De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
30-01-2008
Pirre album met kasteel.
Ook welkom bij de compositiesessie waarin je zal bijgebracht
worden met adviezen en bijgewerkte fotos hoe je tot nog betere en sterkere
fotos kunt komen. Het is hier geen schoolse toestand waar alles punctueel
volgens de regels moet lopen. Er is voldoende ruimte om je eigen smaak in de
afbeeldingen te leggen. Maar door het feit dat je aan de sessie wil deelnemen
betekent wel dat je tot betere prestaties wilt komen.
De ingestuurde foto is een voorbeeld van hoe je van een
redelijke afbeelding een nog sterkere kunt maken. Je hebt de horizon in het
midden van de hoogte gelegd. Er wordt sterk geadviseerd om dit in de buurt van
de bovenste sterke lijn te leggen. Ook staat dit kasteel in het midden van de
breedte terwijl het beter een stuk naar rechts had gestaan.
In het voorbeeld is dit op het rechtse bovenste sterke punt
gelegd.Daardoor komt een groot
gedeelte bos te vervallen hetgeen zwaar onderbelicht was. Dat was trouwens de
ganse foto en is in het voorbeeld helderder gemaakt. In de voorgestelde
compositie komt het kasteel nu er uit als een aandachtstrekker midden in een
aantrekkelijke omgeving en is het aandeel van de dominerende lucht verminderd.
Je mag nu een volgende foto nemen en insturen waarin je
rekening hebt gehouden met de gegeven adviezen.
Prachtfoto waar je een persoonlijke inbreng in gebracht hebt
wat de kwaliteit ten goede komt. Immers door een soort poortjeseffect te
creëren door de beugel op de motorboot krijg je een extra diepte-effect op het
sluiscomplex. De plaatsing van de boot en de oever is dermate gekozen dat er
twee sterke lijnen lopen; van de boot naar de sluizen en de diagonale lijn van
het kanaal die beiden de blik voeren naar een zelfde punt.
Je mag trots zijn deze foto gemaakt te hebben en mag een
volgende insturen.
Ik ben verheugd over deze foto waarin je aantoont je toestel
waardig te zijn. Er is met de juiste instellingen gewerkt om de nodige scherptediepte
te hebben.
Ook op het vlak van compositie is het dik in orde. Het water
ligt op de onderste sterke lijn terwijl de toren van het kasteel keurig op de
rechtse verticale sterke lijn ligt. Voeg hier nog de blauwe lucht en wat takjes
op de voorgrond aan toe en je krijgt een plaatje van een afbeelding.
Een mooi en rustig landelijk tafereeltje waar meeuwen
opvliegen boven de groene weiden. Het schuine strookje wegberm met de twee
weipalen doorbreken het monotone vlakke landschap en geeft net de nodige
actieve accent mee wat de foto nodig heeft.
Je hebt wel een beginnersfout gemaakt met de horizon net in
de midden te leggen. Er wordt sterk aanbevolen om dit op twee derde van de
hoogte te plaatsen vermits de lucht niet veel toegevoegde waarde geeft. In het
voorbeeld is eerst de foto recht getrokken en een stuk lucht weggesneden om aan
te tonen wat er bedoeld wordt.
Een schot in de roos met deze foto. het begint reeds met de
keuze van het portretformaat om de twee monumentale bomen te benadrukken wat
het hoofdthema vormt tegen een heerlijke blauwe lucht. De rij huizen langs het
water liggen precies goed op de onderste sterke lijn. De weg samen met het
water geeft het ook nog eens een extra diepte dimensie.
Ben deze namiddag, ondanks het grijze en gure weer, toch
een paar foto's gaan maken. Op deze foto wou ik vooral de aandacht leggen op de
zandschermen die op vele plaatsen van de kust werden aangebracht om de
verzanding van het "hoogstrand" te beperken.
