De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
05-02-2009
Jaklien DB met "de lee"
Heel goed. Best goed nagedacht en uitgevoerd. Wel nog even rekening houden met de camerainstellingen (voor landschapsfotografie een zo klein mogelijk diafragma (groot getal), dit geeft grote scherptediepte. Wanneer onscherpe achtergrond vereist is een groot diafragma (klein getal), geeft kleine scherptediepte. Door veel te oefenen en te ondervinden, te luisteren en te leren, zal je dit ook zeker wel onder de knie krijgen.
Toch ook nog aandacht geven aan de nabewerkingen van de fotos.
Bij deze kan je de compositielessen met opgeheven hoofd verlaten. Proficiat.
De heldere achtergrond trekt hier te veel aandacht. Ook heel veel rommel op het voorplan. Je onderwerp staat een beetje verloren in de foto, staat niet echt als aandachtstrekker. Het overheerst niet in het geheel.
Om je achtergrond onscherp te krijgen (en voor zover je niet wil werken op de M stand) in dit geval werken op AV i.p.v. automatisch, met bijna volledig open diafragma, zodat je minder scherptediepte krijgt.
Zoals vroeger ook al gezegd, bij je vorige besprekingen, laat je onderwerp overheersen. Bij onderwerpen als deze is dat natuurlijk niet gemakkelijk. Ga je dichterbij is de vogel gevlogen, sta je te ver is je onderwerp bijna onzichtbaar..daarom voor lesfotos gebruik gemakkelijker onderwerpen, dan heb je rustig alle tijd om na te denken en te doen wat moet gedaan worden.
Zeker geen slechte compositie. Misschien ligt de horizon een klein beetje te laag en hierdoor heb je natuurlijk een teveel aan lucht.
De camera was ingesteld op f22 s1/250 iso 400. Beter ware hier geweest om je iso naar beneden te halen (minder ruis, alhoewel het nog goed meevalt), omdat een lens op haar uitersten niet het beste resultaat aflevert, diafragma een beetje meer open, en snelheid kon zeker tot op 1/125.
Meer zorgen maak ik me echter over de vuiltjes op je foto (sensor? lens?)!!
Voor volgende inzending, graag een foto van een vast onderwerp (tuinornament, standbeeld,..enz.) welke je scherp op een sterk punt in de foto plaatst. Geen landschap en liefst ook geen bijgesneden foto a.u.b.
Met de vorige bespreking had ik je een foto gevraagd van een vast onderwerp op een sterk punt. Dit was je misschien ontgaan?
Over deze inzending. Kijk even naar de bijgevoegde foto met de sterke punten en sterke lijnen op. Hou deze raster steeds in gedachten en werk ernaar.
De horizon staat goed op de onderste sterke lijn maar veel te ver naar rechts verwijderd van het sterke punt waar de weg zou moeten naartoe gaan.
Op de voorgrond links heb je veel te veel braakliggend, nietszeggend, gedeelte. Het bos staat overrompelend rechts in het geheel.
Je had hier een heel ander standpunt moeten innemen (volledig langs de andere kant van de weg gaan staan) om zo de straat zijn sterke punt te kunnen leiden.
Voor volgende inzending een foto van een vast onderwerp scherp op zijn sterk punt/lijn. Neem gerust je tijd, ik ben niet gehaast en jij toch ook niet. Kijk goed, oefen, herneem, herbegin oefenen kost geen geld enkel een beetje tijd.
Sorry, maar deze foto verlies alles door zijn onscherpte. Jouw bedoeling mag dan wel goed geweest zijn van o.a. de horizon op de bovenste sterke lijn te zetten, de greppel en wagensporen die naar een sterk punt leiden ..maar alles teniet gedaan door onscherpte.
Een goed begin. Je zet je onderwerp op een sterk punt in de foto. Maar alles is zo rechttoe, rechtaan getrokken. Alles zo frontaal. Probeer door een ander camerastandpunt in te nemen de tafel in diagonaal op de plaat te krijgen.
Ook staat er heel veel op de foto. Het geeft meer de indruk van een rommelige boel dan van een mooi hoekje. Het bord is ook een aandachtstrekker, welke moeten pogen uit beeld te houden door een ander standpunt in te nemen.
Volgende keer graag een inzending van een vast onderwerp, een vaas, standbeeld, tuinornament .wat toch een redelijke afstand van de achtergrond staat, mooi scherp op een sterk punt/lijn te plaatsen.
Spijtig maar ik vind je foto niet bijzonder geslaagd. Wat er niet moet opstaan (de paal met rood-wit plaatje) staat er op, wat er wel moest opstaan is weggevallen (het volledige monument).
Je zal me zeggen: nu staat die zuil min of meer op een sterk punt. Inderdaad maar bij zulke fotos werkt een soort van symmetrie het best. Zet je totale monument op de foto met die zuil in het midden. En alles op de onderste sterke lijn.
Wel kon je volledig aan de zijkant gaan staan hebben en het monument in diagonaal op de plaat gezet.
Loop rond je onderwerp rond, bekijk het langs alle kanten en zijden, neem desnoods veel fotos vanuit alle verschillende hoeken, zodat je zelf kan merken wat het beste is. Maar vooral neem je tijd kijk met je ogen, maar door de lens.
