De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
14-02-2008
Jan58 met vijver.
Vorige keer had ik je gevraagd om een foto in te sturen
waarin al je kunnen gestoken was. Wat je nu laat zien is op vlak van compositie
weliswaar goed maar al dat goed wordt in de hoek geduwd door een te zwaar
onderbelichte foto.
Eerst het goede. De knotwilg en de struiken aan de
achterzijde omzomen prima het water terwijl je een mooie blauwe lucht met wat
witte bewolking hebt. Dit is ruim voldoende.
Nu even over je instellingen. Je EV is 1 en dit gekoppeld
met een matrix lichtmeting vraag je eenvoudig weg om een erg zware
onderbelichting. De matrixmeting berekent de gemiddelde lichtsterkte en
aangezien er erg veel (ca 50%) lucht voorkomt is het gemiddelde niet aangepast
voor de struiken en bomen. Het ware beter geweest om met een centrum of
spotmeting gewerkt te hebben ofwel met een 0 EV. In het voorbeeld is er meer
licht toegevoegd om het verschil te laten zien.
Mag ik je nog eens vragen om een perfecte foto in te sturen
vooraleer ik je doorstuur naar de volgende ronde?
Met deze foto laat je zien dat hoe minder er wordt getoond
des te sterker de foto wordt. Immers meer dan de sfinx en de taxushaag is er
niet te zien. Eigenlijk niet helemaal correct. er is nog een stukje gebouw te
zien naast de sfinx en is in het voorbeeld weggecloond om een volledig zuiver
beeld te krijgen. De sfinx staat of ligt zeer toepasselijk op de linkse sterke
lijn en de bovenkant sokkel op de onderste sterke lijn. Heb een tijdje naar de
scheefstand van de sokkel gekeken wat enigszins storend werkt. doch dit is een
gevolg van je positie.
Je mag een volgende foto insturen maar dan wel in verkleind
formaat van 800x600 pixels en niet groter dan 140 Kb. Deze foto had je
onverkleind ingestuurd!
We mogen naar een erg sterke foto kijken op gebied van
compositie. De drie grote stenen zijn de hoofdrolspelers en staan dan ook
terecht op het linkse onderste sterke punt. Vervolgens is er een diagonale
werking met het Japanse ornament aan de rechterkant, nog versterkt door de
grasrand en stukje boordstenen. Het gouden siergras en de groene coniferen
zorgen voor de gedroomde achtergrond.
Als je dit kunt dan ben je ook bekwaam om door te gaan naar
de volgende sessie ritme en structuur welke gegeven wordt door collega Vonny
die ik dan ook zal verwittigen van je komst. Wens je nog veel aangename uren
toe bij het uitoefenen van je hobby. Tracht wel je fotos in te sturen niet
groter dan 140 Kb.
Met deze foto laat je zien dat compositieregels slechts
hulpmiddelen zijn om tot een sterke foto te komen en dat je zonder deze toe te
passen ook mooie resultaten kunt bereiken. We doen in deze sessie niet flauw en
autoritair, dat hebben we vroeger maar al te vaak moeten ondervinden.
In een klassieke compositie had het restaurant op het linkse
onderste dan wel bovenste sterk punt gelegen. Ik ben er trouwens van overtuigd
dat je dan een nog sterkere foto zou gekregen hebben. In het voorbeeld is de
gespiegelde versie weer gegeven die mijn inziens een sterkere werking heeft.
Hier weer een foto deze keer een bloem geprobeerd. Deze
foto gemaakt na lezen van tip macro en flits gebruiken. Klopt het dat het
hoofdonderwerp goed belicht is en de achtergrond onderbelicht is?
Jammer dat de excifgegevens niet bij de foto zitten. Dit ontneemt me de
mogelijkheid om je foto echt naar waarde in te schatten. Het is in elk geval
een erg sterke en mooie foto geworden waar je vooral de takken erg goed gelegd
hebt want deze vormen de structuur waartegen de bloem pas echt goed tot haar
recht kan komen. Door het gebruik van een flits worden de bloesems opgelicht
tot net tegen het aanvaardbare aan. Nog iets meer en je had een overbelichte
bloem gehad. Ook de takken worden nog iets opgelicht waardoor de resterende
achtergrond toepasselijk onduidelijk overkomt. Dit is een goed werkstuk waar je
slaagt in je opzet, namelijk datgene in de aandacht brengen wat je wilde laten
zien.
Je mag me een volgende foto insturen waarmede je me volledig
kunt overtuigen van je kunnen.
We mogen naar een erg sterke foto kijken waar je met goed
resultaat de compositieregels toegepast hebt. De dijk vertrekkend vanuit de
rechter benedenhoek om uit te komen op de bovenste sterke lijn en het
boerderijtje geplaatst op het rechtse bovenste sterke punt. Omwille van de
dominante witte lucht heb je er goed aan gedaan om die weg te laten en het
resterende te laten filteren door de kale takken. Zo hoort het. Ben er erg blij
mee.
