De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
04-12-2015
OmaLolo - Onderwerp in een landschap.
Hello OmaLolo. Een bank die uitnodigt om even te rusten en van de omgeving te genieten onder de prachtige beuken. Prima diepte door de kleuren van de vakken, de fietser en schaduwen. Goed gekozen onderwerp dat wel wat concurrentie heeft van de dikke beukenstammen. Door zo bij te snijden komen het onderwerp en de fietser echt op de kruising van de sterke lijnen (sterk punt) met iets minder afleiding van de achtergrond. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Vox. Ik heb jouw foto al enkele dagen meermaals bekeken en snap niet goed de bedoeling ervan of wat je er nu precies mee wilt uitdrukken. Een landschap kan heel breed geïnterpreteerd worden. Van een detail tot een wijds overzicht. Ik vermoed dat je hier meer een detail wilt tonen met de twee prachtige knotwilgen als blikvanger. Daar ben je gedeeltelijk in geslaagd. Maar waarom moest de wirwar van struiken en huizen erbij? Beginnende fotografen maken dikwijls de fout zoveel mogelijk in één beeld te willen persen. Niet doen. De foto komt zo heel druk over en vraagt van de kijker veel inspanning om het totaalbeeld te vatten. Dit doet hij liever in één oogopslag zodat de bedoeling van de fotograaf meteen duidelijk wordt. Bij dit beeld gaat de interesse vlug verminderen door het overaanbod aan elementen. Een landschapsdetail houdt men best zo eenvoudig mogelijk met alleen het essentiële en boeiende erin. Het zal de kijker onmiddellijk aanspreken en hij zal er gegarandeerd langer naar kijken. Zie ik daar links niet een vijver met een mooie bomenrij erachter. Daar zit volgens mij een schone landschapsfoto in mét de knotwilgen erbij. In de aangepaste uitsnede krijgen de knotwilgen, die ik ook iets rechter heb gezet, onmiddellijk alle aandacht. De rest laat nog voldoende van de schone omgeving zien zonder afleidende elementen, het eigenlijke doel van een detailfoto. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Gewoon om je de gelegenheid te geven een overzichtelijk landschap (eigenlijk de eerste opdracht van de les) te maken. Details komen later nog aan bod. Denk aan de 2/3de sterke lijnen en punten. Lees zeker eens mijn vorige besprekingen over deze opdracht. Succes. Groetjes SLoeber
Hallo Christine Met je eerste inzending laat je duidelijk enkele beginnersfouten zien. Geen probleem hoor. Zo zijn we allemaal begonnen. Vooreerst heb je teveel op de foto willen tonen. Wat omkadering van enkele takken op de voorgrond kan heel fraai overkomen en zorgen voor extra diepte. Hier toon je van het goede teveel. Een echte “doorkijk” kan je dit ook niet noemen. Als ik de foto bekijk gaat mijn blik direct naar de wilgentakken rechts en komt de achtergrond, het landschap op de tweede plaats. Ik denk niet dat dit jouw bedoeling was met deze foto. Alleen de takken van de boom links waren meer dan voldoende geweest met nog een wijds ongestoord zicht op de achtergrond. Bij zulke landschappen probeert men meestal de horizon op een sterke 2/3de lijn te plaatsen. Als je naar de foto met raster kijkt zal je zien dat de boom ook niet op een sterke lijn staat. Dit vind ik hier minder erg. Hij staat nog voldoende “in” de foto en zo accentueert je mooi de vrije ruimte. De nieuwe uitsnede geeft je meteen een idee van hoe het beeld de aandacht naar het echte onderwerp brengt met nog enkele takken en de boom die voor een goede diepte zorgen. Moest je nog eens op deze mooie locatie komen probeer het dan opnieuw met nog meer gebruik te maken van de weidepalen voor een mooie diepte. Probeer zeker verschillende standpunten uit. Je zal versteld staan van het resultaat. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber
Hallo Pascalleke. Prima eerste inzending met aantrekkelijke compo. De rivier vertrekt uit de linker hoek en eindigt op een sterk punt boven waar de blik wordt naartoe getrokken via een diagonaal. Echt volgens de regels van de kunst. De horizon ligt niet op een sterke lijn. Dit vind ik hier niet zo erg. De prachtige kleuren van de voorgrond heb je hier heel goed voorrang gegeven op de eentonige lucht en je zorgt zo ook voor een mooie diepte. Prima belichting die de keuren van het scherm doen spatten en de heiïge lucht op de achtergrond schitterend weergeeft in deze tegenlichtopname. Wel opletten met lensflair ,de rij met gekleurde bolletjes, ontstaan doordat het zonlicht onder een bepaalde hoek op het objectief valt. Soms kan je daar heel knappe sfeerfoto’s mee maken. Hier vind ik ze eerder storend. Dit kan je proberen te voorkomen door met de hand het zonlicht wat tegen te houden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo OmaLolo. Prima eerste inzending. Heel mooie herfstkleuren in combinatie met het nog frisse groen in de vijver en de heldere weerspiegeling. Heel goed opgemerkt dat parklandschap. In deze compositie vallen mij onmiddellijk drie dingen op die ik zou vermijden. -1 De afgesneden plant links. -2 de grote grijze ruimte rechts onder. -2 het afgesneden bruggetje. Zoals ik hier regelmatig schrijf (moet zeker vorige besprekingen eens lezen) is het beter van geen delen van onderwerpen tegen kaders te plakken bij zulke foto’s. Hier trekt je werkelijk de blik langs beide zijden uit het beeld. Ik veronderstel dat het bruggetje niet nog verder doorloopt en dat er aan de andere kant ook zo’n torentje staat. Je hebt de horizon wel perfect op een sterke 2/3de lijn geplaatst. Hier had ik echter meer naar links en hoger gekaderd, op een cm. komt het echt niet hoor. Zo kreeg je boven meer van de mooie herfstkleuren en onder minder van de toch enigszins eentonige grijze ruimte. Het totaalbeeld komt zo meer “in” de foto. Al met al toch een mooi uitgekozen plekje wat getuigd van goed inzicht en dat belooft voor de toekomst. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo sarco007. Schitterende binnenkomer. Genomen vanaf een goed gekozen standpunt zodat je een mooie diepte en veel ritme in de foto krijgt. Om de mooie weerspiegeling weer te geven heb je de horizon in het midden geplaatst . Meestal probeert men die op een sterke 2/3de lijn te zetten maar daar het geen wet van Meden en Perzen is past het hier heel goed in deze foto. Wat je wel moet vermijden is delen van onderwerpen tegen het kader te plaatsen (plakken). De stam links trekt de blik uit de foto vooral omdat het boompje de aandacht al naar die kant trekt. Je hebt dat waarschijnlijk gedaan in een streven naar symmetrie om de oever links en rechts hetzelfde te hebben. Een heel aanvaardbare beslissing. Toch geef ik de voorkeur aan de uitsnede die het onderwerp volledig “in” de foto houdt. Mocht je daar nog eens komen met zulke mooie lucht probeer dan door in of uit te zomen of een iets ander standpunt een perfecte symmetrie te bekomen zonder stammen tegen het kader. Probeer dan ook eens in portretstand een foto van één oever met nog meer van de bomen en weerspiegeling erop. Je zal versteld staan van het resultaat. Ik heb in de foto ook het groen iets verminderd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Hou hier dan rekening met de toepasselijke regel van derden, liefst zonder kader errond. Zie je ook het verschil zonder het grote logo. Gelukkig staat dat niet in het origineel maar probeer dat hier in de toekomst toch maar te vermijden. Simpele aanpassing in BDsizer. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Beredoke Bij het herhaaldelijk belijken van jouw foto gaat mijn aandacht steeds onmiddellijk naar de kerk. Een gebouw dat door zijn kleur heel erg opvalt. Maar…ik vermoed dat jouw onderwerp hier het beeld van de man en hond is. Prima uitgekozen. Toch eist het niet onmiddellijk de aandacht op wat bij deze opdracht wel de bedoeling is. Door de foto zo bij te snijden en de donkere delen wat op te lichten lukt dat beter. De uitsnede is een kwestie van smaak. Van mij mogen de bomen er helemaal op al komt de vierkante ook heel fraai over. Nu zal de kijker onmiddellijk het beeld bekijken, het een tijd bestuderen en pas nadien zien dat het voor een kerk in het dorp staat en. Opdracht gelukt! Wil je toch een foto met de kerk als hoofdonderwerp en blikvanger en het standbeeld als sfeermaker (hier wordt de aandacht van de kijker teveel verdeelt tussen de twee) dan kan je werken met het grootste diafragma van jouw objectief, scherpstellen op de kerk en zorgen voor een wazige voorgrond die niet teveel aandacht opeist. Na deze foto kan je de kijker dan de uitsnede tonen met het beeld in detail. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
Een fraai zicht op de dorpskern met de kerktoren als blikvanger. Prima compo met de horizon en toren op een 2/3de lijn. De hoge boom vult de ruimte rechts heel goed op en zorgt voor extra herfstkleur. Het riet vooraan geeft extra diepte. Prima gekaderd vanuit een goed gekozen standpunt. Wat de afwerking betreft zou ik het halve huis links wegsnijden, het geeft geen meerwaarde en trekt de blik uit het beeld. Ook komt de toren zo iets meer in de foto. Het geheel komt nogal wazig en iets te somber over ten nadele van de herfstkleuren en mooie belichting van de lage zon op dit uur van de dag. Door in de presentie iets meer helderheid te geven en een tikkeltje blauw te verminderen komt de belichting er beter uit en wordt de foto warmer wat de herfstkleuren accentueert. De opdracht was hier een onderwerp in een landschap. Alhoewel een heel mooie foto vind ik dat ze er niet volledig aan voldoet. We gaan deze houden als onderwerp in een dorps- of stadszicht. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik dan een echt landschap met een boeiend onderwerp erin. Succes. Groetjes Sloeber
Als onderwerp in een stadszicht vind ik deze niet geslaagd. Het is meer een foto die de architectuur van een heel gebouw weergeeft. Misschien bedoelde je het spandoek als onderwerp. Wel opvallend maar op zich niet zo interessant voor de kijker en eerder storend tegenover het gebouw. Het standbeeldje linksonder lijkt me een mooi onderwerp waar iets mee aan te vangen is. Ik ga je deze opdracht opnieuw laten uitvoeren. Er is in een stad of dorp toch genoeg te zien dat, gefotografeerd op een creatieve manier de kijker kan boeien. Succes.
Je hebt oog voor de mooie plekjes in de natuur. Heel goed uitgekozen. De compo is goed maar kan beter. Vooreerst gaan we de foto rechtzetten, helt af naar links. Soms zegt men dan "De vijver loopt leeg". Je wou er de bootjes bij op de voorgrond maar om de horizon op een sterke 2/3de lijn te krijgen moest je hoog kadreren. Hierdoor is het onderste bootje afgesneden en trekt zo de blik weg uit de foto. Hier had je lager kunnen kadreren zodat het bootje er helemaal opstond en het huisje boven na wat bijsnijden op een sterk punt. Van de lucht gaat dan veel af ten voordele van de vijver en omgeving die dan meer aandacht krijgen. Probeer het gerust als de daar nog eens moest langsgaan. Zoals de foto nu is zou ik ze zo bijsnijden. De oever, die hier dienst doet als horizon komt op een sterke lijn en het huisje op een sterk punt. Minder grote donkere boom links komt de foto en het totaalbeeld zeker ten goede en trekt de aandacht meer naar het mooi gekozen deel. Het beetje bloeiende riet op de voorgrond zorgt voor extra sfeer en diepte. Al met al toch een mooie binnenkomer. Je oog voor mooie dingen voorspelt veel goeds. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp dat meteen opvalt in een landschap. Succes.
Hallo Hoflijk. Een binnenkomer met een compositie als perfect voorbeeld m.b.t. de 2/3de indeling. De paarden staan op een sterk punt. De oever die hier dienst doet als horizon op een sterke 2/3de lijn. Hier valt voorts nog weinig aan toe te voegen wat betreft de compositie. De afwerking kan beter. Er zit een blauwe zweem over de foto. Denkelijk te wijten aan de verkeerd ingestelde witbalans. Ik heb die even op automatisch gezet met volgend resultaat. Als deze blauwzweem ook bij andere foto’s hebt toch eens grondig de handleiding van jouw camera lezen voor de instellingen en eventuele aanpassingen hiervan. Voor de volgende opdracht veracht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber
Prima detail waarin onmiddellijk de mooie vlakverdeling en diagonalen in combinatie met de verticale lijnen opvallen. Knap gezien en genomen vanuit een heel goed gekozen standpunt. Mooie belichting die de structuren in de donkere gedeelten goed zichtbaar maken. De weerspiegeling in de ramen maakt de foto af. Je hebt het onderwerp heel beeldvullend weergegeven. Door iets hoger te kadreren krijg je meer ruimtegevoel wat het onderwerp genomen vanuit dit standpunt nog beter doet uitkomen tegen de mooie blauwe lucht. Onderaan mag het gerust wat minder zonder afbraak te doen aan je mooie onderwerp. Ook komt het einde van de bovenste diagonaal, de punt van het dak, meer op een sterk punt "in" de foto wat aangenamer overkomt. Je laat de kijker wat meer ruimte boven zodat die niet onmidelijk tegen het kader botst. Het maakt de de foto ook minder log. Al met al toch een mooie afsluiter van deze les. Je hebt nu voldoende inzicht in de regels van de compositie en mag overgaan naar de volgende les Ritme & Structuur. Via de link hier rechts kan je meteen kennismaken met het blog. Ik wens je nog veel succes met de volgende lessen.
Hallo Wouchkin. Mooi detail uitgekozen. Ik vermoed de dakrand van een hoog gebouw. De foto vertoont een mooie diagonaal met dynamisch ritme en structuur. Beginnend met het totaalbeeld vind ik de driehoek boven links heel storend. Die eist teveel aandacht op en trekt de blik uit de foto weg van het onderwerp. Ook past die niet bij het mooie ritme en de structuur. Door de foto gewoon naar links te kantelen krijg je een heel ander beeld. Het onderwerp zelf houdt nu de blik vast en domineert zonder storende elementen de foto, heel belangrijk bij het weergeven van details. Wat de compositie betreft snijdt de buitenste diagonale lijn de foto in twee bijna gelijke delen. De foto wordt gelijk verdeeld in de lucht en het onderwerp. Door die verhouding komt het onderwerp wat in de verdrukking, niet echt op het voorplan, en dat moeten we zeker vermijden bij deze opdracht. Door na het kantelen nog iets bij te snijden wordt dat beter en staat er zeker nog voldoende op van het door jou goed gekozen mooie detail. De diagonaal vertrekt nu onderaan niet meer uit de hoek, denkelijk jouw doel, maar dat is niet altijd echt nodig en weegt hier niet op tegen het eindresultaat. Het beeld leent zich heel goed tot wat experimenteren zoals draaien en spiegelen. Heb ik met plezier gedaan met mooie resultaten. Je hebt nu voldoende zicht op de regels van de compositie dat je verder mag naar de volgende les Ritme & Structuur. Klik hier rechts even op de link van het blog dan kan je meteen kennismaken met de werking ervan. Ik wens je verder nog veel succes bij de volgende lessen. Groetjes Sloeber