Sorry hoor, maar voor de (alle) lessenreeksen wordt gevraagd van nieuwe fotos te nemen na de bespreking op het blog.
De laatste bespreking dateert van 19/1 en deze inzending is gemaakt op 10/1. Een nieuwe foto gaan nemen kost toch geen geld! En je bent er eens mee in de natuur!
Wat de commentaar op deze foto betreft, kan ik je gerust verwijzen naar je vorige inzending en idem dito naar die bespreking.
Graag een volgende inzending, die je nu nog moet maken en rekening houdend met de besprekingen (zelfs van andere fotos en hun commentaren).
Heel goed gewerkt. Ik kan ook goed zien dat je scherp gesteld hebt op de eerste knotwilg (scherp) en daarna je compositie aangepast (verder onscherper). De sterke lijnen en punten goed benut in je werk;
Hiermee kan ik je enkel feliciteren.
Doe me nog zo een goeie en dan kan jij ook wel verder naar een volgende lessenreeks.
Een hele goeie hoor. Mooi op de onderste sterke lijn gewerkt. De diagonalen in de bestrating doen hun werk voorbeeldig. De lucht staat ook mooi dreigend in het geheel.
De ene zou het storend vinden, de andere dan weer niet. Die schouw die zo omvallend staat te pronken. Dit is de schuld van de lensvervorming. In bijlage heb ik ze toch wat rechter gezet.
Ik had het je met je vorige inzending beloofd en het is dan ook zover.
Bij deze ben je ontslagen, maar dan in de zin van geslaagd zijn, uit de compositieklas en kan je overschakelen naar een volgende lessenreeks.
Aan de hand van je tekst merk ik dat je weet hebt van de compositieregels. Heel goed van je om de ogen van dit aapje op een sterk punt in het geheel te plaatsen.
Goed ook om de achtergrond niet scherp in beeld te brengen, een goede dieptescherpte.
Toch vindt ik het diertje (het staartje) wat benepen in het beeld zitten, maar dat is zeker wel een eigen opinie.
Met deze hervallen we weer in de ziekte van geen compositie.
Jouw hond staat centraal in beeld. Het bruggetje centraal. De horizon waar het wegeltje naartoe leidt ver van de bovenste sterke lijn. Je kon dit door een ander camerastandpunt veel beter gedaan hebben. (door de knieën gaan, verder naar rechts )
Wel goed dat het bruggetje en wegeltje diagonaal door de foto loopt.
Ook de kleuren zijn niet dat. Heel veel kleurzweem aanwezig.
Een goede foto met inzicht in de compositieregels. Wat me wel stoort zijn de stukken wegeltjes rechts. Ook wel een beetje die lantaarnpaal. In fotoshop kan dit alles best weggewerkt worden.
Geen slechte foto, zeker niet. Toch vind ik hem onrustig. Er staat met andere woorden teveel op. Probeer van meer eenvoud in het beeld te brengen. Er is geen echt uitgesproken rustpunt. De ogen van de kijker vliegen van hot naar her in het plaatje. Het onderwerp komt niet echt tot zijn recht in het geheel. Graag een volgende inzending.
Jaklien, volgens je uitleg die je me meegeeft, denk je goed en juist na. Wanneer je nu de foto bekijkt zit je onderaan met een vervelend hoopje vuil. Wanneer je nu onderaan een stukje wegneemt, zodanig dat die rand droge grassen juist uit de linker onderhoek gaan vertrekken, ben je al van dit vuil verlost.
Een mogelijkheid en betere volgens mij, is dat je de camera even meer naar boven kantelde, kwamen die grassen in de linker hoek en had je misschien de volledige kruin van de wilg op de plaat.
Er waren zeker en vast (alléé, denk ik toch) andere camerastandpunten mogelijk geweest om dit oud gebouwtje op de gevoelige plaat vast te leggen. Het staat er ook maar deels op, afgesneden of weggestoken.Het is zo frontaal genomen dat het (mij alleszins) niks zegt. De sfeer welke die oudere boerderijtjes uitstralen, ontbreekt hier.
Voor volgende inzending zou ik graag een onderwerp hebben welke je op een sterk punt in de foto plaatst.
Geen slechte foto, daar niet van, maar originaliteit ontbreekt hier wel. Er zit geen echt onderwerp in de foto. Niet dat ik een mooi landschap niet kan smaken.
Je horizon staat goed op zijn eigen sterke lijn. Probeer ook even van de lijnen afsluitingen, bomenrij, wegels, beken enz) in de foto te gebruiken als diagonalen. Dit brengt meer sfeer en diepte in je fotos.
Graag een volgende inzending met een echt onderwerp.
Een mooie foto, goed van compositie, de sloot die leid naar een sterk punt, brengt diepte. De horizon op de sterke lijn.
Goede belichting en goedgebruik gemaakt van de camera instellingen. Misschien kon ISO meer naar beneden ( minder kans op ruis) gezien de sluitersnelheid van 1/500.
Een volgende inzending (even sterk) wordt verwacht.