Slechts één klein detail om het geheel nog sterker te maken;
de rechtse boom vormt een soort blokkering terwijl in het voorbeeld met het
weglaten daarvan de illusie gegeven wordt van de totale vrije ruimte waarin het
boerderijtje ligt.
Graag had ik voor de volgende inzending er een willen zien
waar je alles in legt wat je bezit. Wel aandacht dat je de 140Kb niet
overschrijdt.
Welkom bij de compositiesessie waar
je zult leren om van reeds goede fotos nog sterkere te maken.
Wat je laat zien is een mooie
opname van de toegangsbrug tot het fort waar vooral het blauwe water indruk
maakt. Verder is de compositie weloverwogen met de brug op de onderste sterke
lijn en de toegangspoort op de rechter lijn. Je had echter het weer niet mee
wat dan resulteert in een dominerende witte lucht die het geheel niet ten goede
komt. Dit is iets waar je mee om moet leren gaan in ons klimaat. In zulke
omstandigheden zul je je compositie anders moeten maken.
In het voorbeeld is hier een
voorbeeld van gegeven door een stuk van de bovenkant af te snijden.
Dit is een erg sterke inzending Franki waar de bomen een
soort trechter vormen die de blik naar het gemeentehuis leidt. Zeer goed gezien
en uitgevoerd met de juiste instellingen. Alles staat op de goede en logische
plaats waaruit blijkt dat je bij de voorbereiding erg veel aandacht aan de
compositie besteed hebt. Wat nu nog kan verbeterd worden zijn de details die je
nu al sterke foto nog sterker kan maken. De witte toegangspoort aan de linkse kant
trekt aandacht weg en is in het voorbeeld weggewerkt om je het verschil te
laten zien. Aan de witte lucht is niets veranderd, maar als je eens per
gelegenheid bij mooi weer een zelfde foto zou maken zul je het verschil merken.
Je bent er bijna en daarom verwacht ik een volgende foto
waar je alles er in legt wat je hebt.
Heerlijk. Een foto die voldoet aan de normen en ook nog eens
uitstekend belicht. Wat moet je meer?
Het zeetje op de onderste sterke lijn, de rotsen nemen het
rechtse gedeelte in en loopt vanuit de hoek schuin naar beneden, de
weerspiegeling en niet te vergeten de prachtige wolkjeslucht..
Dit verdient een schouderklopje en hoop dat je inmiddels
beter bent om terug buitenshuis te mogen. In het andere geval zijn er binnen
legio onderwerpen te vinden waar je je creativiteit op los kunt laten.
Het lijkt er sterk op dat je een bepaalde foto met rand
uitgesneden hebt om tot een compositiebeeld te komen. Op zich is daar weinig op
tegen alhoewel ik liever heb dat je tracht een foto te nemen die reeds voldoet
aan de gestelde normen. Het is vooral op die manier dat je progressie maakt.
Hoe dan ook, de wandelaar staat op het goede punt om alle
aandacht aan te trekken tegen een groen zwarte achtergrond. Door de speciale
uitsnede wordt de schuine achtergrond extra duidelijk alsook de linkse zwarte
rand wat enigszins storend werkt. Daarom heb ik je foto ook nog eens
uitgesneden naar het standaard formaat waar de achtergrond recht gemaakt is, de
linkse zwarte streep weg is en het water vertrekt vanuit de rechtse
benedenhoek.
Wacht met nog een foto in te sturen, want er ligt er nog
eentje van je te wachten op een beoordeling.
In je begeleidende mail gaf je aan dat de rechter zuil
scheef staat. Hier ben ik het niet mee eens. Alles heeft te maken met
perspectiefvertekeningen. Het wordt een stuk moeilijker door je asymmetrische
positie waar je een referentie moet kiezen, in dit geval de pilaar. Door je
keuze om voor het rechter gedeelte te kiezen heb je als het ware twee
gedeelten; het lichte rechter - en het donkere linker gedeelte. Lichtbeheersing
is een van de grootste uitdagingen voor dit soort interieuropgaven waar zeer
bekwame fotografen zich al stuk op gelopen hebben. De HDR techniek biedt hier
een oplossing voor.
Al bij al een nog niet zo slechte foto. Je mag een volgende
insturen.
Sorry J@s, dit heeft niet veel met
compositie te maken. Als je al voor symmetrie kiest dan dient alles ook
symmetrisch te zijn. Het begint dan met zelf precies in het midden van het pad
te gaan staan onder de nok en dan er voor zorgen dat de spanten mooi
symmetrisch links en rechts aansluiten. Hier staat of valt de foto mee.
Vervolgens mis ik de nodige scherpte. Werk aan de winkel dus. Trek het je in de
positieve zin aan, van je fouten leer je het meest.
Een vrij eenvoudige opzet maar daarom niet slechter hoor.
Goede diagonaal van de oever en de eend op het linker sterker punt. Wel had ik
wat meer scherpte willen zien.
In vergelijking met je vorige
inzending is dit reeds een behoorlijk sterkere foto omdat je je beperkt tot het
essentiële, zijnde het kasteel. Het laten zien van wat twijgjes aan de rechtse
zijde is erg sterk en geeft een zekere binding met de omgeving en dus ook
diepte.