Hallo Anneke. Je maakt het mij echt gemakkelijk met deze mooie foto. Knappe compo volgens de regels van de kunst. Mooie diagonaal vertrekkend vanuit de hoek. De verticale hoofdlijn precies op een sterke 2/3de lijn. Mooie diepte met schitterende ritme en structuur. De ruimte rechts geeft extra dimensie aan de foto en plaatst het onderwerp mooi op de juiste plaats. De donkere driehoek draagt het geheel voortreffelijk. Knap werk. Voor mij ben je geslaagd voor deze les en mag je verder naar Ritme & Structuur. Klik hier links even op de link van het blog zo kan je zien hoe het er aan toe gaat. Ik wens je veel succes bij de volgende lessen. Groetjes Sloeber
Eenvoudig maar goed gekozen detail genomen vanuit een goed overwogen standpunt. Mooie dieptewerking met ritmische herhaling van de ramen heel mooi in harmonie met de ramen in het gebouw erachter waar op zijn beurt weeral veel ritme inzit. Te T-figuren en bovenste dakrand maken het geheel mooi af en stilistisch bijzonder aantrekkelijk. Knap gezien. Qua compo is het spijtig dat je het einde van het voorste gebouw (de invoeglijn) hebt laten eindigen in het horizontale midden van het gebouw erachter. Door zo bij te snijden wordt de foto veel dynamischer, minder log en voert de kijken naar een sterk 2/3de punt wat altijd veel aangenamer overkomt. Het enig storende element vind ik de lamp, zeker op die plaats. Het komt over alsof je ze er noodgedwongen bij moest nemen en het niet mogelijk was de foto te maken zonder. Door deze crop is dat probleem mee opgelost. Toch een heel mooie foto die getuig van inzicht, gevoel voor detail en stijl. Voor mij ben je geslaagd in deze les en mag je overgaan naar de les Ritme & Structuur. Door hier rechts op de link van het blog te klikken kan je er meteen kennis mee maken. Ik wens je nog veel succes bij de volgende lessen.
Op het eerste zicht een mooi panorama maar veel te druk voor het doel van de opdracht. Ik veronderstel dat het onderwerp hier het kunstwerk in de vijver is of zijn het de prachtig belichte bomen links. Denkelijk bedoel je het kunstwerk. Dat staat dat wel heel centraal in de foto en omringd door veel afleidende elementen zodat het niet echt in het oog spring om zo onmiddellijk alle aandacht op te eisen wat toch de bedoeling is van deze opdracht. Je wou er de vijver misschien helemaal op maar daar zie ik hier de noodzaak niet van in. De bomen zouden ook een prima onderwerp zijn voor het gebouw maar dan staat het kunstwerk in de weg. Of gaan we voor de boom én het kunstwerk als een geheel. Prima maar dan zou de foto best zo bijgesneden worden. Nu gaat alle aandacht onmiddellijk naar het onderwerp dat meteen ook op een stek punt komt en nadien pas naar het gebouw. Had het bord niet zo wit gewest mocht he blijven en zo voor extra diepte zorgen. Nu trekt het alle aandacht weg van het onderwerp. Veel rustiger toch en wat je wou tonen krijgt nu alle aandacht zonder afleiding. Veel tonen maakt een foto niet altijd aantrekkelijker, zeker als het de bedoeling is een onderwerp in de kijker te plaatsen. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Hou rekening met de aanbevelingen voor en het doel van deze opdracht. Leg alle aandacht op een in het oog springend onderwerp in zijn omgeving en maak er het beste van. Ik ben er zeker van dat het zal lukken. Succes.
