De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
27-11-2014
pctime 4de inzending - Macro of close-up.
Hallo pctime. Prachtige macro. Super scherp met schitterende kleuren. Voor de compo had volgens de regels links wat minder er rechts wat meer ruimte gemoeten. Verder niets op aan te merken. Heel verdienstelijke foto. Proficiat. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Mayka. Een fraai dieptezicht van een drukke winkelstraat vol gekleurde reclameborden in verschillende vormen en kooplustige passanten in een bruisende stad. Ik veronderstel dat het onderwerp hier de vrouw met het hondje is. Goed gekozen, die horen erbij. Stond ze even stil en keek ze naar iets wat haar aandacht trok? Ook een typisch beeld in een winkelstraat. Alleen vind ik het een beetje spijtig dat ze niet iets meer naar links staat, meer in het beeld. Had je hier gewacht tot ze weer begon te stappen had het bij het volgende beeld zo geweest. Gezien de vrij trage sluitertijd van 1/80 sec. had je dan misschien de beweging weergegeven wat de dynamiek zou verhoogd hebben. Bij zulke straatfotografie de ontspanstand op continu zetten en verschillende opnames maken van hetzelfde tafereel geeft je de mogelijkheid er nadien de beste uit te halen. Wel opletten met de hier gebruikte camera-instellingen. Een trage sluitertijd geeft kans op bewegingsonscherpte uit de hand en F4.8 het risico dat niet alles scherp is van voor tot achter. Door de iso te verhogen kan je de sluitertijd versnellen en/of het diafragma verkleinen. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Franscisca. Het doet me plezier je vorderingen te zien. Je hebt er een heel mooi detail uitgekozen. Heel mooie kleuren en belichting. Een symmetrische foto doet het altijd goed op voorwaarde dat die dan echt symmetrisch is maar vooral, zeker hier, dat ze mooi recht staat. Dit had je door de stand van de camera zeker kunnen bekomen. Als ik de foto goed analyseer denk ik dat een beetje meer naar links, de camera echt horizontaal houden en het beeld symmetrisch kaderen de foto perfect zou geweest zijn. Misschien was er dan nog een lichte lensvervorming, meestal niet zo erg (geeft soms nog een mooi effect ook) en eventueel gemakkelijk te verbeteren. Als je de mogelijkheid hebt om bij jouw camera een raster in de zoeker te zetten, zeker doen. Het is een enorme hulp bij het kaderen. Ik heb geprobeerd de foto te bewerken om je een idee te geven hoe ze volgens mij zou moeten zijn. Daar zijn wel enkele meer gevorderde bewerkingen voor nodig waar jij je hoofd nog niet hoeft over te breken. Het is nog altijd beter en vooral veel eenvoudiger, eens je het onder de knie hebt goed op te letten tijdens het componeren. Maak vooral meerdere foto’s uit verschillende standpunten, een beetje meer naar links of rechts geeft soms een heel ander resultaat. Door de vorderingen die je gemaakt hebt tijdens deze les ben ik er zeker van dat je de beginselen van de compositie voldoende beheerst om verder te experimenteren tot schitterende foto’s. Je mag dus overgaan naar de volgende les. Ik wens je daarbij veel succes. Groetjes Sloeber
De tweede mooie foto van deze locatie hier bij de les. Dus even copy-past. Een statig kasteel op een sterk punt tegen een heuvel vol mooie herfstkleuren. Een rivier die mooie diepte geeft met een romantisch bruggetje. Het eilandje op de voorgrond hoort er gewoon bij. Wat een idyllisch beeld. Hier heeft de lange sluitertijd voor een bijkomend mooi rustgevend effect van de rivier gezorgd. Voor de compo zie ik het witte gebouw links eerder als afleiden dan als een meerwaarde. Door zo bij te snijden verlies je wel wat van de rivier onderaan. Dat vind ik niet zo’n probleem. Nog voldoende rivier die nu links uit de hoek vertrekt en het bruggetje komt dan samen met de basis van het kasteel (horizon) minder centraal, meer op een sterke lijn. Het eilandje ligt minder dominant de aandacht op te eisen in voorgrond. Ik vermoed hier een blauwe sluier op de foto. Dacht eerst aan het blauwe uurtje maar gezien de tijdstip van opname (17u37) is de foto daarvoor een 30-tal minuten te laat genomen. Die dag lag dat tussen 16u45 en 17u05, 10 min. voor en na zonsondergang. Als ik het blauw verminder worden de kleuren warmer en komen de mooie herfsttinten beter naar voor. Hier blijft het natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Ik zie deze foto eerder als ‘Onderwerp in een landschap” wat normaal de eerste opdracht is. Daarom verwacht ik van jou voor de volgende opdracht een overzichtelijk landschap. Succes.