Uiteraard zijn er wel enkele
opmerkingen te plaatsen. Daarvoor dient de sessie nietwaar?
Het kasteel staat centraal en komt
daardoor erg statisch over. In het voorbeeld is het iets meer naan de
linkerzijde geplaatst waardoor de interactie tussen kasteel en twijgen sterker
wordt. Tevens is de foto verhelderd om het wat vrolijker over te laten komen en
daardoor worden die onnatuurlijke roodkleuren verminderd.
Je opzet is goed met het kasseipad
diagonaal te leggen met de schaapsherder op de linkse sterke lijn. Het groene
gras aan weerszijden geeft het nog de broodnodige kleur mee.
Je hebt pech gehad deze foto te
nemen op een grijze bewolkte dag met een akelig witte lucht die de vijand is
van elke fotograaf. Dit is een fenomeen waar je in dit kikkerland rekening mee
dient te houden tijdens het maken van de beeldcompositie. Het ware beter
geweest als je het beeld beperkt had tot de schaapskudde tegen een achtergrond
van struiken en wat rode gevels. Nu krijg je overbelichte schaapsruggen en een
lucht die de sfeer naar de filistijnen helpt.
In het voorbeeld is er flink de
schaar in de originele foto gezet om het aandeel lucht te verminderen en tevens
om de herder dichter bij het linkse bovenste sterk punt te krijgen. Tevens is
de lucht ook nog iets blauw bijgekleurd.
Wat opzet betreft een erg sobere maar daardoor des te
sterkere foto. Gewoon drie elementen, de watertoren, enkele knoestige takken en
een blauwe lucht. Het is een compositie op het randje af. Normaal gesproken had
de toren op de linkse verticale sterke lijn moeten liggen als aandachtstrekker.
Nu met deze dichter tegen de linkerrand aan te leggen wordt het meer een
invullingvoorwerp om de prachtige gemarmerde blauwe lucht als aandachtstrekker
op te voeren. Als dit de bedoeling was dan is het goed uitgevoerd. Met de toren
zo dicht tegen de rand aan te leggen krijg je ook te maken met een optisch
bedrog. Het lijkt alsof de toren enigszins scheef staat wat niet is. De
conische lijnen ervan werken dit in de hand.
De zendantennes steken tegen de bovenste fotorand aan. Dit
geeft een onprettig opgesloten gevoel. In het voorbeeld zijn deze antennes
weggecloond om het verschil weer te geven.
Met deze inzending toon je aan dat het toepassen van de
sterke lijnen op een derde van de hoogte niet slaafs moet gevolgd worden. Het
mag gerust ongeveer zijn. Zo ook bij deze foto waar het gras redelijk boven
deze denkbeeldige lijn ligt. Je zat hier met de verleiding om zowel de
attractieve voorgrond als de kerktoren met weerhaan vullend in beeld te
brengen. Vooral het eerste is erg geslaagd. Persoonlijk zou ik nog iets minder
dominerende witte lucht hebben laten zien. Nu komt de weerhaan met zijn kop
tegen de bovenrand aan hetgeen niet elegant overkomt.
In het voorbeeld is deze haan simpel weggecloond om de
torenspits vrij van de bovenrand te krijgen. Tevens is de lucht wat blauwer en
dus minder dominerend gemaakt. Dit zijn echter details op een erg goed genomen
foto die ook wat scherpte betreft uitstekend is.
Deze is weer beduidend sterker dan je vorige inzendingen .
Er is duidelijk overleg geweest vooraleer de foto te nemen. Je hebt de goede
keuze gemaakt om het brugje als aandachtstrekker te laten werken en het water
diagonaal te leggen. De bomen filteren uitstekend de anders zo dominerende
witte lucht en vormen de goede omkaderingvoor het brugje met het pad. Je bent op de goede weg en ik zou dit graag
bevestigd willen zien met een volgende sterke foto.
Een inzending naar mijn hart. Alle compositie-elementen zijn
hierin goed verwerkt met de kerktoren op de rechtse sterke lijn en de weide op
de onderste lijn te leggen. Ook heb je dit keer voor die prachtige blauwe lucht
gezorgd die een behoorlijke meerwaarde geeft. Kortom, een postkaart afbeelding
van een landelijk dorpje.
Je mag me nog een keer verblijden met een volgende
inzending.
Ook aan jouw J@s een hartelijk
welkom bij de sessie. Je hebt intussen reeds getoond dat je een volhouder bent
met je pogingen om een foto te verkleinen naar de gewenste zwaarte en grootte.
Je bent er nog niet geheel maar dat komt best in orde.
Nu over je foto waar duidelijk is getracht om een sterk
beeld te maken van een niet gemakkelijk onderwerp. De schoolgevel loopt lekker
diagonaal naar het rechtse sterke lijn en vormt een goede omkadering voor de
reuze kleurpotloden die daar schijnbaar willekeurig in de grond zijn geplaatst.
Dit verdient een dikke proficiat.Wel
nog enige aandacht voor de scherpte die vooral bij de potloden wat de wensen
over laat.