De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
08-04-2015
NadiaD 6de inzending-detail van een modern gebouw.
Hallo Nadia. Een beeldvullende egale compositie die dit onderwerp op de enig mogelijke wijze kan weergeven. Hier gelden geen regels van sterke lijnen en punten. De architectuur van donkere en lichtere vlakken met afwisseling van raamstrukturen maakt het geheel wel tamelijk druk maar toch de moeite om een tijdje langer naar te kijken. Zo een beeld zou echter perfect recht moeten staan. Daarom de lensvervorming wat aanpassen. Je mag verder naar de les Ritme en Structuur. Klik even hier rechts op het blog om er kennis mee te maken en meteen de eerste opdracht te kennen. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Jilda. Welkom bij de lessen. Mooi Kempisch landschap waar je goed gebruikt gemaakt hebt van de structuren van de bomen in de winter. Ze steken mooi af tegen de helderblauwe hemel. De overgang van grasland naar duinenrij op de achtergrond zorgen voor een mooie diepte en kleurvariatie. Mijn eerste blik op jouw foto werd te lang vastgehouden op de grote, nogal eentonige ondergrond. Pas nadien zag ik de mooie bomen, horizon en kleurenvariaties.. Dus het geheel sloeg niet aan. Zo een landschap zonder echte blikvanger of aandachttrekkend onderwerp moet is zijn geheel onmiddellijk de kijker boeien in zijn geheel. Dat bekom je eenvoudig door onderaan een flink stuk weg te snijden. Het formaat wordt zo ook echt landschap wat ik dit geval mooier overkomt. De horizon staat dan ook op een sterke lijn waardoor de aandacht onmiddellijk naar de essentie van de foto gaat en de blik daar zeker langer zal vasthouden. Een horizon in het midden van een foto kan soms heel mooie zijn zoals bvb. bij een weerspiegeling in water van een gebouw of bomen. Voor een gewoon landschap komt dit zelden mooi over. Door het gebruik van een groothoek heb je een lichte lensvervorming waardoor de buitenste bomen iets naar binnen hellen. Ik heb dat even aangepast. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een opvallend, aandachttrekkend onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Wouchkin. Prima kleuren en belichting van deze stamper en helmknoppen. Mooi vertrekkend vanuit de hoek met nog voldoende ruimte errond komt het volledige onderwerp goed los van de mooie rustige achtergrond. Door het gekozen scherptepunt en diafragma domineert het wazige gedeelte volledig de voorgrond met slechts een deel van één helmknop scherp erachter. Die heb je dan als blikvanger centraal in het beeld geplaatst i.p.v. op een sterk punt. Dit beeld zal te kijker niet echt boeien of lang vathouden. Het komt nogal verwarrend over. Door de uitsnede en focus zo aan te passen gaat alle aandacht onmiddellijk naar de voorste helmknop die nu minder centraal staat met zijn mooie structuur als blikvanger. Men ziet dan onmiddellijk wat de bedoeling van de fotograaf is en zal zeker wat langer blijven kijken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber
freddy69 5de inzendig - onderwerp van een modern gebouw.
Hallo freddy.
Heel creatief bezig geweest met dit mooi uitgekozen detail dat door de schuine muur enigszins surrealistisch overkomt. Je hebt de schuine uitbouw misschien willen benadrukken door er een groot gedeelte van te fotograferen. Hierdoor wordt de compo en het totaalbeeld niet zo boeiend en komt het geheel nogal eentonig over. Wat de kijker vooral zal boeien (de schuine lijnen en vlakken in het glas) heb je hier volledig naar de rechtse helft gebracht. Het grote vlak zal zijn aandacht zeker trekken maar door de eentonigheid ervan zal die aandacht voor het totaalbeeld vlug verdwijnen en dat is spijtig bij deze opvallend creatieve opname. Ik zie hier twee mogelijkheden om het wat boeiender te maken. 1- De scheiding muur - glas centraal plaatsen zodat het beeld evenwichtiger wordt en in zijn geheel alle aandacht opeist. 2- Meer naar rechts kaderen zodat de schuine muur op een sterke lijn komt en het contrast steen - glas benadrukt wordt met een groot maar niet eentonig vlak. Mijn voorkeur gaat naar de eerste aanpassing. Voor mij heb je voldoende creatieve inzichten in compositie om er verder mee te experimenteren en mag je overgaan naar de volgende les Ritme en Structuur. Neem alvast een kijkje op het blog door hier rechts op de foto te klikken. Zo weet je meteen hoe het er aan toegaat en wat je eerste opdracht is. Succes.