Wawil 4de inzending - Onderwerp in een stadszicht.
Hallo wawil. Ik heb deze foto al enkele malen bekeken en geraak er niet goed uit. Wat is hier het onderwerp in dit stadsdeel? Het standbeeld, de auto of de kerk? Ik vermoed het standbeeld op de voorgrond. Waarom moest de auto erbij? Die stond daar waarschijnlijk geparkeerd en wachten tot de eigenaar er terug mee wegreed zou te lang duren. Dan kan je toch op zoek naar een ander standpunt. Van zo een mooi kunstwerk genomen van de voorzijde en de kerk kan je beter een foto apart nemen. Een combinatie van de twee , wat hier misschien de bedoeling was, zou kunnen maar dan met minder storende elementen erbij zoals ook de betonpomp die serieus wedijvert met de toren en de twee grote ramen die fel afleiden. Als het standbeeld het onderwerp is staat het heel centraal. Dat kan soms een mooie compo opleveren maar hier wordt het helemaal opgeslorpt door de drukte errond. Op een sterk punt zonder de auto, ramen en betonpomp erbij zou het al meer de aandacht opeisen en geeft het samen met de kerk op de achtergrond een mooier zicht. Deze opdracht is voor mij een van de moeilijkste maar wel heel belangrijk om te leren tot mooie composities te komen. Het komt erop aan het onderwerp zodanig weer te geven dat het onmiddellijk alle aandacht krijgt. Het stadsgedeelte erachter mag niet te afleidend werken. Een creatieve fotograaf zal zelden een foto van een onderwerp nemen zoals hij het op het eerste gezicht ziet. Hij gaat er rondlopen, het vanuit verschillende standpunten bekijken, waarbij een lager van dichtbij soms heel mooie effecten geeft, en kijken of de achtergrond passend en niet te afleidend overkomt. Probeer het nog eens opnieuw. Met deze tips rekening houdend wordt het zeker een mooie foto. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo tsp. Wat een verschil en vooral verbetering met jouw vorige macro. De orchidee staat er mooi en goed scherp op in een heel aantrekkelijke compo. Mooie wazige achtergrond waar het onderwerp goed van loskomt. Het bloemetje linksonder zou ik proberen te vermijden hebben en boven iets verder van het kader. Voor de rest niets op aan te merken en prima gedaan. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber
ghisdes 3de inzending - onderwerp in een stadszicht.
Hallo ghisdes. Een mooi en gedenkwaardig onderwerp de poppies en Menenpoort met nog een duidelijk zicht van het stadsgedeelte. Door de goede belichting staan de klaprozen mooi in het zonlicht. Ook prima kleuren. Het geheel komt echter nogal druk en log over omdat het gebouw zelf tot bijna de helft van de foto reikt, wat in deze compo niet zo mooi is, en het linkse lichte gedeelte ervan samen met de toerist met blauwe tas teveel aandacht opeisen. Door zo bij te snijden gaat de blik van de kijker onmiddellijk naar de essentie van de foto en vooral naar de klaprozen waar er nu iets minder van opstaan maar zo een echte blikvanger worden. Dat er boven een stuk van het gebouw af is vind ik hier niet zo erg, de leeuw langs achter gefotografeerd is ook niet zo fraai. Het ronde ornament komt zo wel op een sterk punt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Je foto is te groot geplaats max. mag 1024x800 deze is 1195x800. Deze keer heb ik ze verkleind de volgende maal zal ik ze moeten weigeren. Opletten dus!!!
Franscisca 6de inzending - detail van een modern gebouw.
Hallo Franscisca. Al een kleine verbetering tegenover je vorige foto. Ik zie dicht echter meer als een gedeelte. Een bijna hele zijgevel kan je toch moeilijk een detail noemen. Hier zitten nochtans mogelijkheden in. Ik veronderstel dat je met een zoomlens werkt. Je eerste foto was genomen met 72 mm. deze met 18 mm. Een groothoek is nu niet meteen het ideale objectief om een detail te maken vanaf die afstand. Je hebt de foto wel bijgesneden maar toch. Ik ga je deze opdracht nogmaals laten overdoen omdat dit een heel belangrijke oefening is om tot een creatieve compo te komen maar vooral om deze te kiezen uit een totaalbeeld waar je voorstaat. Het detail hoeft niet van de derde verdieping of hoger te zijn. Lager, zeker bij moderne gebouwen zijn ook details te vinden waar een mooi foto met creatieve compo van te maken is. Dat moet ook niet altijd een volledig balkon, raam of deur zijn. Een gouden regel voor detailfotografie is “Less is More” of hoe minder hoe beter. Dit betekend niet “kleiner”, maar een mooi onderwerp geïsoleerd uit het totaal op een eenvoudige manier weergeven zonder teveel storende dingen errond. Als dat dan nog op een goede plaats staat volgens de regel van derden is je foto al voor 80% gelukt. Iets bijsnijden mag maar probeer toch om wat je wil weergeven zo volledig en afgewerkt mogelijk te maken tijdens het kaderen. De uitsnede als voorbeeld is een 3:2 portretformaat dus bijsnijden was niet hier nodig geweest. Succes. Je foto is veel te groot geplaats max. 1024x800 deze is 989x1101. Deze keer heb ik ze verkleind de volgende maal zal ik ze moeten weigeren. Opletten dus!!! Groetjes Sloeber
Mooie bloem, kleuren en achtergrond waardoor ze er goed van loskomt maar de compo kan beter. De naar boven doorlopende stengel en het blad geven geen meerwaarde aan de foto met als onderwerp de bloem. Integendeel, ze werken heel afleidend. De bloem staat heel centraal wat hier niet zo mooi overkomt. Maar wat vooral opvalt is de onscherpte over gans de foto. Denkelijk bewegingsonscherpte door een te trage sluitertijd. 1/60 met 200 mm. is veel te traag zeker uit de losse hand. De regel is dat de sluitertijd minstens hetzelfde moet zijn als de brandpunt. Hier dus 200. Hoger is nog beter. Ook rekening mee houden dat zelfs op statief buiten een zuchtje wind het onderwerp doet bewegen wat met zo een lange sluitertijd onscherpte geeft. De foto verscherpen heeft hier geen zin. Ik heb de scherpte fel verhoogd wat het iets beter maakt maar nog niet zoals het zou moeten. Oververscherpen geeft dan weeral van die nare verschijnselen zoals flikkeringen, witte randen ed. Dat noemt men artefacten en kunnen een foto volledig ontsieren. Gebruik nooit de dichtste afstand die je lens toelaat tot het onderwerp. Eventjes achteruit en de autofocus kan zijn werk doen. Zit je ietsje te dicht dan laat die het afweten. Best ook puntgericht scherpstelen op hetgeen je echt scherp wil. Met deze zaken rekening houdend zal de opdracht zeker lukken. Daarom ga ik je ze laten overdoen. Succes.
Fransciscia 5de inzending - Detail van een modern gebouw..
Hallo Franscisca. Het gebouw staat er na een kleine lenscorrectie mooi op in een heel goede compo. De opdracht was echter “Detail van een modern gebouw”. Deze opdracht is bedoeld om de creativiteit van de cursist te beoordelen. Daarom ga ik je deze opdracht laten overdoen. Succes. Groetjes Sloeber.
Djambo 2de inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Djambo. Een mooie actiefoto die ook onder straatfotografie niet zou misstaan. Je hebt de ontsnapte koeien er goed opgezet met prachtige rustieke bomen en nog een mooi zicht op de omgeving. Opdracht dus zeker geslaagd. Die zwarte houdt je goed in het oog. Hopelijk is het goed afgelopen. Je weet maar nooit met zo’ beesten. De compo zit goed al mag er onderaan wat af om de koeien op een sterke 2/3de lijn te krijgen en zo meer op de voorgrond. Van de koterij rechts zou ik ook een stuk afdoen. Zwarte koeien tegen een lichtere achtergrond mooi met nog voldoende details weergeven in een foto is altijd een kwestie van juiste belichting of nabewerking. Hier heb ik de donkere delen en schaduwen sterkt opgelicht om detail in het beest te krijgen. Iets overbelichten kan soms ook helpen. De typische oranje gloed van de herfstzon geeft een warme foto maar hier iets teveel. Door de witbalans iets koeler te zetten of oranje te verminderen wordt het beter. Ik heb ook iets meer contrast gegeven en een beetje verscherpt om de structuren van de bomen en witte koeien naar voor te brengen, die van de omgeving volgen dan automatisch. Voor de volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Mayka. Een typische agrarisch landschap met bijpassende mooie horizon op een sterke 2/3de lijn. Een mooie lucht is altijd een pluspunt. De lijnen op de akker zorgen voor een mooie structuur. Goed gezien. Dat de bomen links en boven het kader raken als ze er helemaal op moeten vind ik altijd wat jammer in zulke opnames. Dit kon je vermijden door meer naar achter gedaan. Zo had het bruggetje er ook helemaal opgestaan. Op een sterk punt had dit voor extra diepte gezorgd. Ook de weg zou dan in de linker hoek vertrekken met meer groen erbij los van het kader. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo pctime. Een heel mooi zicht op deze gezellige straat. Prima uitvoering van de opdracht. Het terras als blikvanger nodigt uit om even te pauzeren. Heel goede diagonale diepte nog versterkt door de schaduw en bloempotten op de voorgrond. Het zicht leidt verder naar de mooie huizen deels belicht door de felle zon waar door de juiste belichting de details nog ruim voldoende zichtbaar zijn. De wandelaars en de persoon in het overdekte terras zijn zeker een meerwaarde in dit fraai stadsbeeld. Auto’s en verkeersborden zijn nu eenmaal een probleem in de stad. Hier blijft mijn blik hangen aan het grote bord. Een ander standpunt kiezen om het te vermijden en dit beeld te behouden lijk mij hier niet evident. Daarom even wat bijgesneden en gekloond. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo tsp. Ik veronderstel dat je hier als onderwerp in het dorpszicht het huis boven rechts gekozen hebt. Mooi hoor en op de juiste plaats neergezet. De witte gevel en kronkelende weg leiden ons er diagonaal naartoe. De weg eindigt op een fraai zicht van de achterliggende hoeve met mooie poort. De boom boven het dak, de prima kleuren en belichting maken de foto af. Knap gemaakt dorpszicht met heel aantrekkelijke compo. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Het onderwerp mag je zelf kiezen. Succes. Groetjes Sloeber
elja75 - 6de inzending - Detail van een modern gebouw.
Hallo elja75 Wat een verschil met jouw vorige inzending. Prachtig detail. Een foto waar duidelijk is over de compo is nagedacht. De onderste ramen als drie kaders in een lichte diagonaal op een sterke lijn. De bovenste op een sterk punt. Als kers op de taart de schitterend belichting, kleuren en structuren. Knap gedaan. Voor mij heb je de basisregels voldoende onder de knie om deze verder creatief uit te werken en over te gaan naar de volgende les Ritme en Structuur. Nog veel succes met je volgende lessen. Groetjes Sloeber
Hallo Chris. Welkom bij de lessen. Jouw eerste inzending is meteen een schot in de roos wat betreft de compositie. Die bewijst dan eenvoud ook mooi kan zijn. De horizon op een sterke 2/3de lijn, mooie voorgrond en lucht gescheiden door het lijnenspel van de teruggetrokken zee. Zonder de wandelaars, die je op de juiste plaats gezet hebt, zou de foto veel van haar waarde verliezen. Het zit hem soms in dat kleine detail. Je schrijft dat de foto zo onbewerkt uit de camera komt. Dat merkte ik meteen. Door er iets meer pit in te steken wordt ze nog expressiever. De structuur van het stand en de wolken tegen in de blauwe lucht komen beter naar voor wat de foto minder “vlak” maakt. Voor een gevorderde fotograaf zal een foto zelden of nooit uit de camera komen zoals hij het beeld wilt weergeven. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber
Hallo Franscisca. Een heel mooie studie van dit vogeltje. Je hebt hier gekozen voor een tamelijk centrale uitsnede. Als we die nu wat aanpassen komt de vogel echt in een centrale diagonaal te staan met het kopje en oog op een sterk punt wat het onderwerp nog meer in de picture zet als close-up. Je gebruikt hier de scenestand Action (High speed) welke heel handig is om zulke heel beweeglijke diertjes te fotograferen. Hier moet men wel rekening houden met het feit dat de camera dan een snelle sluitertijd gaat kiezen met als gevolg een groot diafragma, hier f2.8, wat heel goed is voor een mooie dof maar een heel precieze focus vraagt om het onderwerp er echt scherp op te hebben. Dat is je hier goed gelukt al mag de foto iets verscherp worden. Wat die instelling ook doet is de iso soms drastisch verhogen, hier 1600, waardoor men vlug ruis krijgt, voornamelijk in donkere delen. Kan het zijn dat jij hier de ruis over gans de foto verwijderd hebt met als gevolg dat het onderwerp minder scherp en gedetailleerd wordt. Dit is normaal mij ruisverwijdering. Ik heb de foto eerst verscherpt en wat meer contrast opgezet (de ruis werd dan terug zichtbaar) en dan uit de achtergrond de ruis selectief verwijderd. Zo blijft het onderwerp mooi scherp. Een beetje jammer dat dit niet zo goed te zien is hier op het blog. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber
Mayka 1ste inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Mayka. Welkom bij de lessen. Knotwilgen op een rij zijn een heel dankbaar onderwerp waar men een heel mooie compo met diepte mee kan maken. Hier vraag ik mij af waarom je de stammen als blikvanger met de onderkant zo centraal in de foto geplaatst hebt met veel aandacht op de begroeiing van de voorgrond. Was deze foto nu links begonnen met een statige knotwilg in zijn geheel of toch bijna helemaal erop met de andere in een lange rij volgend dan kreeg je een mooie diagonaal van de stammen met de basis op een sterke lijn eindigend op een sterk punt in een aantrekkelijke diepte. Dus hier had je meer naar achter moeten gaan en vooral hoger kaderen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden daarom heb ik er een foto bijgeplaatst om jou een idee te geven. Aangezien dit meer een onderwerp in een landschap is verwacht ik voor de volgende opdracht een overzichtelijk landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo pctime. Koeien zijn altijd een dierbaar en rustgevend onderwerp in een landschap. De kleuren ervan zijn hier goed in harmonie met het gras en de herfstkleuren op de achtergrond. Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander van grote eentonige voorgronden. Hier werkt die heel afleidend ten opzichte van de mooie achtergrond en houdt de blik van de kijker te lang vast. Dat kan nooit de bedoeling zijn als men een onderwerp er wil laten uitspringen als blikvanger. Ook staan de koeien hier heel centraal. De heuvels in de verte eindigen heel dicht tegen het kader wat het ruimtegevoel en diepte sterk verminderd waardoor de aandacht op de voorgrond nog wordt vergroot. Door hoger te kaderen en onderaan bij te snijden gaat de aandacht onmiddellijk naar het onderwerp op een sterke 2/3de lijn en de mooie kleurrijke achtergrond. Het panoramaformaat met mooie diagonale evenredige vlakverdeling komt rustiger en weidser over. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Fransciscia 3de inzending - Onderwerp in een stadszicht.
Hallo Franscisca. De schoongemaakte kerk van Vilvoorde waar ik mijn jeugd nog naar preken in het Frans geluisterd heb. Ze staat er mooi maar wel erg centraal op. Normaal mag dat voor zo’n gebouw maar hier vind ik het spijtig dat je niet meer naar rechts gekaderd hebt. De parking links met de auto’s brengen weinig bij. De gebouwen van de Stationlei op de achtergrond daarentegen zouden een fraai zicht zijn met een mooi diepte wat het stadszicht zeker ten goede zou komen. Er zit ook redelijk wat lensvervorming die heel eenvoudig te verwijderen is in de foto. Van heel dichtbij kan dat soms mooie effecten geven maar vanaf die afstand is het niet aantrekkelijk. De kerk zakt er als het ware onderdoor. Auto’s en verkeerborden zijn niet meer te vermijden in onze steden. Dat felrode aandachttrekkende verbodsteken zou ik toch klonen. Voor je volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes. Groetjes Sloeber