Waaw... dit heb je goed gebracht Mira, waarvoor mijn
gelukwensen. Ondanks het zogenaamde slechte fotoweer lever je hier een dijk va
een foto af. De harde en ritmische schermen eisen de aandacht op om tegen het
einde te versmelten met de steeds waziger wordende dijk. Er is ook een erg
sterk werkende links onder- rechts boven diagonaal gemaakt die de blikdwingend focust op deze schermen.
Voor mij heb je bewezen om erg goed met de compositie om te
kunnen gaan en mag ik je daarom met genoegen door sturen naar de volgende
sessie ritme en structuur. Wacht nog wel even op het sein van Vonny om daar mee
te beginnen.
Nog veel genoegen toegewenst met je hobby fotografie.
Deze inzending heeft weliswaar niet
de sprookjesachtige uitstraling van je vorige maar je hebt wel de regels
toegepast. Stel dat je dit niet gedaan had, dan hadden we van een rommelige
foto kunnen gewagen. Nu komt er wel structuur in met het leggen van de pot op
de linker en het gras op de rechter sterke lijn. Er ontstaat eveneens een
diagonale lijn tussen het gras en de pot.
Er wordt wel een beetje scherpte en
contrast gemist, waarvoor je aandacht bij de volgende foto die je mag inzenden.
Dit heb je goed gedaan en van tevoren overlegd. Met de toren
en het monument op de verticale sterke lijnen te leggen breng je direct een
interactie tussen beiden op gang en door ook nog eens de weg schuin naar boven
te leggen, versterk je die binding nog eens. De huizen vormen de geschikte
achtergrond. Het aandeel lucht is aan de hoge kant doch is nog net aanvaardbaar
mede door de wat blauwe kleur er van.
De verbeteringen die zouden kunnen gebeuren zijn minimaal en
ook nog eens voor discussie vatbaar. Ik geef ze voor wat ze waard zijn.
Het kruis boven de zuil wordt afgesneden. Dit stoort. Daarom
is er een stukje afgecloond om een vrije doortocht te hebben aan de bovenkant.
Het ware beter geweest om daar tijdens het fotograferen aandacht aan besteed te
hebben.
Je hebt de foto recht gezet op basis van de kerktoren.
Daardoor komt de zuil scheef te staan. Vermits beiden aantrekkingspunten zijn
dient hier zorg aan besteed te worden. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel kies
je voor de gulden middenweg, dus zowel kerktoren als zuil wat naar elkaar
scheef laten staan, ofwel zoals in dit geval een perspectiefcorrectie doen met
fotoshop.
Welkom bij de compositiesessie waar je hopelijk voldoende
tips zult krijgen om van je fotos nog sterkere te maken door het toepassen van
de compositieregels.
Afgaande op je eerste inzending mag ik al gewagen van een
goede start. Met het gebouw licht diametraal te leggen en met de trap op het
rechtse sterke punt terwijl het torentje op de linksesterke lijn ligt, heb je voor voldoende structuur gezorgd zodat
dit statig huis niet passief overkomt. Met het laten zien van enkele takjes komt
het wat zachter over en komt er ook meer dieptewerking. Het enige minpunt is de
witte dominante lucht die teveel aandacht wegtrekt. Een blauwe lucht met wat
wolkjes had hier wonderen gedaan.
Je mag een volgende foto insturen die niet zwaarder dan
140Kb mag zijn.
Een mooi totaalbeeld van deze ongetwijfeld mooie en
indrukwekkende Antwerpse Stadsfeestzaal. Helaas gaat het effect grotendeels de
mist in door je te klein formaat van foto. Het beste is om voor de 800x600
pixels te gaan. Bovendien heb je alles trachten weer te geven hetgeen een nobel
streven is, maar in de praktijk meestal wat rommelige beelden oplevert. Het zou
beter geweest zijn als je een bepaald gedeelte van het gebeuren weer gegeven
had.
In grote lijnen is je compositie goed opgezet met de
windmolen op de rechtse sterke lijn te plaatsen. Het water begint beeldvullend
om dan ter hoogte van de molen uit beeld te verdwijnen.
Wat echter beter zou moeten zijn is de plaatsing van de
ophaalbrug die nu zit te wringenmet de
molen. Het ware beter geweest om tijdens het fotograferen wat meer naar rechts
gegaan te hebben om op die manier beide bouwwerken naast elkaar te plaatsen.
Mag ik je vragen om de volgende keer een foto in te sturen
waarin je je ganse kunnen in hebt gelegd.
Ik vind dit een mooie foto maar
ik mis iets en weet niet wat ? Graag je mening aub
Welkom bij de compositiesessie waar je hopelijk betere en
sterkere fotos leert maken. Zoals je reeds schreef in de aanhef mis je iets in
de foto. De belangrijkste reden is dat je onbewust twee verschillende zaken
wilt laten zien,namelijk de
onheilspellende donkere lucht en de vogel. Dan krijg je te maken met het verdelen
en dus verminderen van de aandacht. Ofwel is het de bedoeling om die heerlijke
getormenteerde lucht te laten zien en dient de vogel iets kleiner te zijn ofwel
schenk je meer aandacht aan de vogel met als achtergrond de sterke lucht die
dan een meer ondersteunende rol speelt zoals in het voorbeeld is gegeven. Je
hebt hier met fenomeen te maken Less is more hetgeen nogal eens snel
over het hoofd gezien wordt. Dus, hoe minder je laat zien des te sterker zal je
foto worden.
Ik neem aan dat inmiddels de stofjes van je sensor
verwijderd zijn.
Je mag een volgende foto insturen. het dient er wel eentje
te zijn die je nu nog moet maken. Op die manier kan ik je progressie meten.
Na je vorige knappe inzendingen is deze een afknapper waar
maar weinig compositie in terug te vinden is. Het kasteel staat pal in het
centrum van de foto met de torenspits net niet volledig in beeld. Je zou kunnen
stellen dat de twee boompjes het gebouw flankeren en het hek de voorgrond
vormt. Maar daarvoor had de onderste lijn van het hek vanuit de rechter
onderhoek moeten vertrekken ipv ergens halverwege wat erg slordig staat. Het
was beter geweest om enkel stapjes dichter te komen om dit hek te vermijden en
er dan een leuke compositie van het kasteel te maken.
Dus, opnieuw met frisse moed het veld in om een sterkere
foto te laten zien.
Dit Gerechtshof midden in de stad
trekken zonder storende gebouwen,met
rechte muren en ook nog af te rekenen hebben met zware schaduwen is een bijna
onmogelijke opdracht. Ik spreek uit ondervinding. Reeds meerdere malen heb ik
dit gebouw gefotografeerd met wisselend succes. Rekening houdend met deze
belastende factoren heb je toch nog een behoorlijke prestatie neer gezet. Uit
noodzaak heb je slechts een gedeelte van het gebouw in beeld gebracht, dit is
zelfs goed. Je vermijdt op die manier storende toestanden.
Je foto geeft een indruk van
scheefte, zeker doordat de ramen aan de voorzijde pal tegen de fotorand zitten.
Je hebt de muur achteraan van de toren recht gezet waardoor al de rest omwille
van de perspectiefvertekening naar voren komt te hellen. In deze uitsnede was
het beter geweest om de voorste hoek zijgevel - voorkant recht gezet te hebben.
Het blijft steeds een moeilijke klus.
In het voorbeeld heb ik de vrijheid
genomen om iets van het water aan de onderkant weg te snijden, daardoor wordt
het storend gebouw aan de achterzijde zowat gehalveerd. Aan de bovenzijde is
iets lucht toegevoegd om de schoorsteen meer ruimte te geven en is er
perspectiefcorrectie toegepastom de
illusie van scheefte weg te nemen. Het is een hele boterham maar weet dat
gebouwenfotografie een vak apart is.
Je mag een volgende foto insturen
waarin je rekening hebt gehouden met de adviezen.
Ook welkom bij deze sessie waar je de nodige adviezen kunt
krijgen om tot betere en sterkere fotos te komen.