PBlondeel 1ste inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo PBlondeel. Welkom bij de les, meteen met een heel mooie binnenkomer. Een prachtig plekje gezien en goed vastgelegd. Prima kleuren en belichting. Het onderwerp, het huisje, staat dan wel tamelijk centraal in de foto maar gezien de mooie omgeving zeker niet storend. Links of rechts bijsnijden zou de sfeer verknoeien. Wat wel heel opvallend en voor mij er teveel opstaat is het stukje van de balustrade. Het maakt de foto onrustig en geeft vanuit dit standpunt geen meerwaarde aan het rustige landelijke beeld. Ook de verlichtingspaal rechts mag eraf. Zo wordt het een heel mooie idyllisch en rustig plaatje. Ik zie in deze foto meer de opdracht, onderwerp in een landschap. Daarom verwacht ik voor de volgende opdracht een overzichtelijk landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Wouchkin 5de inzending Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
Hallo Wouchkin. De opdracht ditmaal uitgevoerd zoals het moet. We zitten midden in de stad en hebben een mooi zicht op het appartementsgebouw als hoofdonderwerp en blikvanger. Ook enige straatanimatie kleurt het beeld. Nu vraag ik mij toch af waarop jij je geconcentreerd hebt tijdens met componeren van deze foto. Wou je de fietser rechts er absoluut bij? Heel goed, zorgt voor enige spanning en interactie in het beeld en da’s altijd mooi meegenomen. Waarom ben je hen niet even blijven volgen tot hij voorbij de witte auto was net voor de blauwe en enkele foto’s na elkaar genomen? Zo kwam het gebouw meteen op een sterke lijn en was je verlost van die geparkeerde auto’s en huizenblok die, zeg nu zelf toch niet zo interessant zijn om naar te kijken. De carrousel links vind ik veel aantrekkelijker. De stoeprand en paaltjes geven wel een mooi diepte, spijtig dat die zo abrupt stopt tegen de auto’s. Een vierkante uitsnede geeft al een beter beeld al zou ik bij gelegenheid op deze plaats een mooi standpunt uitzoeken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
Welkom bij de lessen. Als eerste inzending toon je ons hier een fraai beeld van een moerassig gebied. Het is altijd een uitdaging zo een toch enigszins eentonig landschap mooi vast te leggen. Je bent er goed in geslaagd. De afwisseling van de deels nog groene en verdorde vegetatie in combinatie met het water zorgen voor voldoende afwisseling in de voorgrond. De bomenrij maar vooral de grote eiken maken het plaatje af. Ik kijk met veel plezier naar je foto, vooral de voorgrond vind ik als verwoed natuurfotograaf heel interessant. Eenmaal boven interesseert het gedeelte rechts van de eiken boven de horizon me minder. De reden hiervoor is dat de bomen te centraal in het beeld staan. Onbewust wil ik die op een sterk punt zien en hou mijn blik daarop gericht. Wat er verder rechts gebeurd is dan van minder belang. Dus probeer om die ruimte zo klein mogelijk te houden. Links is er vast nog meer moois te zien. Een goed compo maken tijdens de opname bespaard nadien veel tijd. Hier zie ik door knippen en plakken nog twee mogelijkheden. 1- Een vierkante uitsnede (soms een creatieve uitdaging voor een landschap) waar het groen ons door het water leidt naar de horizon met de bomen op een sterk punt. De horizon staat hier niet exact op een sterke 2/3de lijn maar gezien de hoogte van de bomen is dat onvermijdbaar en zeker niet storend. 2- Meer naar links kadreren. Je observatie is heel goed, nu nog wat aan de compositie werken en het worden mooie natuurfoto’s. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp in een landschap. Succes.
Hallo freddy. Fototechnisch goed afgewerkte macro. Prima kleuren en de scherpte op de juiste plaats met een mooie dof. Wat het beeld zelf betreft vind ik het spijtig dat de achterste bloem tegen de voorste plakt en dat geheel nogal centraal in de foto staat. Hierdoor komt het onderwerp niet goed los van de achtergrond. Had je een standpunt gekozen zodat de twee los van elkaar met wat ruimte ertussen staan dan zou dit de aandacht volledig naar het onderwerp brengen en voor meer diepte zorgen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of een detail ervan. Succes. Groetjes Sloeber
Djambo 5de inzending - deel van een modern gebouw.
Hallo Djambo. Met deze foto benadrukt je het gebruik van grote oppervlakten glas in moderne gebouwen. Een foto met veel ritme en een goede diepte. Voor de compo zou ik iets lager gekaderd hebben zodat de onderste lijn helemaal doorloopt tot het einde. Je hebt sinds de eerste inzending mooie vorderingen gemaakt en een goed inzicht gekregen op de compositie. Blijven oefenen en experimenteren. Je mag overgaan naar de volgende les Ritme en Structuur van fotoke (Willy). Op dit blog kan je alvast kennismaken met deze lessenreeks en zien wat daar jouw eerste opdracht zal zijn. Klik hiernaast rechts op de foto van het blog en je bent er. Succes. Groetjes Sloeber
Wouchkin 4de inzending Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
Hallo Wouchkin. Heel fraaie compo. De horizon op 2/3de en de vuurtoren op een sterke lijn. De afsluiting leidt de blik naar het onderwerp en zorgt voor een mooie diepte. Heel goed gezien en gemaakt. De opdracht was echter een onderwerp IN een dorps- of stadszicht. Dat zie ik hier niet. Dit is een panorama met het dorp op de achtergrond. Weliswaar heel mooi gebracht maar niet wat ik bedoelde met de opdracht. Daarom ga ik je die laten overdoen. Zorg voor een foto binnen in een dorp of stad met een mooi opvallend onderwerp erbij als blikvanger en toch nog een zicht op de rest. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Nadia Macro met aangename kleuren en de scherpte mooi op de helmknoppen. Het vraagt wel wat tijd en inspanning om ze allemaal te bekijken, dus geen echte eyecatcher. Steeds een probleem bij een bloem waar ze zo verspreid staan. Door de compo ruimer te nemen zodat ook het gele hart onderaan verder van de rand komt zouden ze minder verspreid over de foto komen te staan wat ze als onderwerp nog meer zou benadrukken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een van een modern gebouw of een detail ervan. Groetjes Sloeber
Hallo Freddy. Een mooi overzicht van de plek waar het gerechtsgebouw in Hasselt staat. Je hebt het gebouw gekozen als hoofthema en het op de juiste plaats gezet in de compo. De sfeer zit er duidelijk in met het gezellig groepje pratende mensen. Wel jammer van de verkeersborden net voor het gerechtsgebouw. Ze vormen vaak een hindernis in een stadsbeeld maar hier had je ze kunnen vermijden door een standpunt te kiezen voor de zwarte auto rechtsonder. Toch een verdienstelijke foto van een fraai stadsplein met een mooie blikvanger erbij. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Ernake. Mooi beeld van een winters tafereel. De toren (staat ietsje scheef) als onderwerp in het landschap heb je op een perfect 2/3de verticale zijn geplaats. Hier vind ik dat niet zo’n goed idee. Hij verdeelt met de mast de foto in drie delen waarvan het linkse met stuk van het dak een niet zo’n interessant afleidend object is. Door zo bij te snijden krijg je een beter totaalbeeld dat alleen de essentie van je mooi gekozen locatie toont. Wat ook onmiddellijk opvalt en met teveel aandacht gaat lopen in de voorgrond is die grote witte driehoek. Door een ander standpunt in te nemen had je die kunnen vermijden en meer van de rivier, de oever en achterliggend landschap erbij kunnen nemen. Voor de verdere afwerking heb ik de foto iets rechter gezet en het grote witte bord gekloond. Voor de volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Wouchkin. Een hele verbetering tegenover jouw vorige inzending. Mooi landschap