Prima macro in een perfecte centrale compo heel geschikt voor zulke onderwerpen. Kan ook eventueel in een vierkante uitsnede met iets meer ruimte in de kijkrichting maar dat is dan een kwestie van persoonlijke smaak. De bloem helemaal scherp dankzij het gekozen F-nummer steekt mooi af tegen een prima wazige en egale achtergrond. Knap werk. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes.
Hallo Anneke Een detail van een bloem in een heel mooie compo met het opvallende hart op een sterk punt. Prima gedaan. Een mooie egale achtergrond waar de bloem mooi tegen afsteekt maar het rood in de bovenhoek wel veel aandacht naar zich trekt en daarom nogal afleidend werkt . Probeer bij zulke detailfoto’s de achtergrond zo eenvoudig mogelijk te houden zodat alle aandacht naar het onderwerp gaat zonder teveel afleiding. De belichting mocht iets minder. Zo krijg je meer detail in de bloemblaadjes en het witte kroontje. Toch een macro met een prima compo en dat is hier de hoofdzaak. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber.
Hallo champ. Welkom bij de lessen. Het gedeelte van het landschap dat je uitgekozen hebt komt nogal eentonig over. In de grote voorgrond zit wel enige vlakverdeling maar niet echt uitgesproken met weinig kleur- en structuurvariatie. . Boven rechts komt een deeltje van een andere structuur kijken en daarvan had er meer op gemogen. Hier zou ik meer naar rechts gekadreerd hebben voor meer afwisseling in de vlakken. Ook komt het stukje van de weg zo meer op een sterk punt. De lichte driehoek links boven brengt niets bij aan de foto, het is eerder een storend en afleidend element dat de blik buiten de foto trekt, iets wat men zoveel mogelijk moet vermijden. Wat ik ook mis is een rustpunt. Misschien stond er daar wel ergens een typisch huis of ander gebouw tussen de wijnranken. Dat op een sterk punt plaatsen verhoogd de sfeer en dient dan ook als rustpunt tussen al dat groen. Een landschap mooi en boeiend fotograferen is in tegenstelling tot wat velen denken geen eenvoudige opgave. Dikwijls wordt men overdonderd door de schoonheid ervan en fotografeert men het eerste zicht van op de plaats waar men het ontdekt. Laat het eerst tot je doordringen en geniet ervan in zijn geheel. Na een tijdje ontdek je vanzelf een mooie uitsnede die een boeiende foto kan worden. Kijk door de zoeker en beweeg (pannen) in verschillende richtingen. Probeer er een mooie compo uit te zoeken en druk ondertussen maar af. Selecteer nadien die één of twee goede foto’s heel kritisch. Beter enkele die aanslaan, de kijker boeit en naar meer doet verlangen dan een saaie reeks die vlug begint te vervelen. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Hou rekening met de aanwijzingen, lees misschien vorige besprekingen van dit onderwerp. Wedden dat het lukt. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Anneke. Prachtige windmolen in een mooi landschap. Telkens ik de foto bekijk vind ik ze nogal log overkomen. Je hebt hier voor een bijna vierkante uitsnede gekozen waardoor het onderwerp alle aandacht opeist en de foto domineert. Tot zover alles prima maar het totaalbeeld en compo kunnen beter. Door links meer ruimte te laten krijgen we meer van het landschap te zien waarin de molen beter tot zijn recht komt, op een betere plaats staat en toch voldoende aandacht krijgt. Bij mijn aanpassing staat de horizon nu niet op een sterke 2/3de lijn. Hier staat die er beter onder dan boven, aan een eentonige voorgrond heb je ook niet veel. Je hebt in de foto gekloond. Daar is op zich niets mis mee en kan soms voor verbetering zorgen. Maar dan moet het wel heel secuur gedaan worden zodat het niet opvalt door herhalingen van patronen en wazige contouren. (Zie blauwe pijlen). Misschien was het niet eens nodig geweest. Wandelaars passen soms perfect in een landschap. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber