen.
Welkom bij de lessen fotografie met jouw eerste inzending. En wat voor eentje. Gewoon mooi. Er is veel te zien maar niets dat stoort. Je laat hier duidelijk zien dat je oog hebt voor een betere compositie. De dieren en bomen waar ze onder staan trekken onmiddellijk de aandacht. Dat heb je nodig om de kijker meteen te boeien en vast te houden. Verder kunnen we dan nog via een mooie diagonaal genieten van de prachtige spar om te eindigen bij het gebouw heel mooi belicht door de lage winterzon die zorgt voor prachtige kleuren die je heel mooi weergeeft. De paaltjes en gracht op de voorgrond maken de foto af. Beeld je nu even in dat je iets verder naar achter zou gestaan hebben en wat meer naar rechts gekaderd. Links zo ongeveer tussen de twee groepen zebra’s. Er zouden nog voldoende dieren te zien zijn en de grote boom komt dan meer op de sterke lijn. Van het gebouw was dan ook meer te zien en misschien kwam het wel los van het kader wat meestal een pluspunt is. Rechts bijplakken lukt niet meer maar links bijsnijden kan. Zie je het verschil? De foto wordt nu een echt geheel.
Voor je volgende opdracht had ik graag een detail gezien in een landschap. Succes.
Met deze foto toon je hoe men met een eenvoudige onderwerp een rustige en mooie landschapsfoto maakt. De paaltjes op de voorgrond leiden de toeschouwer naar de prachtige boom die hier de rol van blikvanger goed vervult. Ook een mooie diagonale vlakverdeling door de voorgrond en vijver. Na het spiegelen van de foto wordt deze nog aantrekkelijker en aangenamer om te bekijken door de leesrichting, van links naar rechts. Ik heb de foto meermaals bekeken en steeds bleef mijn blik hangen aan de struik en het kreupelhout vooraan. Deze geven geen meerwaarde aan de foto en belemmeren het zicht op de vijver, die iets afhelt naar links, en de horizon. Klonen is hier geen optie dus gaan we bijsnijden. Nu denk je misschien daar gaat mijn 3:2 panorama. Een detail van een landschap in een bijna vierkante uitsnede kan soms veel boeiend zijn dan. Nu komt de boom volledig tot zijn recht met nog voldoende zicht op de omgeving. Voor de technische afwerking mag er iets meer pit in. De foto komt nogal wazig over. Dit kan je reeds oplossen door bij het RGB histogram de linkse schuiver wat naar rechts te trekken en eventueel het contrast iets te verhogen.
Voor je volgende opdracht had ik graag een onderwerp in een stadszicht gezien.
Bij dit landschap heb je rekening gehouden met de regel van derden door de horizon te plaatsen op ongeveer 1/3 en de watertoren ook en dat is goed.
Om een succesvol landschap te bekomen heb je toch iets meer nodig dan dit wat je hier toont! De uitgestrektheid van de landerijen met daarachter in de verte enkele huizen, bomen en een watertoren vertellen heel weinig omdat alles veraf staat. De wolkenhemel voegt hier wel een positieve noot aan toe en de quasi verlatenheid van de omgeving straalt ook wel iets uit al is de sfeer erg duister en dof.
Breng je onderwerp dichter bij de kijker of zorg er voor dat er op de voorgrond iets merkwaardig is dat schaal geeft aan het geheel en je de kijker kunt meezuigen in het landschap. (vb. rots, beekje, een weg, fiets, bank enz.)
De sfeer die aanwezig is in een landschap speelt hierbij ook een voorname rol, ga dus op zoek naar mooi licht want daarzonder is een landschap heel vaal, je foto straalt dit ook uit.
In de bijgevoegde uitsnede heb ik een poging gedaan om te tonen dat je met deze opname iets meer kon doen door alles dichterbij te brengen. Minder voorgrond, een verhouding 1/5 voor de horizon wat perfect kan, een panoramische uitsnede, versterkte kleuren en een verduisterde hemel maken het beeld een stuk boeiender.
Probeer nog even om dit op een meer overtuigende manier te doen voor je volgende inzending.
Als compositie is dit geslaagd, het gebouw is goed in beeld gebracht, spijtig dat de voorgrond een beetje krap is met als gevolg dat de onderkant van de lichtpaal afgesneden is en afbreuk doet aan de esthetica van het geheel, ook de verticale lijnen kunnen beter gecorrigeerd worden.
De kwaliteit van deze opname laat veel te wensen over want de kleuren lijken helemaal niet natuurlijk, het schept de indruk van een mislukte reproductie van een foto uit een folder, de lucht is hier ook totaal uitgebrand.
In de bijgevoegde correctie is de foto omgezet naar zwartwit om de aandacht te vestigen op de mooie architectuur van het gebouw en het lijnenspel, de voorgrond is er even bij gekloond voor een betere compositie en de verticale lijnen zijn zo goed mogelijk aangepast.
Je hebt getoond dat je de basis van de compositie voldoende begrepen hebt en mag verder gaan naar de volgende reeks lessen bij leraar Dushi, proficiat!
Voor een eerste inzending heb je beslist een foto met enkele goede kwaliteiten ingestuurd en dat is een goed begin. Wat de compositie betreft heb je de horizon op een sterke lijn geplaatst in het bovenste derde van het formaat en dat is goed, het aantrekkingspunt van je foto is de weg die in de verte verdwijnt tussen de bomen maar toch niet ideaal geplaatst is.
Bij het zien van je foto valt het onmiddellijk op dat er hier sprake is van overbelichting! Het is natuurlijk zo goed als onmogelijk om een dergelijke foto goed te belichten op een zonnige dag zonder wolkendek en rond elf uur in de voormiddag. De sensor van geen enkele camera kan deze intense belichting overbruggen en zowel detaillering in de hooglichten als de diepe schaduwen vastleggen, dus onthouden.
Werken met je camera op Iso 800 is geen goed idee voor landschapsfotografie, Iso 100 is veel beter en gebruik maken van een statief is ideaal om goede resultaten te bekomen.
In de uitsneden die hier bijgevoegd zijn kan je zien hoe het beter kan: 1 is jou foto.
2 is jou foto aangepast met Lightroom en uitgesneden volgens de regel van derden, d.w.z. een horizontale zowel als verticale verdeling van het formaat in drie gelijke delen waardoor je twee horizontale en twee verticale lijnen krijgt die mekaar kruisen en dit zijn dan de vier sterke punten in je foto waarop je het onderwerp kan plaatsen.
3 dezelfde uitsnede als 2 maar de foto is horizontaal gespiegeld waardoor het beeld de leesrichting volgt en in veel gevallen een sterker beeld oplevert.
4 waarschijnlijk de beste uitsnede omdat je een diagonale lijn krijgt die vanuit de linker onderhoek vertrekt naar het einde van de weg die op een sterk punt rust. De horizontale verdeling van de vlakken is ook in orde volgens de regel van derden en het groot stuk heldere lucht waarin niets te zien is, is nu fel verkleind waardoor het minder de aandacht afleid. Verder is alles wat dichterbij gehaald waardoor de foto beter tot zijn recht komt.
Voor een volgende inzending mag je dit nog een keertje proberen met de tips die je nu gekregen hebt, werk niet overhaast en keer desnoods nog een keertje terug naar dezelfde plaats om dit over te doen als de resultaten niet echt beter zijn.
Met deze foto ben je er in geslaagd om de voorwerpen goed in beeld te brengen, mooi zo! Deze opstelling is vrij eenvoudig en misschien had het zoutpotje een beetje meer naar voor of achter kunnen staan om het geheel minder strak te laten lijken.
De witbalans is nu goed en alles is scherp, enkel de stofdeeltjes zijn te vermijden, die kan je achteraf gemakkelijk wegwerken. In de uitsnede is het stof verwijderd en door de foto een beetje te kroppen komt het geheel nog beter tot zijn recht.
Als laatste opdracht graag een foto van een modern gebouw of een deel daarvan, probeer om een beetje origineel te zijn in de manier waarop je dit in beeld brengt.
In vergelijk met je eerste inzending is deze foto een hele stap vooruit, de composite is hier zeer goed!
Voor de verticale verdeling van het formaat heb je gekozen voor een verhouding van plusminus 1/3-2/3. Daarnaast heb je goed gebruik gemaakt van het lijnenspel van de bomen op de achtergrond die samenkomen op een sterk punt volgens de gulden snede. De plaatsing van de twee boomstammen is slim gekozen want dit geeft de kijker een realistischer beeld van de omvang van dit landschap, prima gedaan!
Het enige wat hier ontbreekt is een correcte witbalans (teveel geel) al is dit achteraf soms moeilijk in te schatten en zijn kleuren vaak ook een kwestie van smaak, nog belangrijker is een goed gekalibreerd beeldscherm.
In de bijgevoegde foto is de witbalans wat aangepast, bepaalde delen in het bovenste derde zijn doorgedrukt om meer detaillering naar voren te brengen want een heel witte lucht is zelden ideaal als achtergrond.
Op de voorgrond is het groen ook een beetje doorgedrukt om meer variatie in groene tinten te bekomen en de foto meer afwisseling te geven.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap, iets wat deel vormt van een landschap of juist niet maar op een interessante wijze in beeld gebracht.
Je hebt voor deze foto je inspiratie de vrije teugel gegeven en dit is beslist een positief punt. De keuze om zoveel zaken heel dicht op mekaar te pakken is hier misschien niet ideaal want het geheel geeft een beetje een rommelige indruk. Eenvoud is daarentegen altijd een betere optie en als het toch zo is dat alles op de foto moet dan is een oordeelkundige plaatsing van alle voorwerpen van groot belang en dat is niet eenvoudig voor een beginneling en niet de betere keuze.
Let vooral ook op de witbalans die hier in foto 1 niet de getrouwe kleur weergeeft en eenvoudig gecorrigeerd kan worden met vb. Lightroom, in foto 2 is dit aangepast. Er zijn ook veel storende stofdeeltjes aanwezig in de afbeelding die zeker te vermijden zijn om een overtuigend resultaat neer te zetten.
In foto 3 zie je een voorbeeld van een meer eenvoudige benadering van een stilleven, probeer dit zelf eens uit en zoek even op het internet naar de werkwijze om een stilleven te fotograferen, vb. bij digitaletips.nl
Gewoonweg een prachtige foto van dit landschap, daar valt weinig aan toe te voegen, proficiat!
Zeer mooie sfeer, goed belicht, juist genoeg voorgrond met nog een beetje detaillering, uitstekende verdeling van het formaat, de zon op een sterk punt, prima gedaan.
Tip: de rechte lijnen die door de vliegtuigen ontstaan, zou je kunnen weg klonen om het plaatje af te maken, goed die zijn er nu eenmaal aanwezig maar het ontsiert toch deze natuurfoto.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap.
Deze foto is beslist een verbetering op je vorige inzendingen en dat is een positieve wending!
De horizon is goed geplaatst en de diagonale lijn van de gewassen die je als inleiding gebruikt hebt is goed want die brengt de ogen van de kijker naar de landbouwmachines waar de actie plaatsvindt.
Het plaatje is zeker niet mis want het geeft een overzicht van van de omgeving maar een sterke compositie is het evenmin omdat de actie zich veraf afspeelt en de voorgrond weinig interessant te bieden heeft.
De foto lijkt eerder dof, door de belichting wat aan te passen, presentie en contrast te verhogen oogt de foto een stuk beter. (vergelijk 1 en 2)
Uitsnede 3 is een voorbeeld die qua compositie veel meer te bieden heeft, de focus ligt op de machines die het werk verrichten. (positie = sterk punt volgens de regel van derden)
De mooie sfeer die rond de landbouwmachines hangt, de inleiding en de omgeving geven een meerwaarde aan deze landschapsfoto waarin alles beter tot zijn recht komt.
Probeer nu even een dergelijke foto te maken waarin de aandacht naar het hoofdonderwerp gaat en waarbij je rekening houd met de indeling van het formaat en plaatsing van het onderwerp volgens de regel van derden.
Het onderwerp dat je gekozen hebt is een mooi modern gebouw, de compositie die je daarvan gemaakt hebt is beslist aanvaardbaar maar tevens ook voor verbetering vatbaar, in elk geval is dit een goede start!
Bij het maken van een foto met een statisch onderwerp heb je de nodige tijd om alles vooraf te plannen, desnoods kan je achteraf nog een kleine hoeveelheid kroppen om het beeld af te maken.
Je hebt gekozen voor een beeldvullende weergave van het gebouw met op de voorgrond een stuk gras en enkele bomen, dit heb je vrij goed gedaan. Het is natuurlijk spijtig dat er in het straatbeeld dikwijls storende elementen aanwezig zijn maar dat is een werkelijkheid die we moeten aanvaarden.
In de uitsnede is er gekozen om nog meer beeldvullend te gaan en gebruik te maken van het contrast in vorm en aantal tussen de drie bomen en de vier spitse daken. Op die manier krijg je een beeld dat sterker overkomt.
Je hebt getoond dat je de beginselen van de compositie begrijpt en mag verder gaan naar de lessen bij Dushi, succes verder en proficiat!
Sirduke - inzending 7 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Sirduke,
Het idee voor de foto is voor wat het onderwerp betreft goed gekozen maar de realisatie in zijn geheel is niet overtuigend genoeg om er een sterke compositie van te maken.
De plaatsing in het formaat op een derde van links is goed maar de plaatsing van het onderwerp in zijn geheel zou een stuk beter kunnen, het hoofd van het mannetje zou meer op een kruising van sterke lijnen mogen staan. Zie als voorbeeld in de bijgevoegde uitsnede het beige gedeelte dat opgevuld kon worden door het gebouw mits een beter standpunt te kiezen.
De correctie van de lijnen van het gebouw maken de foto een stuk rustiger en minder verwarrend (lees: storend) voor de kijker, vervormde perspectieven en schuine lijnen vormen in deze foto geen meerwaarde. De belichting van het kunstwerk is nog niet ideaal en de kleuren zijn wel erg dof.
Wanneer je een bespreking van een foto krijgt is het niet de bedoeling om een foto uit eenzelfde serie op te sturen al is die misschien iets beter want daaruit leer je meestal heel weinig. Het is veel beter om opnieuw op stap te gaan en te proberen met de gekregen tips een betere foto te maken.
Er is ook helemaal geen haast bij, experimenteer zelf eerst een beetje, evalueer je werk en wees kritisch, zomaar een foto insturen rendeert niet veel!
Als aanbeveling zou het goed zijn om nog iets langer stil te staan bij deze opdracht. Zoek een plaats waar er niet veel storende elementen aanwezig zijn in het straatbeeld en probeer je onderwerp en achtergrond zo boeiend mogelijk weer te geven door gebruik te maken van gepaste en creatieve instellingen van je camera.
Wat een contrast met je vorige inzending, mooi zo!
Deze foto is zeer origineel door de keuze en de behandeling van het onderwerp met een goede diagonale plaatsing in het formaat en gebruik van de fel contrasterende kleur van het lint.
De foto zou nog meer uitstraling kunnen hebben door gebruik te maken van een uniforme achtergrond in een tint dat het onderwerp nog meer sprankel kan geven, bv. wit, zeker het proberen waard.
Een goede diafragma keuze heeft hier gezorgd voor een aangename wazige achtergrond.
Als laatste opdracht graag een modern gebouw of deel van een gebouw, probeer een beetje creatief te zijn met de compositie.
Sirduke - inzending 6 - onderwerp in een stadszicht
Hallo Sirduke,
Dit was al heel lang geleden dat ik nog een inzending van jou binnenkreeg, welkom terug!
Deze foto van een kunstwerk in het straatbeeld is qua scherpte op het onderwerp en de wazige weergave van de achtergrond goed geslaagd.
De compositie is daarentegen minder overtuigend opgebouwd omdat de foto nu hoofdzakelijk uit twee delen bestaat.
Aan de linkerkant: het kunstwerk met daarachter de boom die eerder storend werkt waardoor het onderwerp moeilijk los komt te staan van de achtergrond. Ook de belichting van het onderwerp is niet erg overtuigend omdat dit erg duister is.
Aan de rechterkant: dit deel neemt minstens de helft van de totale oppervlakte in beslag en minimaliseert daardoor de voorname rol van het onderwerp en dat is spijtig.
De keuze van het standpunt is zeker niet ideaal, had je misschien gekozen voor het gedeelte van het gebouw met de ramen dan was dit een stuk beter geweest als achtergrond voor het onderwerp. In je foto is de achtergrond aan de rechterzijde veel helderder dan het onderwerp en dit kan de bedoeling niet zijn want daar gaat de aandacht van de kijker nu beslist naartoe!
Niettegenstaande dat een beter standpunt mogelijk een betere foto kon opleveren is het altijd de vraag of er in dit geval dan toch niet teveel storende elementen aanwezig zouden zijn in de foto?
Een andere uitsnede, de oplichting van het onderwerp en een betere plaatsing in het formaat leveren hier al een beter beeld op al zou ik dit beslist nog geen goede opname durven noemen maar het toont je in welke richting je kan gaan.
Voor een volgende inzending is het aangeraden om nog verder te doen met deze oefening want dit heb je nog niet onder de knie Sirduke.
Als stilleven kan dit origineel onderwerp een geslaagde foto opleveren maar in de context waarin je dit gefotografeerd hebt is de visuele waarde daarvan grotendeels verloren gegaan.
Om een stilleven een meerwaarde te geven is het belangrijk om te kiezen voor een geschikte ondergrond en achtergrond, best met een naadloze overgang. In je weergave ben je daarin niet geslaagd om een boeiende opbouw van het beeld te verzekeren omwille van teveel storende elementen die geen meerwaarde voor de foto zijn.
Het spel van licht en schaduw kan daarin ook een grote rol spelen, maak bv. gebruik van een originele belichting van het onderwerp.
Met dit voorwerp zou je dit nog een keer kunnen overdoen rekening houdend met de tips!