Een typisch voorbeeld is je inzending waar je het echtpaar
met hondje hebt vastgelegd. Al snel is er de neiging om zoveel mogelijk te
laten zien. Dit leidt echter de aandacht van het hoofdgegeven af, namelijk het
echtpaar.
Daarom is er wat geknipt en vervolgens iets meer contrast
gegeven.
Deze foto heb ik gemaakt omdat ik geboeid bent vooral
door de structuur van deze boom en de aparte struik erbij. Kleine paddestoelen
bedekken de grond met wat onkruid. Was er verder niets te zien? Jawel...rommel,
prikkeldraad en dat wat de mens zoal dumpt in de vrije natuur. Ik heb al wat
prikkeldraad links en afval etc. weggekloond, zodat het toch nog
een net geheel werd. Naast de boom....lelijk afgekeurd fabrieksgeval. Klein
stukje natuur dat heel wat lijkt. Postzegel.
Eerst had ik de boom aan de linkerzijde, maar mij stoorde dat een beetje en heb
hem bewust gespiegeld. Toen er een paar dagen niet naar omgekeken en het nu
tóch zo laten staan.
Ben benieuwd wat je ervan denkt.
Er stak dus heel wat voorbereiding, overleg en bewerkingen
achteraf in dit beeld en dat is te merken. Dit tekent ook de gedreven fotografe
die je inmiddels geworden bent. Gedurende de afgelopen maanden heb ik je met
sprongen vooruit zien gaan.
We zien hier een enorme sterke foto in zijn eenvoud waardoor
de bast van de berkenboom extra goed in beeld komt. De subtiele plaatsing van
de paddenstoelen aan de voet van die wilde boom is goed gezien. Kortom, dit
verdiend een welgemeende proficiat.
Je hebt me overtuigd van je progressie en stuur je graag
door naar de volgende sessie ritme en structuur. Nog veel genoegen toegewenst
met je hobby.
Welkom bij deze sessie waar je een aantal adviezen
kunt krijgen om betere en sterkere fotos te maken.
Afgaande op deze ingestuurde foto kan ik enkel maar in
bewondering staan. het is een dot van een afbeelding waar ik erg weinig op in
te brengen heb. Het kantwerk van de berijpte takken bedekken de strak blauwe
lucht voor een behoorlijk gedeelte. Misschien dat een ietsie pietsie minder
lucht beter was geweest.
Ik kijk met belangstelling uit naar je volgende inzending.
Een heerlijke foto mogen we hier bekijken. De tot op de
draad versleten knotwilg, het huisje aan het water en de prachtlucht. Met deze
elementen heb je een plaatje gemaakt waar alles op zijn plaats staat. Het is
genieten geblazen.
Je hebt me overtuigd van je capaciteiten en met deze mag ik
je doorsturen naar de volgende sessie ritme en structuur die door collega Vonny
gegeven wordt. Wacht echter nog even met het insturen van nieuwe fotos
aangezien Vonny nog herstellende is van een operatie. Je krijgt nog een
seintje. Inmiddels veel genoegen toegewenst met je hobby.
Deze inzending is vele malen sterker dan je vorige. In grote
lijnen heb je alle elementen keurig geplaatst om er een goede foto van te
maken. Dus goed werk geleverd.
Natuurlijk zijn er verbeteringen aan te brengen. Eerst is de
foto recht gezet en vervolgens is er een behoorlijk stuk lucht weggesneden die
niet veel bijkomende waarde aan het geheel geeft. Nu komt de steiger tegen een
attractievere lucht beter tot zijn recht.
Welkom bij de compositiesessie waar je getoond wordt van
goede - nog sterkere fotos te maken.
Je inzending is er een goed voorbeeld van. Wat je laat zien
is een mooie afbeelding van dit winterse landschap.De indrukwekkende toegangspoort staat nu in het midden van de
foto. De foto wordt veel sterker als je deze poort op de rechtse onderste sterk
punt zou leggen. Nu gaat de blik ook gemakkelijker over de weg naar die poort
zonder dat de bomenrij aan de rechterkant een blokkade vormen.