met schitterend lucht en wolkenpartij. De toren staat op de juiste plaats. De schaduwen en bank geven extra diepte en maken de voorgrond minder eentonig. Mooi gezien. Om zoveel mogelijk van de wolken erop te hebben heb je met de grootboek gewerkt. Prima. Je hebt er echter ook veel van de struiken links bij. Dat vind ik niet zo mooi. Ze houden het zicht op de achtergrond tegen en voegen weinig toe aan de foto, integendeel. Door zo bij te snijden verhoog je het dieptegevoel en het zicht op de horizon. De compo wordt evenwichtiger met nog ruim voldoende mooie wolken. Brede groothoekfoto’s van landschappen kunnen heel mooi zijn op voorwaarde dat er geen minder boeiende objecten opstaan die veel aandacht opeisen en zo het totaalbeeld schaden. De foto mag iets rechtgezet worden (helt af naar links) . Door de belichting en contrast wat te verhogen komt het geheel wat pittiger over. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo freddy. Een mooi overzicht van een rustig landelijk tafereel. Je hebt hier tamelijk hoog gekaderd waardoor er wel veel van de mooie lucht en wolken opstaat. De weidepalen op de voorgrond zorgen voor diepte maar spijtig dat ze op het onderste kader rusten. Iets lager kaderen waardoor ze er los van komen zou beter geweest zijn. Van mij mogen ze er nu helemaal af zodat ze niet storend werken in het mooie zicht. Rechts mag er een stuk af. Die open ruimte draagt niets bij aan de foto en de groep bomen vormt zo een mooie afsluiter. Zo bijgesneden vormt ze samen met de bomen links een mooie doorkijk naar het dorp in de verte. Voor de volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. PS. Je mag de foto’s groter insturen max. 1025x800 wat handiger is voor beoordeling en eventuele aanpassingen. Groetjes Sloeber
Ernake 1ste inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Ernake. Ik zie deze foto als een onderwerp in een landschap en zal ze als dusdanig bespreken. De comporegels heb je hier perfect toegepast. De horizon op een sterke 2/3de lijn en de grote keienpiramide op een sterk punt op de voorgrond. Het geheel komt echter nogal registrerend over (genomen vanuit een standpunt met compo vanaf het eerste zicht). Hier zit meer in met minder objecten en/of een anders standpunt. De afstand tussen de drie piramiden is heel symmetrisch wat nogal eentonig overkomt, samen met het laten samenvallen van de toppen van de twee rechtse met de waterlijn. Een lager standpunt kon dit verhelpen. Een overzicht van zo een piramidespel op een keienstrand kan heel spectaculair en bezienswaardig overkomen. In detail zou ik me hier beperken tot de twee linkse. Nog enkele foto’s van andere in detail zal het de kijker aangenamer en boeiender maken. Door de foto zo bij te snijden concentreer ik me volledig op het eerste bouwwerk, geniet van elk detail en zie een min of meer herhaling ervan op de achtergrond die door een groter diafragma waziger wordt wat de creativiteit zeker zou vergoten en de aandacht helemaal op de voorste houden waardoor de andere mij minder boeit maar toch de zekerheid geeft dat er meerdere waren die mijn nieuwsgierigheid opwekken naar een beeld ervan. En detail van nog enkele andere, met een volledige ander stijl zal ik dan met veel plezier en zonder afleiding bekijken. Een andere mogelijkheid is om er eentje uit te pikken, deze van heel dichtbij te fotograferen met een heel grote lensopening zodat verschillende andere in de achtergrond er heel wazig opstaan (weinig DOF). Zo houd je de aandacht op dat ene onderwerp en laat je de aanwezigheid van de andere zien zonder teveel af te leiden. Het gaat er hier dus altijd om het onderwerp “In the picture” ze zetten en het alle aandacht te geven. Alhoewel het nadien blurren nooit hetzelfde resultaat oplevert als een groot diafragma heb ik in de aanpassing geprobeerd je een idee te geven van wat ik bedoel. Voor de volgende opdracht verwacht ik dan een landschap met de nadruk op het geheel ervan in een mooie compo. Succes. Groetjes Sloeber
freddy-1ste inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Freddy. Een mooi ruraal landschap met een heel opvallend onderwerp mede dankzij de witte gevels. De windmolens op de achtergrond contrasteren met de oude hoeve en houden ons in de huidige tijd. Voor de compo zou ik een deel van de grote eentonige lucht, die niet veel bijdraagt aan het landschap wegsnijden. Ik heb de foto afgelopen week regelmatig beken en steeds gaat mijn blik van de hoeve naar de witte berken. Dit voelt niet zo prettig aan. Door zo bij te snijden houd je alle aandacht bij de hoeve, het onderwerp, zonder afleiding en wordt het beeld veel rustiger met toch nog voldoende zicht op de landelijke omgeving mooi omkaderd door de prachtige eiken rechts en de populieren links. Je hebt hier eigenlijk de tweede opdracht, onderwerp in een landschap, heel mooi uitgevoerd. Geen probleem. Daarom verwacht ik voor de volgende opdracht een landschap met de nadruk op het overzichtelijke ervan. Succes. Groeten Sloeber
De regel van derden perfect toegepast in deze statisch registrerende foto. Wel vermoed ik dat de meesten er vlug op uitgekeken zullen zijn. Het landschap en het onderwerp zijn niet van dien aard om de kijker echt te boeien. Met de compo staat of valt een foto gewoonlijk maar wanneer de inhoud echt boeiend is kunnen de comporegels soms van minder belang zijn. Zoek eens een mooi onderwerp in de natuur. Benader het vanuit verschillende hoeken, loop er eventueel wat rond en laat je creativiteit de vrij loop. Het is hier niet zozeer het onderwerp dat telt wel de manier waarop je het toont en vastlegt. Probeer vooral verschillende standpunten om een mooie compo te bekomen (wat hoger of heel laag, veraf of juist heel dichtbij) maak veel foto’s en haal er dan thuis rustig de voor jou meest aantrekkelijke uit. Een bezigheid die ik even boeiend vind als het fotograferen zelf. Neem hiervoor de tijd, laat de foto’s gerust enkele dagen tot je doordringen en wees vooral heel streng voor jezelf. Veel beginnelingen gaan veel te vlug over hun foto’s heen. Plaatsen ze rap rap op een of andere site en zien pas achteraf wat er fout aan is. Sommigen zullen het nooit zien en zijn al tevreden als men kan zien waar en met wie men ergens geweest is. Het blijven registrerende beginnelingen waarvan het bekijken van een album of diareeks vlug een saaie bedoening wordt. Niet zozeer voor zij die er “opstaan”, die vinden het leuk, wel voor een gevorderde amateur die creativiteit heel belangrijk vind. Met registreren bedoel ik hier: toekomen zien (niet kijken) en klik. Zo maakt men geen creatieve foto’s. Succes.
Hallo Djambo. Heel mooie close-up met prima compositie. Door het gekozen standpunt bekom je een mooie diepte in de rechthoek gevormd door de koppen en poten. Het mooie kleurenpalet maakt de foto af. Wat ik een beetje mis is echte scherpte op de kop (mooi op een sterk punt) van moeder poes. Toch een prima compo-foto. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Wouchkin. Een breed panorama kan mooie zijn. Je geeft hier wel goed de vlakte van een weidelandschap weer maar niet de rust die deze moet uitstralen. Mijn blik wordt onmiddellijk naar het lichtbruine gedeelte onder links getrokken, blijft daar wat hangen en gaat dan rond over de dieren het hek naar de serres rechts. De drie dieren, een onpaar getal is meestal beter, het bos links en de poort zijn mooie elementen in het geheel en daar zou ik het bij laten. De serres en het dier rechts werken eerder afleidend en trekken de blik weg van het geheel zodat de foto minder rustig en als een niet samenhangend geheel overkomt. Hier telt dus zeker de regel “Less is more”. Door zo bij te snijden bekom je een rustige foto met de horizon op een sterke 2/3de lijn. De blik van de toeschouwer zal nu van links via de reeds aangehaalde elementen rustig naar boven gaan dan via de weide naar de gebouwen rechts en de mooi populieren echter zonder door de serres uit het beeld te worden getrokken. Een geslaagde foto houdt de aandacht van de kijker zo lang mogelijk vast. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk object in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber.